Działalność społeczna banków

Stabilność, bezpieczeństwo i ludzkie zaufanie to dziś jedne z największych aktywów banku. Instytucje finansowe nie koncentrują się wyłącznie na pomnażaniu swojego kapitału, corocznie wspierają najróżniejsze inicjatywy nakierowane na pomoc różnym środowiskom. Dziś można powiedzieć, że część z tych przedsięwzięć nigdy by się nie odbyła gdyby nie wsparcie finansowe polskich banków. Pomoc ta, jest szczególnie ważna dla wspierania inicjatyw lokalnych. Często wsparcie ze strony instytucji finansowych jest gwarancją powodzenia lokalnego przedsięwzięcia.

Największa część aktywności społecznej banków skierowana jest na wspieranie różnego rodzaju fundacji, edukację, przedsięwzięcia kulturalne, ochronę dziedzictwa narodowego, rozbudzanie inicjatyw gospodarczych oraz budowę społeczeństwa ekonomicznego, zwłaszcza w środowisku ludzi młodych. Istotnego wsparcia banki udzielają również w dziedzinie sportu i ochrony zdrowia oraz ochrony środowiska.

Dlaczego warto być instytucją zaangażowaną społecznie?

Przedsiębiorstwo może wybrać najbardziej odpowiednią dla siebie formę wsparcia programu społecznego. Akcje charytatywne banków nie ograniczają się jedynie do pomocy przy finansowaniu przedsięwzięć. Często dużo bardziej liczy się osobiste zaangażowanie pracowników banków, którzy jako wolontariusze uczestniczą w szkoleniach, seminariach, spotkaniach edukacyjnych i kursach przedsiębiorczości. Często firmy nie są świadome z potencjału pomocy jaki mogą zaoferować najbardziej potrzebującym. Nie bez uwagi jest fakt że wspierając programy społeczne budzące aktywność społeczną najbardziej potrzebujących, instytucje uczą ich samodzielności społecznej, podnoszą poziom edukacji oraz bezpośrednio przyczyniają się do rozwoju społecznego który w długim okresie czasu prowadzi do podniesienia poziomu ich życia. Oprócz rozwoju ekonomicznego programy pomocy społecznej przyczyniają się do ożywienia życia kulturalnego, którego skutków nie da się wymiernie przeliczyć na zysk ekonomiczny, natomiast jest on istotnym elementem wzrostu poziomu wykształcenia. Coraz częściej dominuje pogląd, że współczesna działalność charytatywna nie powinna się ograniczać tylko do wsparcia finansowego, powinna być inspiracją, prezentowaniem nowych możliwości. Misją działań banków jest rozbudzanie ducha przedsiębiorczości, wspieranie inicjatyw do poszukiwania różnych dróg rozpoczęcia i rozwoju kariery.

Realizując społeczne inicjatywy, wspierając akcje charytatywne, pomagając fundacjom i stowarzyszeniom instytucje finansowe dają przykład innym przedsiębiorstwom do podjęcia podobnych działań – przyczyniają się do rozpowszechnienia w społeczeństwie postaw filantropijnych. Popularność tego typu działań ułatwi niesienie pomocy szerszym grupom potrzebujących.

POBIERZ PLIK AUDIO: Andrzej Wolski, Związek Banków Polskich