Ograniczenia wywołane zagrożeniem epidemicznym Covid-19 wpłynęły na większość obszarów życia, w tym na dostęp do edukacji. Szkoły i uczelnie musiały z dnia na dzień przejść na model e-learningu, a w ślad za nimi podążyły także firmy organizujące szkolenia. Wraz ze wzrostem popularności kursów online zwiększyła się również gotowość Polaków do korzystania z rat – już co siódmy zakup internetowy w tej kategorii jest opłacany na raty.
E-szkolenia przed koronawirusem
Według danych GUS, w 2019 roku aż 1/3 Polaków korzystała z internetu w celach edukacyjnych. W zdecydowanej większości byli to jednak uczniowie i studenci poszukujący dodatkowych materiałów naukowych. Popularność kursów online oferowanych przez firmy szkoleniowe była stosunkowo niewielka – zaledwie 5% badanych zadeklarowało zdobywanie nowych umiejętności zawodowych w formie e-learningu. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie może się to zmienić.
Pandemia koronawirusa zmusiła sporą część społeczeństwa do przeorganizowania swojego życia. Stała się w pewnym sensie motorem napędowym cyfryzacji w świecie edukacji, w tym kursów. Od początku ograniczeń wprowadzonych przez rząd odnotowaliśmy ponad 50% wzrost zainteresowania uczestnictwem w kursach online, w porównaniu do poprzednich 3 miesięcy – mówi Marcin Tchórzewski, prezes Coders Lab, najstarszej szkoły IT w Polsce oferującej kursy zarówno stacjonarne, jak i online.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację związaną z utrzymującą się pandemią, liczba zwolenników e-edukacji na pewno jeszcze wzrośnie, tworząc nową kategorię zakupową. W e-usługach związanych z edukacją, profesjonalnymi szkoleniami czy rozwojem osobistym drzemie duży potencjał – uważa Martyna Szczepaniak, Head of Consumer Credit w PayU.
Ucz się teraz, zapłać później
Jak pokazują dane PayU, Polacy bardzo chętnie korzystają z rat, kupując kursy online – 14% szkoleń jest opłacanych w taki sposób, a odsetek ten w przyszłości może jeszcze wzrosnąć. Polscy konsumenci należą do jednych z najbardziej otwartych na nowości usług rynku fintech i e-commerce – wartość płatności ratalnych za zakupy przez internet w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła 7-krotnie.
Udział płatności ratalnych w całościowej sprzedaży przekroczył już u nas 40%, co pokazuje rosnącą popularność tej metody płatności wśród klientów w branży szkoleń profesjonalnych. Dzięki możliwości miesięcznych płatności ratalnych nasi klienci mogą zdobyć umiejętności programistyczne bez obciążenia finansowego. To inwestycja, która po zdobyciu pierwszej pracy w branży IT zwraca się bardzo szybko – mówi Marcin Tchórzewski, prezes Coders Lab.
Źródło: PayU