Credit Agricole zwiększa swoje zaangażowanie ekologiczne

Credit Agricole Bank Polska włącza się w międzynarodowy projekt „Plastic Odyssey”, którego celem jest zmniejszenie ilości plastikowych odpadów w morzach i oceanach na całym świecie. Bank zamierza intensywnie angażować się w walkę z plastikiem także w Polsce – to część kompleksowego programu działań na rzecz ochrony środowiska wpisanego do strategii firmy.

Plastic Odyssey to międzynarodowy projekt, który ma pomagać w rozwiązaniu problemu odpadów plastikowych na świecie. Grupa Credit Agricole współfinansuje budowę specjalnego statku-laboratorium, który w lipcu 2020 r. rozpocznie trzyletni rejs po oceanach wokół trzech kontynentów: Afryki, Ameryki Łacińskiej i Azji.

Statek napędzany będzie paliwem wytwarzanym z plastiku wyławianego z wody. Ekspedycja odwiedzi ponad 30 portów, a w każdym z nich zespół Plastic Odyssey, będzie współpracował z lokalnymi społecznościami w uruchamianiu działalności recyklingowej i przetwarzaniu odpadów z tworzyw sztucznych na użyteczne przedmioty wielorazowego użytku.

– Jako firma prowadząca działalność na skalę globalną czujemy głęboką odpowiedzialność za stan środowiska, w którym wszyscy żyjemy, i chcemy, żeby nasze dzieci i wnuki mogły cieszyć się czystą planetą. Jako jedna z 10 największych instytucji finansowych na świecie mamy w tym obszarze sporo możliwości i chcemy je wykorzystać dla naszego wspólnego dobra – wyjaśnia Jean Bernard Mas, Senior Country Officer Credit Agricole w Polsce.

Inwestycje w zieloną gospodarkę

Bank, w ścisłej współpracy z innymi spółkami grupy Credit Agricole w Polsce, podejmuje zobowiązania ekologiczne i planuje większe zaangażowanie biznesowe w ochronę środowiska.

– W najbliższych latach zdecydowanie rozwiniemy ofertę zielonej bankowości. Chcemy wspierać duże firmy w transformacji energetycznej, do 2030 r. zaprzestaniemy finansowania działalności związanej z wydobyciem i przetwórstwem węgla. Do 2022 r. planujemy zmniejszyć emisję CO2 o 24 proc. oraz wyeliminujemy z użycia w banku jednorazowe przedmioty z plastiku – informuje Piotr Kwiatkowski, prezes Credit Agricole Bank Polska.

W celu redukcji śladu węglowego bank przeniósł swoją siedzibę do nowego budynku w kompleksie Business Garden we Wrocławiu, co pozwoliło obniżyć emisję CO2 o 15%. Nowa siedziba mieści się w kompleksie budynków wybudowanych zgodnie ze standardem najwyższego poziomu certyfikatu ekologicznego LEED (trwa proces certyfikacji). Podczas budowy i wyposażania kompleksu zastosowane zostały najnowsze rozwiązania przyjazne środowisku oraz ekologiczne materiały budowlane. Bank przyjął również nową politykę samochodową i planuje sukcesywnie wymieniać flotę pojazdów służbowych na samochody o napędzie elektrycznym i hybrydowym. W najbliższym czasie bank zamierza również zakupić ekologiczną „zieloną” energię elektryczną produkowaną ze źródeł odnawialnych.

W ofercie banku pojawia się coraz więcej produktów tzw. „zielonej bankowości”, dzięki którym można wspierać finansowanie technologii przyjaznych środowisku i rozwijaniu tzw. zielonej gospodarki. W 2018 roku bank, we współpracy z Amundi TFI, rozpoczął emisję zielonych ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych. Pierwszy produkt pod nazwą EkoZysk, został oparty o indeks spółek z szeroko rozumianego sektora zielonej gospodarki.

20 stycznia 2020 r. otwarta została subskrypcja nowego produktu Invest Klimat, opartego o indeks spółek redukujących emisję CO2 do atmosfery, wspierających ochronę zasobów naturalnych oraz racjonalne zarządzane odpadami i zasobami wodnymi. W drugiej połowie 2020 roku bank wprowadzi na polski rynek atrakcyjny subfundusz inwestycyjny – Ecology II inwestujący w kluczowe dla ochrony środowiska naturalnego projekty z zakresu: elektromobilności; ekologicznych upraw; zdrowego trybu życia; energooszczędnych rozwiązań informatycznych; energii odnawialnej itp.

Dużym powodzeniem cieszą się kredyty ratalne na zakup i instalację paneli fotowoltaicznych. Wkrótce do oferty banku wprowadzone zostaną kredyty gotówkowe na preferencyjnych warunkach na finansowanie inwestycji ekologicznych, kredyty hipoteczne z obniżoną marżą na zakup energooszczędnych nieruchomości oraz dedykowana oferta kredytów na zakup samochodów elektrycznych.

Wsparcie dla transformacji energetycznej biznesu

Credit Agricole chce także wywierać realny wpływ na transformację energetyczną w Polsce i zmianę podejścia wielkich firm do korzystania z nowych, przyjaznych środowisku technologii energetycznych. Podobnie jak cała Grupa Credit Agricole, bank w Polsce deklaruje, że do 2030 r. zaprzestanie finansowania wydobycia węgla i będzie wpierał klientów działających w tej branży w przebudowie biznesu na bardziej ekologiczny.

– Naszą misją jest towarzyszenie tego typu przedsiębiorstwom w przekształcaniu ich modeli biznesowych. Chcemy wspierać spółki, które chcą ograniczać swój ślad węglowy i rozwijać nowe technologie, albo szukać możliwości na innych polach. Mamy pierwsze sygnały, że takie podejście jest bardzo dobrze postrzegane przez naszych klientów korporacyjnych – mówi Romain Revel, dyrektor Pionu Bankowości Korporacyjnej w Credit Agricole.

Lokalne akcje edukacyjne

Równolegle z realizacją projektu „Plastic Odyssey”, Credit Agricole Bank Polska realizuje lokalne wydarzenia i akcje na rzecz walki z plastikiem. 18-19 stycznia odbył się I etap „Bałtyckiej Odysei” – akcji współorganizowanej przez bank wspólnie ze znanym ekologiem i podróżnikiem Dominikiem Dobrowolskim.

Akcja polega na przemaszerowaniu wzdłuż całego polskiego wybrzeża, od Świnoujścia do Piasków na Mierzei Wiślanej, połączonego ze sprzątaniem plaż i terenów nadmorskich. W akcji może wziąć udział każdy chętny. Organizatorzy zapewniają sprzęt do sprzątania oraz odbiór zebranych odpadów. Cała trasa marszu podzielona jest na dziesięć etapów. Co miesiąc w wybrany weekend uczestnicy przejdą, skontrolują i posprzątają część polskiego wybrzeża. Wydarzenie realizowane jest wspólnie z firmą EFL.

Realizowane będą także inne aktywności związane z walką z plastikiem. Pracownicy banku będą uczestniczyć w spływach kajakowych i zbierać plastikowe śmieci na brzegach rzek i jezior we wszystkich regionach Polski. Bank objął również patronatem międzynarodowy spływ kajakowy Wrocław-Berlin po Odrze i Sprewie i aktywnie będzie włączał się w akcje organizowane z okazji Dnia Ziemi i Sprzątania Świata. Rozwijany będzie autorski program banku PowerON Eko.

– Jesteśmy zielonym bankiem z zielonego Wrocławia i troskę o środowisko traktujemy naprawdę poważnie. Ekologiczne zaangażowanie jest ważną częścią naszej strategii biznesowej na lata 2020-22 i wierzymy, że sukcesy w biznesie można łączyć ze świadomym i odpowiedzialnym współdziałaniem człowieka z naturą. Innej drogi nie ma – przekonuje prezes Piotr Kwiatkowski.

Źródło: Credit Agricole