Czy zmieniłeś już swój paradygmat myślenia?

W czasie ostatniego Kongresu KADRY dr Graeme Codrington w trakcie prezentacji: “Po wstrząsie: Jak działać w niepewnej przyszłości?” przedstawił 5 trendów, które za chwilę (a poniekąd już teraz) wywrócą do góry nogami świat pracy. W dużej mierze mogą też wstrząsnąć każdym biznesem, zwłaszcza tym skierowanym do klienta indywidualnego.

Oto te 5 czynników:

Technologia– przede wszystkim konwergencja sieci i usług teleinformatycznych, powszechna dostępność obsługujących je urządzeń połączona z miniaturyzacją, wygodą i wciąż rosnąca pojemnością ich pamięci. W zasadzie już w tej chwili większość z nas ma swobodny, często mobilny dostęp do prawie nieograniczonych zasobów informacji wpływających na nasze decyzje. Ten dostęp poszerzają jeszcze serwisy społecznościowe i kultura Web 2.0.

Instytucjonalne zmiany– zmieniły się radykalnie instytucje finansowe, zmienia się charakter funkcjonowania instytucji rządowych, zasady działania armii. Ale przede wszystkim to, co wywraca nasz świat do góry nogami, to faktyczna globalizacja, która ma miejsce choćby dzięki internetowi i nowym technologiom. Kolejna niezmiernie istotna kwestia to zmiany w zakresie funkcjonowania rodziny – jej modelu życia, struktury itd. Musimy na nowo zdefiniować, co to znaczy normalna rodzina, jakie są faktyczne role mężczyzny i kobiety, jak zdefiniujemy rywalizację i jak podejdziemy do wynagradzania pracowników.

Demografia– mamy inny model rodziny, inną preferowaną liczbę dzieci, starzejące się społeczeństwo, większą liczbę starszych obywateli, wciąż sprawnych i chcących być aktywnymi. Jednocześnie narasta konflikt między pokoleniami, wynikający z przepaści technologicznej, różnych potrzeb, różnego stylu życia. Ma to niebagatelne konsekwencje biznesowe. Kto np. ma obsługiwać klientów w call centers, skoro zwiększa się wciąż grupa starszych klientów, technologia gna do przodu a młodzi nie mają serca, umiejętności i motywacji, by skutecznie objaśniać jej zawiłości pokoleniu rodziców i dziadków.

Środowisko– dewastacja środowiska i ocieplenie klimatu są oczywiste, ale nowym zjawiskiem jest postawa pracowników i konsumentów wobec firm, które nie szanują środowiska. Employer brand oraz environmental policy poszczególnych przedsiębiorstw mogą w pewnym momencie stanowić o ich „być albo nie być”.

Zmiany w katalogu wartości społecznych
– na nowo musimy zdefiniować, co to znaczy  „normalny”, biorąc pod uwagę zarówno zmiany technologiczne, instytucjonalne, demograficzne jak i środowiskowe.

Co więc powinniśmy zrobić walcząc o rynek? W każdym z tych pięciu obszarów musimy jako firmy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

   1. Gdzie dokładnie dokonały się i dalej dokonują się najważniejsze zmiany?
   2. Które mogą wywrócić do góry nogami mój biznes?
   3. Kto dokładnie pomoże mi je zdefiniować i odpowiedzieć dokładnie na te pytania?
   4. Co w związku z tym powinienem zrobić?

I na koniec podpowiedź dla rynkowych wojowników od P. Druckera, przywołana przez Codringtona w czasie prezentacji:

„Największym zagrożeniem w czasach turbulencji nie jest sam wstrząs, ale działanie wg wczorajszej logiki”.

Źródło: Wymiatacze.pl