Dwa fundamenty ubezpieczenia przewoźnika

Rzeczywiste bezpieczeństwo daje firmom transportowym tylko ubezpieczenie OCPD oparte na dwóch podstawowych fundamentach ochrony:

1.    Zaspokajanie roszczeń zasadnych – zapewniające wypłatę należnego odszkodowania w przypadku wystąpienia szkody, za którą przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

2.    Odpieranie roszczeń niezasadnych – udzielający ochrony prawnej w przypadku, gdy np. nie wypłaca się przewoźnego za rzekomą lub nieodpowiednio udokumentowaną szkodę, która najczęściej zostaje przewoźnikowi przez zleceniodawcę potrącona z należnych mu pieniędzy za wykonane przewozy.   

Nie płać za cudze błędy


Praktyka wykazuje, że na 100 zdarzeń będących powodem wysunięcia roszczeń przez zleceniodawców wobec przewoźników tylko w ok. 20 przypadkach są to roszczenia zasadne (słuszne), a w ok. 80 przypadkach przewoźnicy konfrontowani są z roszczeniami niezasadnymi, za które nie ponoszą odpowiedzialności, a jednak obciążani są kosztami „za cudze błędy”.
Do najczęstszych tego rodzaju niesłusznych roszczeń należą między innymi: uszkodzenie towaru podczas załadunku i rozładunku, szkody wynikające z niedostatecznego opakowania lub nieodpowiedniego rozmieszczenia towaru na pojedzie itd. Tego rodzaju „kosztowne dla przewoźnika” praktyki dają się odnotować ostatnio coraz częściej i skutkują samowolnym potrącaniem takich szkód z należnego przewoźnego. Towarzystwa ubezpieczeń mające siedziby lub oddziały w Polsce nie oferują w ramach ubezpieczenia OCPD odpierania roszczeń niezasadnych.

Dobra umowa lub proces

W przypadku wysunięcia roszczenia za szkodę, za którą przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, ubezpieczyciel OCPD nie obejmujący ochroną odpierania roszczeń niezasadnych odmówi wypłaty odszkodowania (brak podstawy do świadczenia) i nie udzieli ochrony prawnej. W takim przypadku przewoźnik musi sam zdecydować, czy poniesie koszty obsługi prawnej i podejmie ryzyko procesowe w dochodzeniu np. swoich należności od zleceniodawcy.  
Ubezpieczenie OCPD oparte na dwóch fundamentach można zawrzeć za pośrednictwem brokera ubezpieczeniowego wyspecjalizowanego w ubezpieczeniach transportowych. Taki broker powinien legitymować się nie tylko doświadczeniem z zakresu ubezpieczeń, lecz również wiedzą z zakresu prawa przewozowego (krajowego, międzynarodowego – konwencji CMR, jak i  prawa przewozowego krajów, w których przewoźnik może wykonywać przewozy kabotażowe). Ponadto powinien znać praktyki panujące w transporcie, spedycji i logistyce.

/Europa Transport Assekuranz

Źródło: Bankier.pl