Coraz trudniej kierowcom będzie ukryć brak OC

Policjanci otrzymali właśnie narzędzie, które umożliwia szybkie przesyłanie raportów z kontroli obowiązkowej polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zakończył wprowadzanie – systemu e-Zawiadomienia – dla komend w całej Polsce. Od 1 stycznia za brak ważnej polisy OC właściciel samochodu osobowego zapłaci 3,5 tysiąca złotych kary*.


Po udanym pilotażu systemu e-Zawiadomienia z Komendą Wojewódzką Policji w Szczecinie, stopniowo zaczęliśmy udostępniać go kolejnym jednostkom policji – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu UFG. –I teraz, z końcem roku, jest już nim objęty cały kraj- wyjaśnia. Dzięki e-Zawiadomieniom – policjanci, zamiast papierowych zgłoszeń o braku aktualnego OC przesyłają do Funduszu informacje – drogą elektroniczną. –Oszczędzamy nie tylko na wydatkach na papier czy toner do drukarek, ale również na tradycyjnych przesyłkach pocztowych– mówi mł. insp. Grzegorz Sudakow, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie. 

 Ponadto, samo wysłanie zawiadomienia zajmuje teraz tylko kilka minut i nie angażuje tak wielu osób jak wcześniej – dodaje. Wyjaśnia, że sporym ułatwieniem jest to, że system sam podpowiada np. informacje dotyczące auta, już po wpisaniu numeru rejestracyjnego.

W mijającym roku, do końca listopada, elektronicznie trafiło do Funduszu 12,3 tysięcy zawiadomień – na ponad 32 tysiące wszystkich zawiadomień od policji o braku OC. –Dzięki systemowi nie tylko szybciej otrzymujemy zawiadomienia, ale obserwujemy też poprawę jakości danych znajdujących się w tej dokumentacji – zaznacza Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG.

–W efekcie spada ryzyko kolizji z pojazdem bez OC, gdyż mamy nadzieję, że osoba u której stwierdzimy brak tej polisy – szybko ubezpiecza się – dodaje. Po otrzymaniu informacji od policji Fundusz rozpoczyna postępowanie wyjaśniające i w przypadku faktycznego braku tego obowiązkowego ubezpieczenia – zwraca się do właściciela pojazdu o zapłacenie opłaty karnej.

Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce**. Podstawowa sankcja dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek – trzykrotność minimalnego wynagrodzenia. W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni, właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni – 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. sankcji podstawowej. W 2015 roku kary te będą o około cztery procent wyższe niż w mijającym roku.

Wysokość opłat karnych za brak komunikacyjnego OC w 2015 roku
Rodzaj pojazdu mechanicznego
Samochody osobowe Samochody ciężarowe (1) Pozostałe pojazdy
Okres bez ochrony ubezpieczeniowej Gradacja opłaty/rok 2014 2015 2014 2015 2014 2015
powyżej 14 dni 100% 3360 3500 5040 5250 560 580
od 3 do 14 dni 50% 1680 1750 2520 2630 280 290
poniżej 3 dni 20% 670 700 1010 1050 110 120

(1) również ciągniki samochodowe i autobusy

 

W ciągu ostatnich kilku lat UFG wypracował również własne narzędzia kontroli, dzięki którym sprawniej wykrywa przypadki braku polisy OC. Kontrole takie – jak wykrywanie przerw w ubezpieczeniu – odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC, czyli Ośrodek Informacji UFG (baza, z której powszechnie korzystają ubezpieczyciele, zawiera informacje o sprzedanych polisach komunikacyjnych i wypłaconych z nich odszkodowaniach).

Wprowadzane innowacje powodują, że rośnie liczba identyfikowanych bezpośrednio przez sam Fundusz, nieubezpieczonych. Do końca listopada 2014 roku, z kontroli własnych UFG – w oparciu o bazę OI – zidentyfikowano 13,5 tysiąca pojazdów bez OC, z czego po weryfikacji, wezwania do zapłacenia kary Fundusz wysłał do 12,6 tys. posiadaczy pojazdów tj. o 5,4 tysiąca więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w mijającym roku UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC – ponad 51,4 tysięcy posiadaczy pojazdów.

Fundusz szacuje, że po polskich drogach porusza sie około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują ponad 6 tysięcy wypadków (łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami), co kosztuje innych właścicieli samochodów ponad 70 milionów złotych. Wypłaty z UFG finansowane są przez firmy ubezpieczeniowe.

Warto pamiętać, że nieubezpieczony kierowca musi liczyć się z koniecznością zapłacenia:

a to wszystko i tak nie zwolni go z konieczności wykupienia polisy OC.

*przy braku ochrony ubezpieczeniowej przez ponad 14 dni,

** według rozporządzenia Rady Ministrów minimalne wynagrodzenie za pracę w 2015 roku ma wynosić 1750 zł;