Czwarta edycja E-nnovation – międzynarodowej konferencji poświęconej biznesowi elektronicznemu – już za nami. Obok motywujących wykładów, merytorycznych analiz i konkursu startupów istotną część dyskusji pochłonęły rozważania na temat przyszłości systemów płatności online.
Okazją do rozmowy o kierunku, w którym zmierza rynek płatności, był panel pt. „A wave of digital change”. Jako pierwszy głos zabrał Arthur van Wijck Jurriaanse. Senior Vice President w firmie PayU (Allegro Group) opowiedział o strategii spółki, zakładającej obecność na rynkach krajów rozwijających się. Stąd obecność w takich państwach jak Polska, Rumunia, ale także Kenia czy Nigeria. Stwierdził, że płatności nie są najbardziej atrakcyjną częścią biznesu, ale są niezbędne. – W naszym biznesie najważniejsze jest zbudowanie zaufania.
To na nim w dużej mierze opiera się cała działalność. – dodał. Pytany o prognozy na przyszłość odpowiedział, że zmierzamy do sytuacji, w której granice między biznesem offline i online będą się zacierały, co będzie także wyzwaniem dla operatorów płatności. – Na tym rynku wygrywa ten, kto jest pierwszy z bezpiecznymi i prostymi rozwiązaniami dla klientów – podkreślił Arthur van Wijck Jurriaanse.
Interesujące dane przedstawił Marcin Łaszkiewicz z firmy Deloitte. Ekspert rynku cyfrowego poinformował, że na świecie jest 4,2 mld szczoteczek do zębów oraz 4,5 mld urządzeń mobilnych jak telefony czy smartfony. To oznacza, ogromny rynek i potencjał płatności mobilnych. – Ten sposób zapłaty za towar jest przyszłością szczególnie w państwach Europy Środkowo-Wschodniej oraz Afryki – podkreślił ekspert firmy konsultingowej.
Jako ostatni głos w dyskusji zabrał Max Mckeown, ekspert strategii, przywództwa i innowacji. Autor książki „The Strategy Book” podsumował rozmowę stwierdzeniem, że ludzie oczekują szybkich i prostych płatności. Dodał, że to nie firmy oferujące płatności, a użytkownicy tych systemów decydują, kto na tym rynku wygrywa. Wszyscy dyskutanci zgodzili się, że klientom należy usuwać wszelkie bariery związane z zakupami. Jeśli konsument widzi interesujący go produkt, to systemy powinny być tak zaprojektowane, aby można było dokonać zakupu i płatności w każdej chwili i miejscu.
Warto także przypomnieć, że z tematyką płatności blisko związany jest projekt Moni, który wygrał konkurs startupów, odbywający się w ramach konferencji E-nnovation. Narzędzie pozwala na szybki transfer pieniędzy za granicę przy pomocy urządzeń mobilnych. – „4 kliki w 4 minuty” to motto narzędzia – mówił podczas prezentacji Laurence Aderemi, pomysłodawca projektu. Dodał, że idea zrodziła się z potrzeby, którą zidentyfikował, gdy chciał przesłać pieniądze rodzinie mieszkającej w Nigerii.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl