E-konsument w dobrym nastroju

15 marca oficjalnie uznawany jest za Światowy Dzień Konsumenta. W związku z tym warto zastanowić się w jakim nastroju jest polski e-konsument. Czy światowy kryzys gospodarczy położył się cieniem także na polskim rynku e-commerce? Czy może wprost przeciwnie, polski konsument nadal kupuje coraz więcej w sieci i zostawia tam coraz więcej pieniędzy?

Sytuacja na polskim rynku wygląda na coraz bardziej stabilną – w zeszłym miesiącu Główny Urząd Statystyczny opublikował informacje wskazujące na to, że nastroje konsumenckie ulegają poprawie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej zwiększył się w stosunku do stycznia o 2,7% i wynosi 15,7% (w porównaniu do lutego 2009 jest to wzrost aż o 10,7%) Optymistyczne perspektywy widać również na rynku e-commerce – coraz chętniej kupujemy przez Internet. W lutym portal Ceneo.pl zapytał swoich użytkowników o to jak często robią zakupy on-line – prawie połowa spośród ankietowanych robi zakupy kilka razy w roku, a aż 39% kilka razy w miesiącu.

W internetowy sklepach wydajemy niemało. Świadczą o tym chociażby grupy produktów, spośród których kupujemy najchętniej. Osoby odwiedzające Ceneo.pl zapytane o to, które kategorie odwiedzają najczęściej, w znacznej większości wskazywały na Sprzęt RTV, AGD oraz Komputery. Nadal w sieci najchętniej  kupujemy telewizory, zestawy kina domowego, czy laptopy.

Informację o polepszającym się nastroju wśród e-konsumentów potwierdza Przemysław Seremak, specjalista IT w MegaMarket.org.pl.: „Od bieżącego roku odnotowujemy zwiększony ruch w naszym sklepie internetowym. Dużym zainteresowaniem cieszą się telewizory LCD oraz sprzęt AGD: zmywarki, piekarniki, lodówki… Mimo okresu zimowego sprzedaż utrzymuje się na wysokim poziomie i wiąże się to ze wzrostem zadowolenia z zakupów w sieci. Uważamy, że nadchodząca wiosna spowoduje jeszcze większe zainteresowanie e-zakupami.”

Mimo optymistycznych prognoz, widać że zakupy w internecie robimy z głową: sprawdzamy opinie na temat sprzedających, wyszukujemy recenzje użytkowników dotyczące produktów, porównujemy ceny. E-sklepy kuszą nas atrakcyjnymi cenami – zwłaszcza w przypadku sprzętu elektronicznego możemy sporo zaoszczędzić, a ten aspekt ma dla kupujących bardzo duże znaczenie. Wśród użytkowników Ceneo.pl aż 97% deklaruje, że atrakcyjna cena produktu jest bardzo istotna podczas zakupów:

Zaledwie 6% wśród ankietowanych internautów zaznaczyło odpowiedź, że nie robi zakupów w Internecie. Rynek wirtualnych zakupów rozwija się bardzo szybko i nic nie zapowiada na to, żeby zwolnił. Przykładem tego jaki potencjał ma ta branża może być rozwój serwisu Ceneo.pl – w 2005 roku portal było odwiedzany przez 200 tys. użytkowników miesięcznie, a dzisiaj jest ich… ponad 4 mln.

Źródło: Ceneo