Doradcy emerytalni oblegani przez klientów

Tylko w ciągu pierwszych siedmiu dni z usług doradców emerytalnych w ZUS skorzystało ponad dwa tysiące osób. Ponad pół tysiąca z nich otrzymało wyliczenia dotyczące wysokości przyszłej emerytury. Uruchomienie usługi doradcy to zusowski strzał w dziesiątkę. Od 1 lipca pojawią się we wszystkich placówkach w całej Polsce.


Zadaniem doradców jest ułatwienie podjęcia decyzji o tym czy ktoś chce skorzystać z możliwości przejścia na emeryturę czy nie.

– Nad tą decyzją zastanawiają się osoby, które mogą skorzystać z wejścia w życie przepisów obniżających, od 1 października, wiek emerytalny do 60 lat dla kobiet i 65 – dla mężczyzn – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Wiele osób waha się gdyż nie wie, jaka decyzja jest dla nich najbardziej korzystna, dlatego chętnie korzystają z możliwości wyliczenia przez doradcę hipotetycznej wysokości swojej emerytury – dodaje rzeczniczka.

Na podstawie ankiet wypełnianych przez klientów, można stwierdzić, że doradcy są dobrze przygotowani do konsultacji z klientami. Tylko 9 proc. ankietowanych sygnalizowało rozczarowanie tym, że wyliczana przez doradcę wysokość emerytury jest kwotą prognozowaną a nie rzeczywistą.

– Zaledwie 15 proc. naszych respondentów stwierdziło, że po zasięgnięciu opinii doradcy i wyliczeniu hipotetycznej kwoty wypłaty odłoży czas przejścia na emeryturę. Ponad połowa ankietowanych napisała, że zamierza skorzystać z emerytalnych uprawnień, gdy tylko osiągnie wymagany wiek. 27 proc. osób pozostało nadal niezdecydowanych – opowiada Iwona Kowalska.

Doradcy emerytalni przedstawiają klientom informacje dotyczące dokumentów niezbędnych do uzyskania emerytury, mówią o zasadach wyliczania jej wysokości i – co niezwykle istotne – w oparciu o dane z konta emerytalnego w ZUS mogą zaprognozować wysokość świadczenia w zależności od momentu zakończenia aktywności zawodowej.

Do końca minionego tygodnia, 13 doradców emerytalnych w 10 placówkach ZUS obsłużyło prawie 2,2 tys. osób i blisko 550 z nich wyliczyło możliwe przyszłe świadczenie.

Najczęściej pojawiającymi się pytaniami w kontakcie z doradcami były:

Część z obsłużonych klientów wypełniało ankiety dotyczące oceny obsługi prowadzonej przez doradców oraz zakresu udzielanych informacji. Większość ankietowanych bardzo pozytywnie oceniło usługi świadczone przez doradców emerytalnych. W ankietach pojawiły się sugestie, że jak najszybciej ZUS powinien wprowadzić na sale obsługi klientów większą ich liczbę. Doradcy emerytalni, od czwartku 4 maja, pilotażowo pomagają klientom w oddziale ZUS w Zabrzu oraz II oddziale ZUS w Warszawie. Docelowo, od 1 lipca, pojawią się we wszystkich placówkach ZUS w kraju i będzie ich aż 595.