Cyberbezpieczeństwo coraz ważniejsze dla firm

Rusza kolejny cykl darmowych szkoleń z zasad bezpieczeństwa w sieci. W spotkaniach wzięło już udział 1000 osób z firm, które są klientami korporacyjnymi banku. Byli to zarówno menadżerowie wyższego szczebla, jak i pracownicy księgowości, czy administratorzy sieci. Na szkoleniach eksperci przekazują wiedzę o zagrożeniach występujących w internecie oraz uczą, na praktycznych przykładach, zasad bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej.


Środowisko przedsiębiorców jest coraz bardziej świadome zagrożeń związanych z obecnością w sieci. Wyciek informacji, poufnych dokumentów czy danych logowania do serwisów to tylko niektóre problemy, które uczestnicy poruszali na poprzednich szkoleniach.  Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie na bieżąco śledzić pojawiające się zagrożenia i przyznają, że wiedza o tym, w jaki sposób działają i jak atakują cyberprzestępcy jest cenna.  W odpowiedzi na to zapotrzebowanie PKO Bank Polski organizuje dla nich bezpłatne szkolenia.

– Przedsiębiorcy są świadomi, że najsłabszym ogniwem w firmie jest człowiek. Dlatego inwestują czas w szkolenie swoich pracowników. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom pomagamy naszym klientom podnosić wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci, nie tylko w ramach korzystania z bankowości internetowej. Widać rosnące zapotrzebowanie na praktyczną wiedzę, jak się zabezpieczać przed zagrożeniami w sieci – mówi Marcin Pułkownik, kierownik Zespołu Bankowości Elektronicznej w PKO Banku Polskim.

W ramach tej edycji szkoleń odbędą się również spotkania z pracownikami administracji samorządowej.  Cyberbezpieczeństwo stanowi jeden z filarów strategii banku. Na spotkaniu poruszane są zagadnienia interesujące przedsiębiorców, w tym omawiane są przykłady dobrych i złych praktyk.

– Problemy w firmach związane z bezpieczeństwem są najczęściej skutkiem niewystarczającej ostrożności i niedostatecznej wiedzy na temat aktualnych zagrożeń. Przedsiębiorcy często nieświadomie udostępniają informacje, które oszuści mogą wykorzystać do przeprowadzenia wiarygodnego ataku. Dlatego pokazujemy, jak działają współcześni włamywacze i na co należy zwracać uwagę pracując przed komputerem podpiętym do internetu, nie tylko podczas korzystania z bankowości online – mówi współprowadzący szkolenie Piotr Konieczny, Chief Information Security Officer z niebezpiecznik.pl.

Szkolenia to jedno z wielu działań prowadzonych na rzecz cyberbezpieczeństwa. PKO Bank Polski bierze udział w programie Microsoft Enterprise Customers Cyber Threat Intelligence Program (ECCTIP) i został nagrodzony w konkursie BIG DATA: Think Big CEE, w kategorii Rozwiązanie Roku, za podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i minimalizowanie zagrożeń, na które klienci mogą być narażeni w sieci. Przed zagrożeniami bank ostrzega klientów w serwisach transakcyjnych, na stronach internetowych, portalu Bankomania.pkobp.pl oraz w przekazywanych przedsiębiorcom materiałach. W związku z dużym zainteresowaniem część spotkania jest poświęcona na omówienie wyłącznie bezpieczeństwa bankowości internetowej.

PKO Bank Polski obsługuje 430 tys. klientów MŚP i ponad 14 tys. w segmencie korporacyjnym. W poprzednim cyklu szkolenia z bezpieczeństwa odbyły się w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Białymstoku, Lublinie, Katowicach, Krakowie i Bydgoszczy .

Podstawowe zasady bezpieczeństwa:

1. Zawsze sprawdzajmy adres strony logowania, najlepiej wpisujmy go ręcznie lub logujmy się ze strony głównej banku. Nie wchodźmy w linki do bankowości elektronicznej przesyłane nam w mailach.

2. Uważajmy na fałszywe maile od nieznanych nam osób i załączniki – szczególnie dotyczące rzekomych przesyłek, ciekawych artykułów, wezwań do zapłaty. Zawsze sprawdzajmy adres, z którego została przesłana wiadomość, a w przypadku wątpliwości skontaktujmy się telefonicznie z firmą, od której rzekomo pochodzi.

3. Zmieniajmy hasła – zadbajmy o regularną zmianę hasła. Nie powinno być ono również zbyt proste. Nie zapisujmy danych logowania w przeglądarce.

4. Chrońmy dane do logowania – nie przekazujmy ich nawet najbliższym osobom. Jeśli chcemy, aby mogły korzystać z naszego konta możemy ustanowić dla nich w banku stosowne pełnomocnictwo.

5. Nie logujmy się do serwisów bankowości elektronicznej z ogólnodostępnych komputerów, nie korzystajmy też z nieznanych nam, niezabezpieczonych sieci wifi.

6. Aktualizujmy system operacyjny i przeglądarki, z których korzystamy.

7. Korzystajmy z antywirusa.

8. Sprawdzajmy treść SMS-ów autoryzacyjnych – powinna dokładnie zgadzać się z transakcją, którą zlecamy w serwisie.

9. Sprawdzajmy dane przed wysłaniem przelewu – szczególnie numer rachunku.

10. Kupujmy w bezpiecznych sklepach internetowych, a płacąc w sieci kartą korzystajmy z usługi 3D-Secure.