Dobre wyniki Banku Pocztowego w ciężkim dla sektora 2015 roku

Grupa Kapitałowa Banku Pocztowego w 2015 r. wypracowała zysk netto na poziomie 33,9 mln zł. Oznacza to, że przy braku negatywnych zdarzeń jednorazowych, które wpłynęły w ubiegłym roku na wyniki wszystkich banków, Grupa Banku Pocztowego wypracowałby najwyższy zysk netto w historii.

Po blisko 23% wzroście r/r po raz pierwszy w historii Banku sprzedaż kredytów konsumpcyjnych przekroczyła 1 miliard złotych. Wkrótce Bank Pocztowy poszerzy swoje cyfrowe kompetencje, wprowadzając na rynek w ramach Grupy Poczty Polskiej EnveloBank, cyfrową markę do zaoferowania klientom połączonych usług pocztowo-kurierskich i bankowo-ubezpieczeniowych w jednym mobilnym serwisie transakcyjnym.

Rekordowe w historii 48,5 mln zł wyniósłby zysk netto Grupy Banku Pocztowego w 2015 r., który pod wpływem negatywnych zewnętrznych zdarzeń jednorazowych wyniósł ostatecznie 33,9 mln zł. Dochody z działalności operacyjnej Grupy ukształtowały się na poziomie 326,1 mln zł, nieznacznie niższym niż rok wcześniej (-2,6% vs. 3% spadek w sektorze).

Rentowność Banku Pocztowego mierzona wskaźnikiem ROE osiągnęła wyższy od średniej dla całego sektora bankowego poziom 6,9%. Jednocześnie, pomimo wspomnianych niekorzystnych uwarunkowań zewnętrznych, Bank mógł pochwalić się obniżeniem kosztów o 0,7% w porównaniu do ubiegłego roku. Wskaźnik kosztów do dochodów C/I wyniósł na koniec 2015 r. 66,6%. Współczynnik wypłacalności Grupy Banku Pocztowego ukształtował się na wysokim i bezpiecznym poziomie 14,4%.

– W 2015 r. możemy mówić o solidnym wyniku netto, który byłby rekordowy w naszej historii, gdyby nie seria zewnętrznych zdarzeń jednorazowych. Są to jednak czynniki, z którymi musiał zmierzyć się cały sektor bankowy, dlatego cieszy nas fakt, że zmiana wyników wypracowanych przez Bank Pocztowy wygląda lepiej niż zmiana wyników sektora – podsumowuje wyniki Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego S.A.

Rekordowy rok w kredytach konsumpcyjnych

W 2015 r. Bank Pocztowy skutecznie zrealizował swoje cele biznesowe. Po raz pierwszy w historii sprzedaż kredytów konsumpcyjnych, szczególnie istotnych z punktu widzenia rentowności Banku, przekroczyła 1 miliard złotych (1,066 mln zł). Oznacza to blisko 23% wzrost r/r. Saldo kredytów konsumpcyjnych Banku Pocztowego wzrosło w ciągu 12 miesięcy 2015 r. o niemal 20%, przekraczając poziom 2,1 mld zł.

– Konsekwencja w realizacji celów przynosi oczekiwane rezultaty. Tak stało się w przypadku rekordowej sprzedaży kredytów konsumpcyjnych w 2015 r., która przekroczyła miliard złotych. Co ważne, niezmiennie przykładamy dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, dzięki czemu możemy się pochwalić jakością całego portfela kredytowego mierzoną wskaźnikiem NPL na poziomie 7,0% – dodaje Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

To wynik lepszy niż w sektorze, gdzie NPL był wyższy i wyniósł 7,4%. Jednocześnie osiągnięta przez Bank Pocztowy marża odsetkowa wyniosła 3,6% i była znacząco wyższa niż 2,3% odnotowane w 2015 r. dla całego sektora bankowego.

W 2015 r. Bank Pocztowy pozyskał 195 tys. nowych klientów detalicznych, dzięki czemu obsługuje ich już blisko 1,5 mln. Klienci indywidualni korzystają w Banku z 909 tys. ROR – ich liczba wzrosła r/r o ponad 10%. Co ważne, w porównaniu do 2014 r., Bank odnotował ponad 35% wzrost średniego stanu środków na prowadzonych rachunkach bieżących.

Z dużym sukcesem w 2015 r. Bank Pocztowy prowadził sprzedaż jednostek funduszy inwestycyjnych – przede wszystkim tych charakteryzujących się najniższym stopniem ryzyka z punktu widzenia Klienta. Wartość sprzedaży wyniosła w ciągu 12 miesięcy 2015 r. ponad 205 mln zł, co stanowi ok. 3% sprzedaży zrealizowanej w tym okresie na rynku.

W omawianym okresie Bank Pocztowy skutecznie dopasowywał poziom depozytów (5,58 mld zł, do stabilnie rosnącego poziomu kredytów (5,53 mld zł przy wzroście 4,1% r/r).

Rozwój na wymagającym rynku

W 2015 r. Bank Pocztowy, którego wyniki osiągane w kolejnych latach potwierdzają skuteczność modelu biznesowego realizowanego w sieci tradycyjnej (ponad 4,6 tys. placówek sieci placówek Poczty Polskiej oraz sieci własnej Banku), podjął decyzję o realizacji projektu mobilnego.

– Mimo osiąganych rokrocznie dobrych wyników, w Banku Pocztowym zdajemy sobie sprawę, że potencjał rozwoju tradycyjnej bankowości jest ograniczony, gdyż coraz więcej Polaków korzysta
z usług finansowych za pośrednictwem smartfona. Dlatego uzupełnimy naszą dotychczasową ofertę o rozwiązanie, które będziemy czymś więcej niż tylko bankowością mobilną. Chcielibyśmy oddać je w ręce klientów jeszcze w tym roku, pod nową marką EnveloBank. To dla nas szansa na poszerzenie grona naszych klientów o bardzo szybko rosnącą grupę tych, którzy preferują korzystanie z urządzeń mobilnych – mówi Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

EnveloBank to jeden ze strategicznych projektów Banku Pocztowego, który ma w modelu omnikanałowym (pozwalającym na realizację różnych etapów procesu w najwygodniejszy dla klienta sposób) połączyć usługi pocztowo-kurierskie z bankowo-ubezpieczeniowymi w jednym mobilnym serwisie transakcyjnym. Rozwiązanie pod nowa marką, które wkrótce zaproponuje Bank Pocztowy, ma m.in. zdjąć z klientów konieczność pamiętania o terminowym płaceniu faktur czy umożliwić obniżenie bądź wyeliminowanie kosztów usług kurierskich. Bank chce w ten sposób poszerzyć cyfrowe kompetencje, które już teraz są w Grupie Poczty Polskiej za sprawą marki Envelo.

W 2016 r. Bank Pocztowy będzie koncentrował się na dalszej optymalizacji procesów sprzedażowych, zakładając m.in. ponad 20% wzrost sprzedaży ROR, ponad 20% przyrost salda kredytów konsumpcyjnych, 60% wzrost sprzedaży x-sell oraz aktywnym oferowaniu klientom jednostek TFI, jako alternatywy dla depozytów terminowych.