Kapitał inwestycyjny nie musi być duży. Inwestycja na poziomie kilkunastu tysięcy złotych, może się zwrócić w ciągu kilku miesięcy. Nie potrzeba półek sklepowych ani magazynów. Sklep tego typu powinien być czynny ciągle.
Nie ponosimy dodatkowych opłat za lokal, który wymaga dużego kapitału już na starcie. Wystarczy komputer z dostępem do internetu i miejsce na szybko schodzące produkty spożywcze. Nie potrzeba budować magazynu z półkami. Nie musimy martwić się o wystrój, który by przyciągał klientów.
Ważne jest, by klienci kojarzyli sklep w sieci internetowej. Ponadto powinniśmy oferować produkty, które posiadamy u siebie lub które możemy szybko nabyć w hurtowni lub u producenta. Zakupy przez internet będą rosły ciągle. Jeszcze do niedawna wzrastały średnio, co roku o 100 proc. Teraz wzrost jest trochę mniejszy.
Jak stworzyć witrynę?
Na początku oczywiście trzeba zarejestrować firmę. W tym przypadku najlepiej to zrobić poprzez gminną ewidencję działalności gospodarczej w urzędzie gminy. Następnie należy stworzyć nazwę sklepu – domenę. Nazwa firmy nie powinna być taka sama jak nazwa e-sklepu. Opracować trzeba wystrój witryny internetowej, kolorystykę, sposób wyświetlania produktów oraz nazwy poszczególnych działów e-sklepu, np. wędliny, nabiał, pieczywo, alkohole, napoje bezalkoholowe.
Sposobem na łatwe stworzenie internetowego sklepu spożywczego jest założenie go na znanych portalach aukcyjnych, m.in. na Allegro.pl czy eBay.pl. Należy jednak pamiętać, że nie stajemy się częścią portalu, lecz funkcjonujemy jako autonomiczna firma.
Trzeba także zarejestrować się na portalu jako firma, a potem krok po kroku tworzyć stronę e-sklepu spożywczego.
– Stworzenie dobrej, wyróżniającej się wśród innych witryn, internetowej strony e-sklepu jest wyzwaniem. Należy włożyć w to trochę serca i poświęcić trzeba sporo czasu, by później nie żałować, że źle zainwestowaliśmy kapitał – informuje Robert Janicki z Warszawy, informatyk specjalizujący się w graficznym opracowywaniu witryn internetowych.
Najlepiej e- sklep promować na popularnych witrynach internetowych i w prasie lokalnej lub regionalnej. Można także wynająć specjalną firmę, która zajmie się pozycjonowaniem sklepu w wyszukiwarkach. Adresy można znaleźć w internecie (np. poprzez Google).
Koszty i zyski
Koszty inwestycyjne przy zakładaniu e-sklepu są niewielkie. Na początku wystarczy kupno dwóch komputerów średniej klasy wraz z odpowiednim oprogramowaniem, łącznie za około 9 tys zł Koszt opracowania wystroju witryny e-sklepu oraz stworzenie domeny powinien zamknąć się w granicach 9 tys. zł.
Przy pierwszym zatowarowaniu nie ma co przesadzać z zamówieniem produktów do naszego sklepu. Wystarczy, ze zakupimy produkty do dalszej odsprzedaży za około 5 tys. zł. Poza tym potrzebna jest porządna lodówka z zamrażarką za około 2 tys. zł. Taka wystarczy z powodzeniem.
Ponadto trzeba zastanowić się, w jaki sposób będziemy dystrybuować produkty. W tym przypadku nie należy polegać na usługach pocztowych, bo np. wędlina, może dotrzeć do klienta zepsuta. Trzeba skorzystać z usług firmy kurierskiej albo zatrudnić, co najmniej jednego przewoźnika z samochodem osobowym. W pierwszym jak i drugim przypadku miesięczny wydatek przy średnich obrotach to około 3 tys. zł.
Zarabiamy przede wszystkim na sprzedaży wysyłkowej produktów. Miesięcznie nasz dochód netto może wynieść około 30 tys zł. Oczywiście, jeśli e-sklep będzie dobrze prosperował. Można także uzyskać dodatkowe korzyści finansowe na sprzedaży powierzchni na witrynie w celach reklamy np. dostawców i producentów towarów, około 20 tys. zł miesięcznie. Jeżeli nasz e-sklep będzie w miarę dobrze prosperował, przez co najmniej około 10 miesięcy, to możemy pokusić się o sprzedaż np. polis ubezpieczeniowych i kredytów bankowych, jako pośrednictwo e-usług finansowych. Będzie to dodatkowe zajęcie i dodatkowy zysk.
By nie tworzyć zapasów?
Najlepiej nawiązać współpracę z kilkoma hurtowniami i producentami (np. piekarniami pieczywa). Obecnie niektóre hurtownie zajmują się nawet wysyłką paczek z produktami do klienta bezpośrednio. Oczywiście trzeba za to dodatkowo płacić, ale mimo to opłaca się w przypadku, gdy będzie, co najmniej kilkaset zakupów w spożywczym e-sklepie. Lepsze to niż trzymanie kilkaset kg wędliny w lodówce.
Praca w sklepie internetowym to ciężka praca. Każdy produkt trzeba sfotografować, dokładnie opisać, podać jego cechy charakterystyczne. Produkty zamówione do klienta powinny trafić jak najszybciej, najpóźniej w ciągu kilku godzin.
Sprzedaż artykułów spożywczych przez internet to także problem z pobieraniem zapłaty od klientów. Jest na to kilka sposobów.
Produkty można wysłać po wpływie pieniędzy za zamówienie na konto firmy. Można także stosować zapłatę przy odbiorze. Jeśli zapłatę otrzymujemy tylko na konto bankowe firmy albo za pobraniem przy odbiorze, to kasa fiskalna nie jest niezbędna. Trzeba jednak przyznać, że wielu klientów wymaga do wglądu paragonu fiskalnego z różnych po0wodów, dlatego lepiej zaopatrzyć się w takie narzędzie.
Koszty inwestycyjne i inne wydatki (szacunkowe)
Opracowane wystroju witryny i domeny – 8 tys. zł
Zakup 2 komputerów z oprogramowaniem – 9 tys. zł
Pierwsze zatowarowanie – 5 tys. zł
Zakup lodówki – 2 tys. zł
Wynagrodzenie kuriera miesięcznie – 3 tys. zł
Zakup samochodu – 30 tys. zł
Zakup kasy fiskalnej wraz z nauka obsługi – 1 tys. do 2 tys. zł
Koszty eksploatacji auta i koszty serwisowania komputerów – miesięcznie – 6 tys. zł
Wydatki na promocję (miesięcznie lub jednorazowo) – 3 tys. zł
Źródło: opracowanie własne
Ile można zarobić miesięcznie (szacunkowe)
Sprzedaż produktów – miesięcznie – 30 tys. zł
Sprzedaż powierzchni na witrynie pod reklamę innych podmiotów – 20 tys. zł
Sprzedaż innych e-usług – 6 tys. zł
Źródło: opracowanie własne
Andrzej Okrasińśki
Portal Skarbiec.Biz
Źródło: Skarbiec.biz