Koniec roku to czas, kiedy w działaniach marketingowych mocno eksploatowane są wszelkie motywy związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z nadejściem Nowego Roku. Nie inaczej jest w branży deweloperskiej. Czym przedstawiciele tego sektora gospodarki kuszą i jak zachęcają klientów rozważających zakup mieszkania?
Ten okres jest na tle ostatnich lat szczególny z paru powodów, które sprawiają, iż okołoświąteczna oferta może okazać się bardzo atrakcyjna. Wśród nich wskazać można m.in.:
-
nadpodaż mieszkań na większości rynków pierwotnych przy ich niższych cenach;
-
popyt na mieszkania mocno ograniczony możliwościami pozyskania finansowania;
-
dobiegający końca program „Rodzina na Swoim”;
-
spora część inwestycji oddawana właśnie teraz do użytku;
-
niekorzystne prognozy makroekonomiczne na przyszły rok;
-
to ostatni moment na poprawę tegorocznych wyników sprzedażowych.
Najbardziej lubianą przez klientów formą promocji jest obniżka ceny mkw. Na tego rodzaju działania zdecydowała się duża część deweloperów, chociaż często czynią to w nieco zawoalowany sposób np. pod postacią zwolnienia klientów z podatku VAT. Oczywiście w wypadku tańszych mieszkań trwa kampania reklamowa łącząca św. Mikołaja z „Rodziną na Swoim”. Duża część deweloperów dysponujących ofertą spełniającą kryteria tego programu nie bawi się jednak teraz nawet w jej odświętne opakowanie, a zdecydowanie bardziej koncentruje przekaz marketingowy na upływającym do jego zakończenia czasie. Co jakiś czas przewijają się oferty, w ramach których deweloper w cenie mieszkania zapewnia wykończenie pod klucz. Licznie występują gratisy, a to komórki lokatorskie, miejsca postojowe, a nawet najmniejsze pokoje. Część deweloperów gotowa jest opłacać czynsz za nabywcę przez parę miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet do dwóch lat. Jeśli inwestycja jest już gotowa klienci kuszeni są wizją zamieszkania w święta we własnym mieszkaniu. Marketingowcom najwyraźniej nie przeszkadza fakt, iż ciężko wyobrazić sobie spędzanie rodzinnych świąt w lokalu oddanym w standardzie deweloperskim. Inną strategią motywującą do szybkiego podjęcie decyzji są oferty tygodnia, bądź rabaty uzależnione od podjęcie szybkiej decyzji.
|
Wybrane świąteczne promocje |
||
|
Inwestycja |
Promocja |
|
|
Wola Prestige |
„Wyprzedzamy Mikołaja” – rabaty do 100 tys. zł |
|
|
Nowy Przewóz |
„Świąteczna promocja” – rabaty do 24 tys. zł |
|
|
Zabrodzka 2 -4 |
„Oferta świąteczna” – wszystkie mieszkania |
|
|
Aura Gdańsk |
Z okazji Nowego Roku limitowana oferta – mieszkania wykończone pod klucz z miejscem postojowym od 6 999 zł/mkw. |
|
|
Ligota Park |
„Promocja Świąteczno-Noworoczna” – przy zakupie mieszkania miejsce postojowe w cenie 20 tys. zł |
|
|
Opracowanie: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. |
||
Dla klientów przedświąteczny czas to dobry moment na poszukiwania własnego mieszkania. Jeśli ktoś zdecydował się na skorzystanie z programu „Rodzina na swoim” znajduje się wprawdzie obecnie pod silną presją czasową, ale i tak wybór odpowiednich mieszkań na koniec roku się zwiększył, a deweloperzy ochoczo pomogą załatwić niezbędne formalności. Firmy deweloperskie zabezpieczają się na niepewną przyszłość usiłując upłynnić do końca roku jak największą liczbę mieszkań. Od tego czy im się to uda w dużej mierze zależeć bowiem będzie ich kondycja finansowa w I połowie 2013 roku.