Czym kierują się młodzi ludzie przeglądając oferty pracy

„Przyznaję, że zaskoczył mnie fakt, iż 34% ankietowanych przyznało, że szukając pracy aplikuje do mniej niż 5 firm, podobna ilość badanych wysyła dokumenty do mniej niż 19 firm.” – mówi Joanna Pepaś PR manager wortalu kariera.com.pl. Co dziesiąty ankietowany stara się o pracę w 20-49 miejscach a jedynie 5% w ponad 50.

W poszukiwaniu ofert pacy studenci i absolwenci kierują się do Internetu (79%) i gazet dotyczących pracy (69%) korzystając ze znajomości (38%). Co trzeci ankietowany zwraca się bezpośrednio do pracodawców.

Duża część badanych deklaruje, że oferty przedstawiane w urzędach nie spełniają ich oczekiwań (25%).

„Najchętniej szukam zatrudnienia w małej/średniej firmie” pod tym stwierdzeniem podpisało się twierdząco 35% ankietowanych przez woratal www.kariera.com.pl, podobna ilość respondentów chętnie podjęłaby pracę w dużej międzynarodowym koncernie (34%). Zaskakujące jest, że także dużo młodych osób myśli o własnej działalności gospodarczej (17%) a 14% myśli o posadzie państwowej.

Młodzi jako najważniejsze czynniki, które biorą pod uwagę przy przeglądaniu ofert pracy uznali kolejno: udział w szkoleniach (65%), początkową pensję (52%), lokalizację firmy (45%), wymagania odnośnie kandydatów (41%). Grupa studentów ceni sobie nienormowany czas pracy (34%), natomiast absolwenci możliwość awansu (26%). Na dalszych miejscach wymieniane były: atmosfera w pracy, wolne dni, służbowy telefon i samochód.

Wszyscy ankietowani absolwenci deklarowali poszukiwanie stałej pracy, najchętniej w pełnym wymiarze godzin. Natomiast już począwszy od pierwszego roku studiów młodzi deklarują chęć zdobywania doświadczenia poprzez uczestniczenie w praktykach i stażach. Przy czym chętniej biorą udział w programach zakładających choćby skromne wynagrodzenie (średnio o 10% niezależnie od roku studiów) niż bezpłatnych, tłumacząc to kosztami utrzymania i dojazdów do firmy.

Badanie zostało przeprowadzone: marzec-maja 2005 r. na terenie całej Polski, ankietowani byli studenci wszystkich lat studiów i absolwenci.

GRUPA MODUS od 6 lat tworzy szeroką platformę informacyjną dla wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem i poszukiwaniem ścieżki kariery zawodowej – począwszy od maturzystów po studentów i absolwentów szkół wyższych. Ma w swojej ofercie wydawniczej publikacje poświęcone tematyce edukacji i kariery zawodowej. Publikacje te są adresowane w sposób szczególny do studentów, absolwentów i osób planujących karierę zawodową.

W jej ofercie znajduje się wortal www.kariera.com.pl – serwis dla osób szukających informacji na temat edukacji, kariery, stypendiów, praktyk, staży i pracy. Liczba użytkowników stale rośnie. Wkrótce zostanie uruchomiona wyszukiwarka ofert pracy i praktyk. Od października zmieni się również layout strony.