DEKRA 2010 w mojeauto.pl

Już po raz kolejny na stronach Internetowej Platformy Motoryzacyjnej mojeauto.pl opublikowany został najnowszy raport awaryjności DEKRA. Raport DEKRA 2010 powstał w oparciu o wyniki ponad 15 milionów przebadanych samochodów w okresie od w okresie od października 2007 do września 2009.

Tak jak przed rokiem, podstawą do wyliczeń był dwuletni okres badań (październik 2007 – wrzesień 2009), zaś usterki stwierdzone podczas badań nie są już klasyfikowane według wieku samochodów, ale według ich rzeczywistego przebiegu (trzy grupy przebiegu: od 0 do 50 tys. km, od 50 do 100 tys. km i powyżej 100 tys. km). Dzięki takiemu zróżnicowaniu raport usterkowości DEKRY unika wcześniejszych, nie odpowiadających rzeczywistości porównań samochodów o bardzo różnym przebiegu. Ponadto, uwzględniono tylko te rodzaje usterek, które odzwierciedlają rzeczywistą jakość techniczną pojazdów, a nie które są następstwem niewłaściwej dbałości o stan pojazdu (np. usterki opon, uszkodzenie lusterek zewnętrznych).

Zwycięzcą najnowszego raportu awaryjności DEKRA 2010 okazał się Opel Corsa D. Aż 97,3 procent przebadanych egzemplarzy tego modelu przez rzeczoznawców tej niemieckiej instytucji nie miało żadnej usterki. Drugie miejsce w łącznym rankingu zajęła najnowsza generacja Audi A4 (97%), a trzecie Mercedes klasa C trzeciej generacji (95,6%). Pierwszą piątkę najmniej awaryjnych modeli uzupełniają Smart Fortwo drugiej generacji (95,3%) oraz Mazda MX-5 (94,7%).

Na drugim końcu listy tym razem znalazł się Fiat Seicento, tylko w 44,6% przebadanych egzemplarzy nie wykryto żadnej usterki. Nieco tylko lepiej wypadł Ford Ka (46,4%) oraz Fiat Barchetta (48%). Najgorszą piątkę najnowszego raportu uzupełniają Fiat Multipla (50,1%) i Renault Twingo (50,2%).

Największy odsetek usterek dotyczył samochodów z kategorii mini/samochody małe (udział 30,6%). Wyraźny odstęp dzieli je od vanów (26,3%), samochodów terenowych (25,9%), samochodów kompaktowych (24,9%) i klasy średniej (24,3%). Znacznie lepiej wypadły samochody sportowe/kabriolety, spośród których tylko co około piąty (21,4%) wykazywał typowe usterki dla danego typu pojazdu używanego.

Najmniej i najbardziej awaryjne modele poszczególnych segmentach (w nawiasach udział aut bez usterek):

klasa mini/małe

Opel Corsa D 97,3%

Smart Fortwo 95,3%

Toyota Yaris 93,2%

Renault Twingo 50,2%

Ford Ka 46,4%

Fiat Seicento 44,6%

Dokładnie identyczna trójka znajduje się na czele w kategorii modeli o przebiegu do 50 tys. kilometrów. W drugiej kategorii (przebieg 50-100 tys. km) najmniej usterek wykryto w Toyovie Yaris, zaś tuż za nią uplasowały się Renault Clio III oraz Mazda 2. Z kolei wśród modeli o największym przebiegu (100-150 tys. km) najmniej awaryjne okazały się Honda Jazz, Audi A2 oraz Ford Fiesta.

klasa kompaktowa

Toyota Prius 93,9%

Honda Civic 91,1%

Seat Leon 90,9%

Fiat Stilo 63,4%

Opel Astra II 58,7%

Chrysler PT Cruiser 56,6%

Najlepsza w całej klasie kompaktów, Toyota Prius, okazała się również najmniej awaryjna w klasie przebiegu do 50 tys. km. Drugie miejsce zajął Seat Leon zaś trzecie Mazda 3. W klasie modeli o średnim przebiegu najbardziej niezawodny okazał się Mercedes klasy B, wyprzedzając Volkswagena Golfa V (w końcowej ocenie uwzględniono także modele Jetta i Golf Plus) i Skodę Octavię, która z kolei okazała się najlepsza wśród modeli o przebiegu powyżej 100 tys. km przed Volkswagenem Golfem piątej generacji i Fordem Focusem.

klasa średnia

Audi A4 97,0%

Mercedes klasa C (3. gen.) 95,6%

BMW seria 3 (5. gen.) 90,4%

Renault Laguna 64,0%

Volkswagen Passat (5. gen.) 61,1%

Alfa Romeo 156 53,8%

Wśród modeli z klasy średniej o najmniejszym przebiegu najmniej awaryjne okazały się Audi A4, Mercedes klasa C i BMW seria 3. Ta ostatnia była najlepsza w drugiej klasie przebiegu, przed Volvo S40/V50 i Volkswagenem Passatem. Trójka ta, jednak w zmienionej nieco kolejności – Volvo S40/V50, BMW seria 3 i Volkswagen Passat – była również najlepsza w klasie o przebiegu powyżej 100 tys. km.

klasa wyższa średnia/wyższa

Mercedes klasa S (5. gen.) 88,9%

Audi A6 88,4%

Audi A8 87,9%

Volvo V70/XC70 73,3%

Volvo S80 67,0%

Saab 9-5 66,9%

Klasa wyższa średnia i wyższa to od dłuższego już czasu domena trzech niemieckich marek. Potwierdzają to ogólne wyniki dla tego segmentu, jak i wyniki dla poszczególnych klas przebiegu. W pierwszej – najmniej awaryjne okazały się Audi A6, Mercedes klasa S i BMW seria 5, w drugiej – ponownie Audi A6, przed swoim większym bratem A8 i klasą S, zaś w trzeciej klasie – Audi A8 wyprzedziło A6 i serię 5.

samochody sportowe/kabriolety

Mazda MX-5 (3. gen.) 94,7%

Volkswagen Eos 93,3%

Porsche 911 (997) 91,8%

BMW Z3 60,2%

Alfa Romeo GTV/Spider 51,9%

Fiat Barchetta 48,0%

Mazda MX-5 trzeciej generacji była najlepsza także wśród sportowych modeli o najmniejszym przebiegu. Za jej plecami uplasowały się Volkswagen Eos i BMW serii 6. W drugiej klasie Mercedes SLK wyprzedził Opla Tigrę Twin Top i BMW Z4, zaś w trzeciej najmniej awaryjne były piąta generacja Porsche 911, Mercedes CLK i Mazda MX-5.

samochody terenowe

Toyota RAV4 91,1%

BMW X3 89,4%

Porsche Cayenne 89,4%

Mercedes klasa M (1. gen.) 63,8%

Land Rover Freelander 2 62,3%

Jeep Grand Cherokee 59,3%

 

Podobnie jak przed rokiem w klasie samochodów terenowych w grupie przebiegów I zwycięzcą okazuje się BMW X3 przed Toyotą RAV4 i Porsche Cayenne, w grupie przebiegów II w starciu z BMW X3 pierwsze miejsce przypada Porsche Cayenne, a kolejna jest RAV4, natomiast w grupie III na samym szczycie uplasowały się znowu X3 przed Volkswagenem Touaregiem i BMW X5.

vany

Skoda Roomster/Praktik 93,6%

Nissan Note 93,3%

Ford Galaxy (2 gen.) 91,3%

Renault Kangoo 54,3%

Ford Galaxy (1 gen.) 53,2%

Fiat Multipla 50,1%

 

Pierwsza trójka modeli w segmencie vanów, choć w zmienionej kolejności (Nissan Note, Skoda Roomster/Praktik i Ford Galaxy/S-Max), okazała się również najmniej awaryjna w pierwszej grupie przebiegu. Wśród przebadanych modeli o przebiegu od 50 do 100 tys. kilometrów najmniej usterek wykryto w Maździe 5, Seacie Altea/Toledo oraz Fordzie Galaxy/S-Max. Wśród aut o największym przebiegu najmniejszy odsetek awarii wykryto w Oplu Zafira, Volkswagenie Touranie i Fordzie C-Max.

Internetowa Platforma Motoryzacyjna mojeauto.pl jest jedynym polskim serwisem internetowym, który publikuje szczegółowe wyniki raportu usterkowości niemieckiej firmy rzeczoznawców DEKRA. Mojeauto.pl współpracuje z firmą DEKRA od 2001 roku, kiedy to serwis umożliwił użytkownikom zamówienie on-line ekspertyzy używanego auta przez rzeczoznawców firmy DEKRA.

Źródło: MojeAuto.pl