Po decyzji UOKiK Citi Handlowy proponuje klientom darmowe alerty SMS lub raty 0 proc. jako formę rekompensaty

W październiku 2017 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uznał, że Citi Handlowy nie informował dostatecznie klientów o powodach wprowadzenia podwyżek za swoje usługi. W odpowiedzi bank zobowiązał się zrekompensować klientom niedogodności. 

UOKiK ustalił, że Citi Handlowy, BOŚ i eurobank informowały klientów o podwyżkach, ale nie wskazywały podstaw prawnych umożliwiających im takie działanie. Zdarzało się, że w piśmie bank odsyłał klienta jedynie do ogólnego paragrafu w umowie. W efekcie konsument mógł nie wiedzieć, z czego wynika podwyżka za wypłatę gotówki w bankomacie i czy została wprowadzona prawidłowo.

Citi Handlowy

– Przykładowo – jeżeli podwyżka opłat wynika ze wzrostu inflacji, to bank powinien o tym poinformować klienta. Musi on też wiedzieć, w jakim okresie i o ile zmienił się ten czynnik i w jakim zakresie mogło to mieć wpływ na zmianę obowiązującej tabeli opłat i prowizji – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Citi Handlowy proponuje swoim klientom trzy formy rekompensaty – klient może wybrać jedną z nich. Pierwsza polega na zwolnieniu na okres 4 miesięcy z opłaty za powiadomienia SMS „Citi Alerts” w pakiecie „Standard”. Zgodnie z cennikiem opłata za usługę wynosi 6 złotych miesięcznie. Druga forma rekompensaty to możliwość rozłożenia na raty w ramach Planu spłat ratalnych „Komfort” jednej dowolnej transakcji zrealizowanej kartą kredytową (w kwocie od 500 do 3000 zł) na okres do 12 miesięcy z oprocentowaniem wynoszącym 0 proc. Bank nie naliczy dla takiej operacji żadnych dodatkowych opłat i prowizji.

Trzecia propozycja to otwarcie terminowej lokaty oszczędnościowej na okres trzech miesięcy z oprocentowaniem w wysokości 1,20 proc. w skali roku stanowiącym 4-krotność standardowego oprocentowania oferowanego przez bank (standardowo 0,30 proc. w skali roku). Minimalna kwota lokaty to 500 złotych, maksymalna kwota lokaty to 30000 złotych.

Klienci, którzy chcą skorzystać z propozycji powinni przesłać wiadomość za pośrednictwem systemu bankowości internetowej Citibank Online lub skontaktować się z serwisem bankowości telefonicznej CitiPhone lub odwiedzić oddział. Nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy począwszy od dnia otrzymania informacji z banku.