Czy assistance komunikacyjne czekają nowe konfiguracje?

Wraz ze wzrostem świadomości ubezpieczeniowej Polaków, rośnie potencjał usług pomocowych dodawanych do gwarancji samochodowych, polis OC i AC. Wzrastają również oczekiwania firm, które korzystają z pakietów assistance w razie wystąpienia np. wypadku drogowego. Jaki jest zatem kierunek rozwoju usług pomocowych dla sektora Car Fleet Management (CFM) i firm leasingowych?

O kierunku rozwoju usług pomocowych dla firm Car Fleet Management oraz leasingowych w dużej mierze decydują potrzeby obsługiwanych klientów. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze assistance powinno być elementem gwarantującym utrzymanie stałej mobilności pracowników i towarów, umożliwiającym im realizację celów handlowych, służbowych obowiązków i zapewniającym płynne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Usługi pomocowe powinny być wsparciem w momencie, w którym jest ono najbardziej potrzebne np. w razie nagłych utrudnień w podróży. Po drugie, firmy z tego sektora – oferując pakiety assistance swoim klientom – liczą na optymalizację kosztów i zasobów, gdyż choć pakiety pomocowe stają się standardowym elementem ich oferty zarządzania flotą, to nie stanowią przecież ich podstawowej działalności gospodarczej. Dlatego też coraz częściej w relacji z klientami firm CFM czy leasingowych – ale także i firm ubezpieczeniowych z flotami – rola koordynatora assistance wykracza poza samą realizację pomocy.

Koordynator assistance – np. Inter Partner Assistance – pełni rolę integratora, który łączy cele biznesowe leasingodawców, zarządzających flotą aut służbowych – często zróżnicowaną pod kątem marek – a jej użytkownikami z różnych branż. Przedstawiciele asystora w oparciu o wieloletnie doświadczenie zapewniają klientom instytucjonalnym także doradztwo podczas tworzenia pakietów świadczeń pomocowych, w tym nowych konfiguracji uwzględniających wykorzystanie posiadanych już przez każdy pojazd różnych gwarancji assistance. Wynika to przede wszystkim z tego, że zakres assistance dla flot – w zależności od potrzeb i zakresu działalności przedsiębiorstwa, dostępnych wariantów – może być bardzo zróżnicowany i w odróżnieniu do pojazdów prywatnych często wymaga uzupełnienia. Może on obejmować obok pomocy w razie wystąpienia problemów technicznych – m.in. zapewnienie odpowiedniego samochodu zastępczego na wystarczający czas, pomoc techniczną na miejscu zdarzenia, holowanie auta i organizację jego szybkiej naprawy – także szereg usług osobowych. Pakiet assistance może zawierać pomoc medyczną w kraju i za granicą, pomoc finansową i prawną, pomoc informacyjną. W przypadku użytkowników aut służbowych – pracowników pokonujących dalsze trasy – przydatne okazują się takie świadczenia jak organizacja kontynuacji podróży czy też noclegu w hotelu. Flotowe assistance powinno obejmować również zakres terytorialny dostosowany do prowadzonej przez flotę działalności i ułatwiać ew. likwidację szkody. Z punktu widzenia firm CFM i leasingowych i ich klientów, coraz większego znaczenia nabiera także pakiet assistance profilowany pod kątem flot składających się z samochodów dostawczych. W tym przypadku podstawowy zakres świadczeń pomocy technicznej coraz częściej rozszerzany jest o udostępnienie zastępczego auta dostawczego oraz organizację przeładunku towaru. Główną rolę w konfiguracji takich programów i uzupełnieniu standardowych gwarancji i polis assistance spełnia koordynator assistance – asystor i/lub ubezpieczyciel.

Podsumowując, w niedługim czasie pakiety assistance komunikacyjnego dedykowane flotom i branży CFM lub leasingowej oferowane przez asystorów i ubezpieczycieli – np. PTU, które ostatnio wdrożyło nowy produkt dla flot – czeka rozwój, który może doprowadzić do powstania nowych konfiguracji usług pomocowych.

Michał Krzyżanowski,
Pełnomocnik Zarządu ds. Klientów Strategicznych – Prokurent
Dyrektor Handlowy ds. Klientów Strategicznych
Inter Partner Assistance Polska S.A.

Źródło: Inter Partner Assistance