UNIQA zanotowała wzrost sprzedaży w spółce majątkowej na poziomie 19,3%, osiągający 771 mln zł. Zysk w spółce majątkowej wyniósł 9,1 mln. Zysk w spółce życiowej wyniósł 2,1 mln.
Składka przypisana
Po trzech kwartałach w spółce majątkowej nastąpił wzrost sprzedaży na poziomie 19,3%, osiągając składkę przypisaną w wysokości 771 mln zł. Na koniec bieżącego roku planowane jest przekroczenie 1 mld zł składki przypisanej.
W tym samym okresie w spółce życiowej składka przypisana wyniosła 325,2 mln zł wobec 745,9 mln zł w 2010 roku. Spadek składki przypisanej to efekt biznesowej decyzji którą UNIQA podjęła wiele miesięcy temu, polegającej na zmniejszeniu sprzedaży produktów ze składką jednorazową, jednocześnie kładąc większy nacisk na wzrost składki regularnej.
Wynik finansowy
W trzecim kwartale 2011 roku spółki UNIQA kontynuowały dynamiczny wzrost sprzedaży oraz znacząco poprawiły wynik finansowy w stosunku do wyniku z 2010 roku.
Po 9 miesiącach 2011 roku w spółce majątkowej wynik finansowy wyniósł 9,1 mln zł, gdzie analogiczny okres 2010 r. zakończony był ze stratą równą 41,8 mln zł. Tak zdecydowana poprawa wyniku finansowego – w stosunku do 2010 – to efekt dbałości o wzrost sprzedaży przy spadających wskaźnikach szkodowości i kosztów.
Z kolei, wynik finansowy w tym samym okresie w spółce życiowej wyniósł 2,1 mln zł i jest lepszy od wyniku w analogicznym okresie 2010 roku, który wynosił 0,1 mln zł. Dynamiczny rozwój sprzedaży produktów ze składką regularną, poprawa szkodowości w ubezpieczeniach grupowych oraz ścisła kontrola ponoszonych kosztów są głównymi przyczynami poprawy wyniku finansowego.
Wzrost sprzedaży w strategicznych liniach produktowych
Wzrosty sprzedaży UNIQA realizuje we wszystkich strategicznych liniach produktowych. W dalszym ciągu dynamicznie rozwijają się ubezpieczenia komunikacyjne, gdzie Auto Casco wzrosło o 30%, a komunikacyjne OC o 15%. W obu przypadkach głównym czynnikiem wzrostu jest urealnienie składki w stosunku do poziomu ponoszonego ryzyka. W minionym roku branża ubezpieczeniowa oraz media poświęciły dużo czasu na rozmowy o wojnie cenowej jaka toczyła się pomiędzy towarzystwami ubezpieczeniowymi oferującymi ubezpieczenia komunikacyjne. Z perspektywy UNIQA słusznym było nie kontynuowanie tej wojny cenowej. Podobnie rynek odwrócił się od walki o składkę przypisaną a zwraca większą uwagę na rentowność. Wyniki UNIQA potwierdzają, że to była właściwa decyzja.
Oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych UNIQA dynamicznie rozwija:
- ubezpieczenie OC ogólne – wzrost o 34%,
- ubezpieczenia mieszkań – wzrost o 11%,
- ubezpieczenia od ognia – wzrost o 18%
- ubezpieczenie zdrowotne – wzrost o 86%.
Mimo kurczącego się rynku ubezpieczeń wypadkowych również w tej linii biznesu spółka majątkowa osiągnęła 6,5% wzrostu.
W spółce życiowej także występuje wysokie tempo wzrostu. Klasyczne produkty indywidualne rosły w okresie styczeń-wrzesień o 40,4% a ubezpieczenia z funduszem kapitałowym o 12,4%.
W grupie produktów ze składką jednorazową oprócz planowanego zmniejszenia sprzedaży inwestycyjnego ubezpieczenia na życie UNIQA stawia na rozwój pozostałych ubezpieczeń, wśród których dominują ubezpieczenia strukturyzowane notujące 261,1% wskaźnik wzrostu oraz ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, dla których zanotowano 81,8% wzrost.
Wskaźniki techniczne
Szkodowość po 3 kwartałach 2011 roku wynosi w spółce majątkowej 66% i jest niższa niż w analogicznym okresie 2010 roku (86%) i w pierwszym półroczu 2011 roku (67%). W obu obszarach widoczne są bardzo pozytywne tendencje w zakresie parametrów technicznych portfela, czyli rosnące średnie składki i stopy składek. Dodatkowo poprawie wyników sprzyjają także lepsze od ubiegłorocznych warunki atmosferyczne.
Źródło: UNIQA