Czas na zmiany w bankowości internetowej

Bankowość internetowa pojawiła się w Polsce 14 lat temu. Niektóre systemy transakcyjne wytrzymały bez większych poprawek nawet dekadę. Czas najwyższy na na porządny lifting.

W Polsce z bankowości internetowej korzysta ponad 10 milionów klientów. Dziś dostęp do rachunku przez internet jest standardem, a obsługę konta za pomocą tego kanału umożliwiają już wszystkie banki o profilu uniwersalnym. Zdarza się, że proponowane rozwiązania niektórych banków nie przystają już do obecnych realiów. Wiele systemów projektowanych było w „prehistorycznych” czasach, gdy ten kanał dostępu dopiero raczkował. Nadszedł właśnie czas, by je odświeżyć.

Invest-Bank wdraża nowy IBNet24, zmiany także w DnB Nord

Wkrótce nowy system bankowości internetowej pojawi się w niewielkim Invest-Banku. Instytucja zapewnia, że nowy system wyróżni się szeroką funkcjonalnością i ergonomią. Po zmianach autoryzacja transakcji odbywać się będzie za pomocą jednorazowych kodów SMS wysyłanych na telefon komórkowy właściciela rachunku.

W miniony weekend odbyła się migracja na nowy system bankowości internetowej w DnB Nord. Klienci banku od poniedziałku korzystają z nowego, zaprojektowanego od podstaw systemu, Który jest bardziej funkcjonalny od poprzedniego rozwiązania. Klienci zyskali także dostęp do zaawansowanych rozwiązań bankowości transakcyjnej.

Nadchodzą facebookowe banki

Przez cały maj trwa także migracja klientów biznesowych banku Nordea korzystających z rachunku eFirma plus na nowy system bankowości elektronicznej pod nazwą Netbank. Wdrażanie systemu Netbank następuje automatycznie – po stronie klientów pozostaje jedynie zmiana przyzwyczajeń i zaakceptowanie nowego wyglądu. Od czerwca stary system Solo zostanie zamknięty.

Nieco wcześniej na przebudowę systemu transakcyjnego zdecydowały się także inne banki. W marcu zmiany wkroczyły do Inteligo i Kredyt Banku.

Większość instytucji wdraża systemy bankowości oparte na tradycyjnej koncepcji bankowości internetowej. Alior Bank i mBank zapowiedziały jednak przełom w podejściu do „bankowania” z użyciem internetu i zerwanie z klasyczną formułą. Obie instytucje pracują już nad bankami wykorzystującymi elementy społecznościowe.

Banki stawiają na autoryzację SMS-em. BGŻOptima też?

Wdrażając nowy system bankowości internetowej Invest-Bank zapowiedział wprowadzenie kodów SMS, które będą autoryzować transakcje wykonywane online. Podobne narzędzie autoryzacyjne pojawiło się w tym tygodniu również w Banku BGŻ. Kody SMS w większości banków wyparły już inne formy zatwierdzania transakcji, np. karty kodów jednorazowych czy tokeny.

– Jest to nie tylko bezpieczny, ale również bardzo wygodny sposób autoryzacji, ponieważ telefon komórkowy zazwyczaj mamy przy sobie. Kody SMS są wysyłane tylko na jeden, zdefiniowany przez użytkownika numer telefonu komórkowego – wyjaśnia Andrzej Budasz dyrektor Departamentu Produktów i Usług Bankowości Detalicznej w Banku BGŻ.

Token nie jest to do końca wygodnym rozwiązaniem – aby dokonać jakiejkolwiek operacji na koncie (włącznie z logowaniem) klient musi mieć go zawsze w zasięgu ręki. Na rynku krążą plotki, że BGŻOptima przymierza się do zastąpienia tokena wygodniejszymi kodami SMS. Być może nastąpi to jeszcze w trzecim kwartale tego roku.

Źródło: Bankier.pl