e-administracja nabiera tempa

Czy to możliwe, żeby urzędnicy powiadamiali mieszkańców o załatwieniu sprawy smsem? Tak, i to już niedługo. Mieszkańcy dwóch kolejnych dolnośląskich miejscowości będą mogli załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Do wprowadzenia e-usług urzędy w Trzebnicy i Przemkowie przygotuje, w ramach wygranych przetargów, wrocławska spółka MIS S.A.

Przesyłanie pism do urzędu bez wychodzenia z domu, a później sprawdzenie trybu ich rozpatrywania? Otrzymywanie odpowiedzi urzędowych bez zbędnych opóźnień? Unikanie kolejek i straty czasu? To nie fikcja, a coraz bliższa przyszłość. Coraz więcej dolnośląskich urzędów przygotowuje się do rozwoju tzw. e-usług, a ostatnio na inwestycje w narzędzia informatyczne zdecydowały się m.in. urzędy w Trzebnicy i Przemkowie. Wdrożenia zrealizuje wrocławska firma MIS.S.A., z której rozwiązań korzysta już kilkadziesiąt urzędów administracji samorządowej i publicznej w całej Polsce. Pozytywne skutki zmian związanych z informatyzacją mieszkańcy Trzebnicy i Przemkowa odczują jeszcze w tym roku. – To dobry czas, bo są szanse, że po wprowadzeniu odpowiednich przepisów wkrótce zniknie obowiązek opatrzenia podpisem elektronicznym pism przesyłanych do urzędów przez internet. To będzie prawdziwa rewolucja. Znikną dodatkowe koszty, a liczba osób chcących skorzystać z e-usług będzie rosła – mówi Marcel Kasprzak, prezes firmy MIS S.A. – Tym lepiej, że urzędy w Trzebnicy i Przemkowie już teraz przygotowują się do tych zmian – dodaje.


W Urzędzie Miejskim w Trzebnicy wrocławski MIS wdroży elektroniczny system obiegu spraw i dokumentów oraz wykona sieci teleinformatyczne. Dzięki temu mieszkańcy zyskają możliwość składania podań przez Internet, a urzędnicy narzędzie do sprawnego zarządzanie dokumentami, korespondencją i sprawami. Podania będzie można nie tylko składać przez Internet, ale także w każdym momencie online sprawdzać, na jakim etapie jest ich rozpatrywanie. Wdrożenie w Trzebnicy zakończy w maju 2010 roku.

Na wprowadzenie e-usług postawił także Urząd Miasta w Przemkowie decydując się na kompleksową informatyzację. Aby umożliwić szybkie i sprawne rozpatrywanie podań składanych przez mieszkańców drogą internetową, władze miasta zdecydowały się na wdrożenie rozwiązania, dzięki któremu dokumenty złożone przez interesantów na prowadzonej przez MSWiA elektronicznej ogólnopolskiej Platformie Usług Administracji Publicznej będą automatycznie przekazywane do urzędników w Przemkowie. – To duże udogodnienie dla pracowników urzędu. Część ich pracy, która do tej pory była wykonywana ręcznie, będzie realizowana automatycznie przez system. Dla mieszkańców oznacza to szybsze załatwianie spraw – mówi Marcel Kasprzak, prezes MIS S.A.

To jednak nie koniec zmian. Realizowane wdrożenie obejmuje także zbudowanie i zintegrowanie z elektronicznym obiegiem dokumentów systemu powiadamiania SMS. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli być powiadamiani o statusie swojej sprawy smsowo. Wdrożenie zakończy się z końcem marca 2010 roku.

Źródło: MIS.S.A.