Dopłaty UE do zakupu nowego samochodu dzięki współpracy Deutsche Bank i Toyota

Dzięki unikatowej współpracy Toyoty i Deutsche Bank, po raz pierwszy w Polsce małe i średnie przedsiębiorstwa mogą skorzystać z unijnych grantów na zakup nowego samochodu, emitującego o 20% mniej CO2 niż dotychczasowy pojazd posiadany przez firmę.


Według zasad programu, każda firma, która kupi w nadchodzących miesiącach Toyotę lub Lexusa spełniające kryteria emisji, oraz wykorzysta finansowanie Deutsche Bank, otrzyma bezzwrotną dopłatę w wysokości 9 procent od wartości zaciągniętego kredytu. Fundusz grantowy liczy 40 mln euro i według szacunków obu partnerów pozwala na dofinansowanie zakupu przez polskie firmy ok. 2 tysięcy samochodów. Program jest skierowany do małych i średnich przedsiębiorstw z myślą o obniżeniu wieku parku pojazdów w Polsce i poprawie ich parametrów środowiskowych.


W Europie Zachodniej od lat stosowane są dopłaty Unii Europejskiej i Krajów Członkowskich do zakupu nowych samochodów, spełniających wyśrubowane normy emisji CO2. Programy te odniosły wielki sukces, pozwalając tysiącom Europejczyków wymienić wysłużone pojazdy na nowoczesne, niskoemisyjne, bezpieczne i zaawansowane technologicznie samochody. Kierowcy w Polsce aż do dziś nie mieli okazji skorzystać z podobnych dopłat, m.in. przez to średni wiek samochodu w naszym kraju znacznie przekracza 10 lat.

Od września br., po raz pierwszy w historii polskiego rynku motoryzacyjnego, Toyota
i Deutsche Bank, przy wykorzystaniu funduszy unijnych, oferują bezzwrotne dofinansowanie do zakupu samochodu przez małe i średnie firmy w wysokości aż 9% od zaciągniętego na ten cel kredytu.

Ideą nadrzędną programu jest wspieranie nowych, niskoemisyjnych i oszczędnych technologii w motoryzacji oraz choćby częściowe odmłodzenie parku samochodowego w Polsce. Dlatego też bezwzględnym warunkiem otrzymania przez firmę dopłaty jest sprzedaż lub zezłomowanie poprzedniego auta. Różnica w emisji CO2 między starym i nowym samochodem musi wynosić co najmniej 20%. Weryfikacja następuje na podstawie dokumentów homologacyjnych pojazdów. Dzięki programowi wykorzystującemu środki Unii Europejskiej, przedsiębiorcy będą mogli użytkować nowe pojazdy, spełniające najwyższe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa, ekologii i ekonomii. To oznacza przede wszystkim wymierne korzyści finansowe w trakcie eksploatacji, związane m.in. z obniżeniem zużycia paliwa.

Procedura otrzymania grantu UE na zakup nowego samochodu przez firmę w 4 krokach:

  1. Kwalifikacja do grupy podmiotów uprawnionych do otrzymania dopłaty: liczba pracowników poniżej 250 osób i roczny obrót nie większy niż 50 mln euro, albo suma bilansowa nie większa niż 43 mln euro;

  2. Sprzedaż lub zezłomowanie dotychczasowego pojazdu należącego do firmy;

  3. Zakup nowej Toyoty lub Lexusa o emisji CO2 co najmniej o 20% niższej niż dotychczasowego pojazdu (na podstawie bezpłatnego audytu energetycznego dokonywanego w oparciu o dokumenty homologacyjne obu pojazdów);

  4. Zaciągnięcie kredytu na zakup ww. samochodu w Deutsche Bank Polska, oferowanego na szczególnie atrakcyjnych warunkach: oprocentowanie 4,9%, lub 6,99% (dla firm z obrotami rocznymi poniżej 3,2 mln zł), prowizja 0%;

Po dopełnieniu powyższych formalności, firma otrzymuje bezzwrotny grant w wysokości
9% zaciągniętego kredytu w gotówce lub z przeznaczeniem na spłatę kredytu. Wypłaty grantu na rachunki bankowe przedsiębiorstw nastąpią dwa razy w roku – w lutym i sierpniu 2015 r. Oznacza to, że firmy, które dopełniły procedury przed grudniem 2014 r., otrzymają dopłatę w lutym 2015 r., a te, które zakończyły proces przed czerwcem 2015 r., w sierpniu przyszłego roku.

Dzięki pełnemu zaangażowaniu zarówno Deutsche Bank Polska S.A., jak i Toyota Motor Poland, procedura została ograniczona do minimum formalności. Firmy dokonują wszystkich czynności w salonach Toyoty i Lexusa, w czym asystują pracownicy obu partnerów.

Łączna liczba środków pochodzących z KfW (Kreditansalt fur Wiederaufbau) wynosi 40 mln euro, co według szacunków partnerów akcji pozwoli na dofinansowanie zakupu przez polskie firmy ok. 2 tysięcy nowych samochodów.

Paweł Dziekoński, Dyrektor Departamentu produktów Kredytowych w Deutsche Bank Polska:

Z punktu widzenia przedsiębiorcy decydujące w ramach współpracy Deutsche Bank
i Toyoty są korzyści z możliwości zakupu auta w kredycie z grantem ze środków Unii Europejskiej i preferencyjnym oprocentowaniem w porównaniu z typowym finansowaniem leasingu auta. Kredyt z dopłatą jest więc finansowo korzystniejszy, a grant i oszczędność na odsetkach przewyższają korzyści z tarczy podatkowej leasingu.


Mam nadzieję, że wspólną ofertą trafiamy w preferencje biznesowe klientów MŚP, którzy, jak wynika z naszych obserwacji, wolą być właścicielami auta. Do tej pory zdecydowana większość firm, nawet decydując się na leasing, po kilku latach wykupywała samochody, stając się ich właścicielami. Nabywając auto na kredyt, przedsiębiorca staje się właścicielem od razu, a zakupiony samochód jest częścią majątku trwałego firmy budując jej wartość. Nie zapominajmy, że amortyzacja samochodu również buduje tarczę podatkową, więc łączna pula korzyści z nowego pojazdu w firmie jest naprawdę znaczna.


Toyota wraz z Lexusem jest liderem rynku sprzedaży nowych aut w segmencie małych
i średnich przedsiębiorstw, a jednocześnie wyraźnie wyprzedza konkurencję producentów samochodów w statystykach sprzedaży aut z napędem hybrydowym. Z punktu widzenia finansowania redukcji emisji CO2 to partner, z którym mogliśmy stworzyć produkt wyjątkowy
i jednocześnie odpowiedzieć na zapotrzebowanie szerokiego rynku. W ramach naszego programu finansujemy auta hybrydowe oraz auta z jednostkami tradycyjnymi, o ile zapewniają co najmniej 20% redukcji poziomu CO2.


W portfelu produktowym Deutsche Bank mamy unikalne instrumenty kredytowe, cały czas pracujemy też nad jego wzbogaceniem. Finansowanie oszczędności energetycznej jest jednym z kluczowych obszarów naszego zainteresowania. Kalendarz naszych prac nad ofertą przewiduje też, że niedługo pojawimy się aktywniej na rynku z unikalną ofertą finansowania innowacji w MŚP. Widzimy bowiem ważną rolę do spełnienia dla nas banków, udzielających firmom niezbędnego dla wzrostu finansowania – komercyjnego i w ramach dedykowanych programów. Deutsche Bank w ubiegłym roku uruchomił program kredytowy objęty gwarancjami Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego. W jego ramach małe i średnie przedsiębiorstwa, które inwestują w innowacje albo badania i rozwój, mogą liczyć na preferencyjne kredyty o łącznej wartości niemal 210 mln zł. Wśród innych programów pomocowych oferowanych przez nasz bank dostępne są także inwestycyjne kredyty ze środków EBI – Europejskiego Banku Inwestycyjnego o łącznej wartości 75 mln euro, a także udzielane m.in. w ramach oferty z Toyotą kredyty ze środków KfW – Kreditanstalt fur Wiederaufbau o łącznej wartości 40 mln euro. Dodatkowo posiadamy w ofercie gwarancje Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach PLG – Portfelowej Linii Gwarancji (150 mln zł), w tym również gwarancje na zasadach de minimis (400 mln zł). Stawiamy więc na finansowanie sektora MSP nie tylko z własnego kapitału, ale też w ramach wszelkich dostępnych projektów pomocowych tak, żeby maksymalnie wspierać rozwój polskiego biznesu.


Witold Nowicki, Dyrektor Handlowy Toyota Motor Poland:

Toyota i Deutsche Bank, dzięki funduszom Unii Europejskiej, po raz pierwszy w Polsce dopłacają do zakupu nowego samochodu przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest bardzo prosty, cała procedura ogranicza się do wizyty na stacji dilerskiej Toyoty lub Lexusa i wypełnieniu na miejscu dokumentów, w czym pomagają nasi pracownicy. Docelowo chcemy wspólnie z Deutsche Bankiem spowodować, by przedsiębiorcy w Polsce zaczęli jeździć nowocześniejszymi samochodami, które nie tylko emitują mniej szkodliwych substancji, ale także zużywają mniej paliwa, są niezawodne oraz bezpieczne. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wymienić swój dotychczasowy samochód na Toyotę lub Lexusa, korzystając z kredytu Deutsche Bank, otrzyma bezzwrotnie grant w wysokości 9% zaciągniętego kredytu. Jest tylko jeden warunek Unii Europejskiej – nowy pojazd musi mieć o 20% niższą emisją CO2 niż dotychczasowy. W przypadku Toyoty jest o to szczególnie łatwo, ponieważ nasze modele mają jedne z najniższych poziomów emisji CO2 spośród wszystkich aut sprzedawanych w Unii Europejskiej, a nasze samochody hybrydowe są w tej dziedzinie wręcz bezkonkurencyjne. Dopłaty są oczywiście dostępne w przypadku zakupu samochodu z dowolnym napędem, ale to właśnie hybrydy rekomendujemy szczególnie mocno. Wiemy bowiem, że są one najlepszą propozycją dla firm, gwarantując najniższe koszty eksploatacji. Nie tylko zużywają najmniej paliwa, ale są także najmniej awaryjne oraz najtańsze w obsłudze.


Program Toyoty i Deutsche Bank jest unikatowym sposobem na wykorzystanie grantu ze środków Unijnych. Dzięki bezzwrotnym dopłatom, małe i średnie firmy w Polsce będą mogły wymieniać teraz swoje samochody tak często, jak robią to wielkie korporacje obsługujące liczne floty pojazdów, tj. co 3-4 lata. Mam nadzieję, że ten program wymiany samochodów na bardziej ekologiczne i ekonomiczne spowoduje, że kilka tysięcy małych i średnich polskich firm drastycznie odmłodzi swoje pojazdy.