Czym jest nowoczesność?

Wciąż mówimy o potrzebie wprowadzania nowoczesnych produktów, rozwiązań, systemów. Ale czym tak naprawdę jest owa nowoczesność? Ktoś powie, że są to nowoczesne technologie – szybkie komputery, wydajna i bezpieczna sieć teleinformatyczna. Racja, choć nawet najnowocześniejsze komputery podłączone do ultraszybkiej sieci światłowodowej są bezużyteczne, jeśli nie działa na nich potrzebne nam oprogramowanie.

Ktoś inny powie, że nowoczesność to rozwiązania kompleksowe – załatwiające każdą sprawę od A do Z. Racja, ale czy nie okazuje się często, że coś, co jest do wszystkiego, staje się w efekcie bezużyteczne, bo tak naprawdę jest do niczego? Ktoś inny jeszcze powie, że nowoczesność to bogata funkcjonalność i szerokie możliwości. On również będzie miał rację, choć z drugiej strony szum informacyjny, nadmiar funkcji i opcji często negatywnie wpływa na użyteczność danego rozwiązania.  
 
Czym jest więc nowoczesność? Zaawansowane technologie informatyczne, kompleksowość i szeroka funkcjonalność stanowią wyłącznie środki potrzebne do tego, aby rozwiązanie można było nazwać nowoczesnym. Jednakże tak naprawdę miarą nowoczesności jest użyteczność danego rozwiązania, korzyści płynące z jego zastosowania, a więc możliwość sprostania aktualnym potrzebom przedsiębiorstwa i jego pracowników.  
 
Jednym z najnowszych rozwiązań cash management jest oferowana przez ING usługa SIMP Deposit – kompleksowy system wspomagający proces zarządzania depozytami sądowymi. Wraz z wejściem Rozporządzenia Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 11 stycznia 2008 r. sądy zostały zobligowane do zmiany sposobu ewidencjonowania odsetek bankowych od sum depozytowych. Sądy stanęły więc przed problemem związanym z prawidłową ewidencją tysięcy przechowywanych przez nie depozytów, rzetelnym wyliczaniem należnych interesantom odsetek (przy zmieniającym się nawet codziennie oprocentowaniu rachunku bankowego i zmiennych saldach depozytów), czy prawidłowym naliczeniem, a czasem także odprowadzeniem, podatku od dochodów kapitałowych. Dziś systemy wspomagające sądy w zarządzaniu depozytami oferuje kilka polskich banków. Zapewniają one prawidłową ewidencję depozytów poprzez wykorzystanie dobrze znanego już na rynku mechanizmu rachunków wirtualnych, które przypisane do depozytów, mają swoje odzwierciedlenie w systemach finansowo-księgowych sądów. Prawidłowa ewidencja depozytów jest następnie podstawą do kalkulacji odsetek, które wyliczone dla pojedynczego depozytu, zależą od jego zmiennego salda i oprocentowania rachunku bankowego. Zautomatyzowana ewidencja stanowi także podstawę do realizacji zleceń zamykania depozytów bądź wypłaty ich części. Zamknięcie bądź wypłata równoznaczne są z kalkulacją odsetek, a następnie ich przelewem na rachunek interesanta lub wystawieniem druku przekazu pocztowego. Ważne podkreślenia jest również, że cała komunikacja pomiędzy klientem, a bankiem odbywa się poprzez bezpieczne i przyjazne systemy bankowości elektronicznej. Sądy wykorzystujące już system SIMP Deposit doceniają go za możliwość automatyzacji pracochłonnych procesów księgowych, redukcję błędów, elastyczność rozwiązania, a także za ich integrację z systemami finansowo-księgowymi, czy wydziałowymi.  
 
Ale cash management to oczywiście nie tylko systemy wspomagające obsługę depozytów. Dzisiejsza oferta bankowa w tej dziedzinie to kompleksowy zestaw produktów wspomagających zarządzanie środkami finansowymi – począwszy od rachunków bankowych (bieżące, rozliczeniowe, depozytowe, płacowe, socjalne, zastrzeżone), przez obsługę gotówkową (wpłaty i wypłaty gotówkowe, zasilenia i odsilenia kas, transport, przeliczanie gotówki), płatności krajowe i zagraniczne, identyfikację i rozliczanie masowych należności (płatności masowe, polecenie zapłaty), zarządzanie płynnością (konsolidacja środków, cash pooling), aż do specjalistycznych systemów wspomagających procesy fakturowania i rozliczania z kontrahentami.  
 
Wszystkie powyższe rozwiązania udostępniane są w systemach bankowości elektronicznej, które dziś ze względu na swoją funkcjonalność i zaawansowanie możemy nazywać już internetowymi platformami komunikacyjnymi. Dzięki nim dostęp do banku i oferowanych przez niego usług może być realizowany z dowolnego punktu świata, 24 godziny na dobę.  
 
Co więcej – dzięki rozwojowi narzędzi komunikacyjnych, niedaleka przyszłość to jeszcze większa integracja systemów w przedsiębiorstwie z systemami bankowymi. Pozwoli ona na całkowitą eliminację z obiegu dokumentów papierowych i zastąpienie ich dokumentami elektronicznymi (np. elektroniczne faktury), na czym zyska nie tylko portfel klienta, ale też i środowisko. To także regulowanie płatności przy wykorzystaniu infrastruktury takiej jak wpłatomaty wyposażone w czytniki kodów kreskowych, czy wreszcie popularyzacja systemów mikropłatności i płatności mobilnych realizowanych za pomocą telefonów komórkowych.  
 
Świat zmienia się na naszych oczach, jesteśmy świadkami niebywałego postępu w dziedzinie nowych technologii, przesyłu i przetwarzania danych. Pozwala on nam tworzyć dziś narzędzia, które są szybkie, użyteczne, tanie, przyjazne i funkcjonalne, a nawet ekologiczne – po prostu nowoczesne.

Kamil Pachuta  
Product Manager  
Departament Produktów Zarządzania Środkami Finansowymi  
ING Bank Śląski
Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl