Cyfrowy podpis w chmurze w Banku Zachodnim WBK

Bank Zachodni WBK jako pierwszy bank w Polsce zamierza wprowadzić kwalifikowany podpis elektroniczny oraz pozostałe usługi zaufania w chmurze. Platforma Usług Zaufania Online pozwoli w łatwy sposób podpisywać cyfrowo dokumenty umożliwiające dokonywanie czynności bankowych. Tym samym, klienci banku będą mogli korzystać z innowacyjnych rozwiązań technologicznych przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa oraz przy jednoczesnym braku konieczności odwiedzania placówki Banku. Narzędzie zostanie wdrożone we współpracy z Asseco Data Systems.

Zastosowanie kwalifikowanych podpisów elektronicznych jak i innych usług zaufania w chmurze umożliwiło unijne rozporządzenie tzw. eIDAS. Zgodnie z nim, kwalifikowany e-podpis jest równoznaczny z podpisem własnoręcznym i musi być uznawany we wszystkich państwach UE. Dzięki temu umożliwia między innymi zawieranie umów w formie elektronicznej, które dla swej ważności dotychczas wymagały  podpisów własnoręcznych.

Już od kilku lat obserwujemy w Polsce rosnące zainteresowanie usługami cyfrowymi oraz świadomość zalet i korzyści tego typu rozwiązań. W szczególności dotyczy to klientów instytucjonalnych. Z badania Onex Group  wynika, że już dwie trzecie firm korzysta z co najmniej jednego rozwiązania chmurowego w codziennej pracy. W banku obserwujemy i odpowiadamy na stale zmieniające się potrzeby i oczekiwania naszych klientów. Czynności bankowe, które do tej pory wymagały osobistego stawiennictwa (np. umowy wymagające formy pisemnej) będzie można w ciągu najbliższych miesięcy zrealizować zdalnie z wykorzystaniem nowo wdrażanych narzędzi. Procesy paperless na dobre zagościły w obecnym świecie dlatego chcemy w pełni korzystać z ich potencjału. Wynikają z tego korzyści zarówno dla klientów, jak i dla samego banku. Zwłaszcza, jeżeli dzięki nowym narzędziom współpraca z nami staje się łatwiejsza, sprawniejsza i co niezwykle istotne, bezpieczna. A tak właśnie jest w przypadku podpisu cyfrowego w chmurze – mówi Feliks Szyszkowiak, Wiceprezes Zarządu Banku Zachodniego WBK.


Platforma Usług Zaufania Online powstaje we współpracy z Asseco Data System – jednego z pierwszych Centrów Certyfikacji w Europie, które uzyskało stosowne certyfikaty na świadczenie tego typu usług. Narzędzie będzie umożliwiało stosowanie zdalnych kwalifikowanych podpisów elektronicznych, kwalifikowanych pieczęci bankowych oraz pozostałych usług zaufania w chmurze. Co istotne, w przeciwieństwie do znanego już e-podpisu na karcie, podpis chmurowy nie wymaga żadnych dodatkowych narzędzi. E-dokumenty można podpisywać korzystając z dowolnego urządzenia połączonego z Internetem, bez konieczności używania fizycznego urządzenia w postaci tokena, karty czy czytnika. W tym momencie, Platforma Usług Zaufania Online jest w fazie integracji z obecnie funkcjonującym systemem informatycznym banku. W pierwszej kolejności z narzędzia będą mogli korzystać pracownicy, a następnie klienci Banku Zachodniego WBK.

– Bank Zachodni WBK to jedna z czołowych instytucji finansowych na polskim rynku. Jesteśmy dumni, że właśnie ten bank nam zaufał i mamy nadzieję, że otworzy to pole dla współpracy także w innych obszarach, w których specjalizuje się Asseco Data Systems. Platforma Usług Zaufania to pierwsze w Polsce tego typu rozwiązanie chmurowe mówi Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.


Nie jest to jednak pierwsze nowatorskie rozwiązanie wprowadzone przez Bank Zachodni WBK. Bank jako pierwszy w Polsce zaczął wydawać karty z mikroprocesorem oraz karty do płatności bezstykowych.