Dzwonki, grafiki i gry – czyli z jakich usług mobilnych korzystają internauci

Większość z nas nie wyobraża sobie dziś życia bez telefonu komórkowego. Od momentu wprowadzenia na rynek tego urządzenia bez trudu możemy kontaktować się z innymi, bez względu na to, gdzie się w danej chwili znajdują. Telefony komórkowe to jednak coś więcej niż komunikacja. Coraz częściej dostarczają nam rozrywki, umożliwiają połączenie z internetem, dokonanie transakcji finansowych czy przekazanie wpłat na rzecz potrzebujących. Wraz z rozpowszechnieniem się telefonii komórkowej powstał nowy sektor gospodarki zwany m-biznesem. Raport przygotowany przez firmę Gemius jest cenną wskazówką dla przedstawicieli tej branży. Zawiera on zarówno charakterystykę korzystania z usług mobilnych przez internautów, jak i ocenę tych usług. Ponadto raport identyfikuje źródła informacji, z których internauci czerpią wiedzę o usługach mobilnych w Polsce.

Chociaż usługi mobilne kierowane są do przedstawicieli obojga płci, to kobiety chętniej z nich korzystają. Spośród osób biorących udział w akcjach charytatywnych polegających na wysyłaniu sms-ów, aby wspomóc potrzebujących, 67,5 proc. to kobiety. Panie również częściej pobierają dzwonki (63,8 proc.) oraz biorą udział w konkursach sms-owych (65,4 proc.). Dla niektórych zaskakującym wyda się również fakt, że mężczyźni stanowią mniejszość nawet w przypadku pobierania gier na telefony komórkowe (48,9 proc.).

Jak wynika z badań zrealizowanych przez Gemius, przeważająca większość respondentów deklaruje korzystanie z usług mobilnych rzadziej niż raz miesiącu. W przypadku pobierania gier na telefon komórkowy korzystanie z tej usługi rzadziej niż raz w miesiącu deklarowało 63,5 proc. badanych osób. Z taką samą częstotliwością grafiki pobiera 59,1 proc., a dzwonki telefoniczne 57,5 proc. internautów. Częstotliwość korzystania z usług mobilnych ma niewątpliwie związek z wysokością sum przeznaczanych na ten cel. Na pobieranie grafik i dzwonków ponad 2/3 badanych przeznacza mniej niż 5 PLN miesięcznie. W przypadku pobierania gier odpowiedź taką deklaruje prawie połowa badanych osób. Co ciekawe, prawie 3 proc. respondentów przeznacza na pobranie grafik na swój telefon komórkowy powyżej 50 PLN w miesięcznie.

Najczęściej wykorzystywanym źródłem wiedzy o usługach mobilnych wśród badanych osób jest internet. Najpopularniejszymi witrynami związanymi z tym rynkiem okazały się serwisy operatorów i producentów telefonów komórkowych (25,7 proc.), strona wapster.pl (16,3 proc.) oraz papla.pl (7 proc.). Informacje związane z usługami mobilnymi respondenci czerpią również z prasy, szczególnie z tygodników i dwutygodników oraz z telewizji.

Biorąc pod uwagę ciągły rozwój technologii związanej z telefonią komórkową oraz fakt, że ponad połowa osób mających do czynienia z usługami mobilnymi dobrze, a nawet bardzo dobrze ocenia ich jakość, można przypuszczać, że w ciągu najbliższych miesięcy powiększy się liczba osób korzystających z oferty firm działających w sektorze m-biznesu.