Bank BPH prowadzi w wybranych oddziałach pilotażowy program „Badanie kondycji finansowej”, dzięki któremu klienci otrzymują szczegółowe informacje o ocenie ich zdolności i wiarygodności kredytowej.
Od 2 kwietnia klienci Banku BPH, którzy w wybranych oddziałach składają wnioski o kredyt, otrzymują jasne i zrozumiałe informacje o wynikach badania ich kondycji finansowej. Dokument w formie teczki zawiera m.in. sekcję „Nasza diagnoza” określającą, na podstawie dostępnych danych, poziom zadłużenia klienta w relacji do jego dochodu („bezpieczny”, „umiarkowany”, „nadmierny”) oraz sekcję podsumowującą historię dotychczasowej spłaty zobowiązań klienta („pozytywna”, „negatywna”, „brak historii kredytowej”), z wykorzystaniem danych z Biura Informacji Kredytowej i banku. W teczce znajduje się również opis sposobu oceny zdolności kredytowej, a także porady w zakresie bezpieczeństwa finansowego Klienta. Dodatkowo klienci, którym bank wydał odmowną decyzję kredytową, otrzymają dokument wskazujący przyczynę tej odmowy.
– Zależy nam, aby edukować klientów i podnosić świadomość co do konieczności utrzymywania płynności finansowej i zdolności do realizacji zaciąganych zobowiązań, a tym samym zwiększać komfort Klientów przy podejmowaniu decyzji finansowych. Jest to kolejny namacalny dowód potwierdzający obietnicę marki Banku BPH „Po Prostu fair” – mówi Monika Brudło, dyrektor Obszaru Marketingu i Komunikacji w Banku BPH.
Warto zaznaczyć, że Bank BPH po raz kolejny proponuje klientom rozwiązania bardziej korzystne niż wynika to z przepisów prawa. Ustawa o kredycie konsumenckim obliguje instytucje finansowe do informowania o powodzie odrzucenia wniosku kredytowego będącego wynikiem negatywnej weryfikacji w zewnętrznych bazach danych. Bank BPH informuje klientów również o przyczynach odmowy wynikających z wewnętrznych zasad oceny ryzyka kredytowego banku, czyli na przykład o zbyt niskich dochodach, czy zbyt krótkim okresie zatrudnienia.
– Poprzez ten program chcemy przybliżyć naszym klientom proces weryfikacji kredytowej oraz wskazać kluczowe elementy w nim uwzględniane. Dodatkowo, w oparciu o stwierdzoną sytuację finansową i możliwości klienta, pozwoli to nam na rozmowę z każdym klientem o jego indywidualnych potrzebach i oczekiwaniach. Klient otrzyma informację o działaniach, które może podjąć, by poprawić swoją kondycję finansową oraz by móc uzyskać pozytywną decyzję kredytową w przyszłości – podkreśla Monika Brudło.
Pilotaż potrwa trzy miesiące, a w trakcie jego trwania bank będzie zbierać opinie Klientów i doradców, aby wprowadzone następnie w całej sieci oddziałów rozwiązanie jak najlepiej spełniało wymagania Klientów.
Lista oddziałów Banku BPH, które zostały objęte pilotażem programu „Badanie kondycji finansowej”:
- oddział w Brzesku pl. Żwirki i Wigury 3
- oddział w Gdańsku ul. Rajska 4e
- oddział w Gdańsku ul. Targ Drzewny 12-14
- oddział w Krakowie os. Jagiellońskie 19
- oddział w Otwocku ul. Poniatowskiego 1
- oddział w Pruszczu Gdańskim ul. Wojciecha Kossaka 2/10
- oddział w Radzyminie al. Jana Pawła II 1c
- oddział w Skawinie ul. Żwirki i Wigury 4
- oddział w Warszawie al. Jerozolimskie 27
- oddział w Warszawie ul. Targowa 41
Dotychczas Bank BPH wdrożył już kilka pro-klientowskich projektów:
- od października 2011 r. wszyscy klienci indywidualni Banku BPH, podpisując umowę kredytową, otrzymują jednostronicowy wyciąg z umowy, w którym znajdują się istotne elementy zobowiązania (m.in. wskazanie terminów i sposobów dokonywania płatności z naciskiem na polecenie zapłaty/ zlecenie stałe), informacje o najważniejszych korzyściach płynących z umowy (np. ubezpieczenie, stałe nagradzanie za korzystanie z karty kredytowej – cash back) oraz informacje o prawie do odstąpienia od umowy oraz terminie, w jakim można to zrobić.
- w ofercie kredytowej bank wyszedł poza wymagania ustawy o kredycie konsumenckim – klienci mają aż 21 dni na odstąpienie od umowy kredytu gotówkowego bez ponoszenia kosztów (ustawa przewiduje na to 14 dni), ponadto umożliwia im dokonanie nadpłaty na poczet spłaty przyszłych rat w terminie ich zapadalności – mogą to zrobić wpisując w tytule przelewu kod PDP11;
- bank utworzył Radę Klientów Biznesowych w celu poznania opinii klientów na temat proponowanej oferty produktowej, jakości oferowanych usług oraz – co niezwykle ważne – by wzmacniać relacje Klientów z bankiem. W radzie zasiada 50 przedsiębiorców współpracujących z Bankiem BPH, którzy reprezentują klientów z segmentu małych i średnich firm oraz korporacji. Zarząd banku wraz z przedstawicielami linii biznesowych będzie spotykać się z członkami rady co kwartał. Pierwsze spotkanie odbyło się w grudniu 2011 r.
- od 2008 roku działa Rada Partnerów Banku, której celem jest doradztwo i opiniowanie działań Banku w szczególności w zakresie współpracy pomiędzy bankiem i franczyzobiorcami.
Źródło: Bank BPH