Dzień z życia pośrednika nieruchomości

Dzień pośrednika nieruchomości jest pełen zwrotów akcji. Poza spotkaniami z klientami agencji nieruchomości to także stała współpraca z notariuszami, wizyty w sądach wieczystoksięgowych, starostwach, spółdzielniach mieszkaniowych i czynności administracyjne.

Specjalne zadania agenta – czyli czym się zajmuje pośrednik

Ustawa o gospodarce nieruchomościami definiuje zakres działań pośrednika. „Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami polega na zawodowym wykonywaniu przez pośrednika w obrocie nieruchomościami czynności zmierzających do zawarcia przez inne osoby umów:

1) nabycia lub zbycia praw do nieruchomości;

2) nabycia lub zbycia własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej;

3) najmu lub dzierżawy nieruchomości albo ich części;

4) innych niż określone w pkt 1–3, mających za przedmiot prawa do nieruchomości lub ich części”.

Ponadto pośrednik może „wykonywać ekspertyzy oraz doradztwo w zakresie rynku nieruchomości”. Czynności te wykonuje osobiście „lub przy pomocy innych osób wykonujących czynności pomocnicze i działających pod jego bezpośrednim nadzorem, ponosząc za ich czynności odpowiedzialność zawodową określoną w ustawie.” Może więc współpracować z agentami bez licencji (np. w trakcie praktyk zawodowych), lecz ich działania ograniczają się do czynności pomocniczych.

>>> Zawód: pośrednik nieruchomości

Dzień pośrednika

W codziennej pracy pośrednik zajmuje się szeroko pojętą obsługą obecnych i pozyskiwaniem nowych zleceń (nowi klienci, nowe nieruchomości). Zajmuje się ich promocją za pomocą dostępnych w agencji narzędzi marketingowych. Przeprowadza prezentacje nieruchomości, podpisuje z nowymi klientami umowy pośrednictwa, spotyka się z nimi na negocjacjach, uzgodnieniach warunków transakcji, a także  uczestniczy w całym cyklu transakcyjnym – od podpisania umowy przedwstępnej, poprzez całe spektrum czynności transakcyjnych, na protokole zdawczo-odbiorczym kończąc. Poza tym praca pośrednika to także część administracyjna – m.in. korespondencja z klientami, opracowywanie ofert.

Dzień pośrednika może różnić się w zależności od miejsca pracy (agencja lokalna/agencja sieciowa) lub lokalizacji biura (duże miasta/małe miejscowości). Agencje nieruchomości mają różny rytm pracy: jedne oczekują od pośrednika dużej samodzielności w planowaniu dnia, natomiast inne mogą systematyzować niektóre elementy dnia pracy.

Poranki to zwykle czas pracy biurowej. Każdego dnia pośrednicy otrzymują wiele zapytań dotyczących prowadzonych zleceń. Zapytania te trafiają zwykle drogą mailową z portali internetowych, które zamieszczają tego typu ogłoszenia. Im więcej narzędzi marketingowych stosowanych w biurze, tym większa szansa na satysfakcjonujący odzew z rynku. W tym czasie pośrednicy przygotowują także oferty swoim klientom, umawiają spotkania na kolejne dni, monitorują zainteresowanie posiadanymi zleceniami. Jest to też czas, kiedy wprowadzają do systemu umowy pośrednictwa z nowymi klientami – opisy nieruchomości, zdjęcia, informacje o stanie prawnym. Czas, w którym klienci wykazują mniejszą aktywność jest też poświęcany na spotkania z osobą/osobami zarządzającymi biurem i szkolenia.

Pośrednicy zaangażowani w kolejne transakcje są pochłonięci opracowywaniem draftów umów, porozumień i wszelkich innych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia np. umowy przedwstępnej. W części biur finalizacją transakcji zajmują się wyspecjalizowane działy, ale w mniejszych agencjach pośrednik zajmuje się każdym elementem współpracy z klientem.

Po południu pośrednik odbywa pierwsze spotkania z klientem (prezentacje nieruchomości, podpisywanie umów). Jest to też czas, kiedy może skompletować potrzebne do transakcji dokumenty. Jest częstym gościem sądów wieczystoksięgowych, notariuszy, doradców kredytowych, spółdzielni mieszkaniowych oraz innych urzędów, w których samodzielnie lub ze swoimi klientami załatwia kwestie obsługi transakcyjnej lub potransakcyjnej (m.in. protokoły zdawczo-odbiorcze, przerejestrowanie mediów). W godzinach popołudniowych umawiane są końcowe umowy sprzedaży w kancelariach notarialnych. Pośrednik odpowiedzialny za transakcję zawsze towarzyszy swoim klientom w tej najważniejszej dla nich chwili.

Specyfika pracy z klientem polega na tym, że pośrednik zazwyczaj spotyka się z klientami po godzinach ich pracy. Dlatego agencje działają najbardziej intensywnie w późnych godzinach popołudniowych, kiedy klienci odwiedzają biura, by podpisać umowę pośrednictwa, przejrzeć z agentem nowe oferty, czy negocjować warunki przyszłej transakcji lub podpisać przedwstępną umowę sprzedaży. Poza spotkaniami w biurze agenci wykorzystują godziny popołudniowe na prezentacje nieruchomości swoim klientom, a także spotkania z klientami, którzy podjęli decyzję o sprzedaży/wynajmie nieruchomości za pośrednictwem agencji nieruchomości.

Fakt, że pośrednik rozpoczyna pracę w godzinach porannych, a kończy w późnych godzinach wieczornych nie oznacza, że pracuje kilkanaście godzin dziennie. Wielu pośredników ceni sobie możliwość swobodnego kształtowania czasu pracy, co pozwala na możliwość pogodzenia życia zawodowego z prywatnym: odbiór dziecka z przedszkola, zakupy w ciągu dnia, czy wspólny obiad z rodziną.

Powyższe dotyczy standardowego modelu pracy pośrednika. Jednak agencje zmieniają go specjalizując swoich pośredników w wybranych segmentach rynku (obsługa klientów kupujących, sprzedających, finalizowanie transakcji). Taki model pozwala poszczególnym agentom zajmować się tym, w czym czują się najlepiej i jeszcze efektywniej zarządzać swoim czasem.

Źródło: Metrohouse