Coraz większa popularność bancassurance w Polsce

Bancassurance, czyli sprzedaż polis ubezpieczeniowych w bankach, cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Zdecydowanie potwierdzają to statystyki. Klienci mogą skorzystać już nie tylko z tradycyjnego ubezpieczenia kredytu czy z pakietu NNW, ale z coraz bardziej innowacyjnych produktów.

Najbardziej popularne polisy na rynku związane są z kredytami. Takie ubezpieczenie jest nie tylko zabezpieczeniem dla banku udzielającego kredytu, ale także dla rodziny kredytobiorcy. W przypadku śmierci kredytobiorcy to na najbliższych ciążyłby bowiem obowiązek spłaty kredytu. Można więc zabezpieczyć siebie, ale także swoją rodzinę na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Ubezpieczenie w ramach bancassurance obejmuje np. życie i zdrowie kredytobiorcy. Uzupełniając polisę o opcje dodatkowe, klient może się ubezpieczyć na wypadek poważnego zachorowania czy utraty pracy lub niezdolności do jej wykonywania na skutek pogorszenia stanu zdrowia, a w ich efekcie – trudności ze spłatą kredytu.

Oprócz tradycyjnych polis towarzyszących bankowym produktom zaczynają się pojawiać bardziej oryginalne oferty. Allianz Bank wprowadził niedawno usługę ubezpieczeniową Pensja na gwarancji, dzięki której posiadacz konta w tym banku w przypadku utraty pracy będzie nadal otrzymywał wynagrodzenie równe połowie miesięcznych wpływów. Ostatnią propozycją banku jest zaś kredyt gotówkowy z bezpłatnym pakietem medycznym, który zapewnia kredytobiorcom możliwość korzystania z ponad 400 niepublicznych przychodni na terenie całego kraju.

 – Bancassurance w Polsce ma słaby wizerunek. Często mówi się bowiem o nim jedynie jako o sposobie na „wyciąganie” dodatkowych przychodów. Tymczasem my chcemy pokazać klientom, że polisy bankowo-ubezpieczeniowe są dla nich korzystne, szczególnie w tych niepewnych czasach – mówi Stanisław Borkowski, wiceprezes TU Allianz Polska odpowiedzialny za bancassurance.

Allianz od wielu lat działa w obszarze bancassurance, oferując ubezpieczenia za pośrednictwem współpracujących banków. Teraz doświadczenia z tej współpracy wykorzystuje konstruując produkty własnego podmiotu bankowego – Allianz Banku i wzbogaca je o atrakcyjne dla klientów pakiety ubezpieczeniowe.

Wszystkie ubezpieczenia oferowane przez Allianz Bank są nieobowiązkowe. Bank nie wymaga od klientów skorzystania z ubezpieczeń, nie uzależnia też decyzji kredytowych od wykupienia dodatkowego ubezpieczenia. Nieobowiązkowe są nawet te ubezpieczenia, które oferowane są za darmo.

Klient może wybrać takie ubezpieczenia, z jakich chce korzystać, dopasowując ofertę do swoich potrzeb. Skorzystanie z ubezpieczeń dodawanych do produktów bankowych to też szansa na korzystne wykupienie ubezpieczeń, z których normalnie nie korzysta. Na przykład miesięczna składka ubezpieczenia NNW wykupionego wraz z kontem osobistym wynosi jedynie 6 zł, a w najwyższym pakiecie jest nawet oferowana za darmo.

 – Chcąc wykupić takie ubezpieczenie indywidualnie klient musiałby załatwiać formalności w towarzystwie ubezpieczeń płacąc osobną składkę. Kupując je w banku załatwia wszystko szybko wraz z założeniem konta. To znacznie obniża koszty i pozwala oszczędzić klientom czas – dodaje Borkowski.

Według analizy Polskiej Izby Ubezpieczeń, na rynku ubezpieczeń na życie jako pośrednicy zdecydowanie dominują właśnie banki. Za pomocą tego kanału sprzedaje się ponad jedna trzecia polis indywidualnych i ponad połowa grupowych. To także efekt dużej popularności tzw. polisolokat, z których zysk nie jest obciążony podatkiem Belki, dzięki czemu stały się one w ostatnim czasie atrakcyjnym instrumentem inwestycyjnym. Obserwując sytuację w krajach Europy Zachodniej, należy przewidywać dalszy wzrost popularności bancassurance. Tam udział banków w dystrybucji ubezpieczeń jest jeszcze wyższy.

Źródło: Allianz