Bank Pocztowy w 2013 roku utrzymał dochody na poziomie sprzed roku i wypracował zysk w wys. 36 mln zł. Jednocześnie z usług Banku zaczęło korzystać niemal 300 tys. nowych Klientów.
Bank Pocztowy w 2013 roku kontynuował swój konsekwentnie osiągany w poprzednich latach wzrost. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych, Bank odnotował dobre wyniki biznesowe i finansowe. Dochody z działalności operacyjnej Grupy Banku Pocztowego wyniosły 294,3 mln zł i były o 1,4% wyższe, niż w rekordowym dotychczas 2012 r. Osiągnięty zysk netto na poziomie 36 mln zł był drugim najwyższym wynikiem w jego 24-letniej historii. Jednocześnie w ciągu 12 miesięcy 2013 roku Bank kontynuował politykę ścisłej kontroli kosztów i w konsekwencji wskaźnik koszty/dochody (C/I) spadł z 74,7% do poziomu 71,3%.
Takie wyniki finansowe Banku mogły być osiągnięte m.in. dzięki dalszemu rozwojowi biznesu. Na koniec 2013 r. roku liczba Pocztowych Kont Nestor i Pocztowych Kont Standard wyniosła 840 tys., co oznacza przyrost o 113 tys. sztuk r/r. Z usług Banku Pocztowego zaczęło korzystać 300 tys. nowych Klientów, dzięki czemu w ostatecznym rachunku liczba Klientów detalicznych i mikroprzedsiębiorstw na koniec 2013 roku wyniosła 1,42 mln.
– W minionym roku, po raz pierwszy od 4 lat, zmieniliśmy parametry oferty naszych kont. Nowa oferta premiuje aktywność Klientów, dzięki czemu zwiększa się rentowność naszych rachunków. Wraz ze ścisłą kontrolą kosztów przyczyniło się to do osiągnięcia jednego z najlepszych wyników w historii, pomimo bardzo niskich rynkowych stóp procentowych – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.
Rekordowe wyniki Bank zanotował w obszarze kredytów konsumpcyjnych. We wrześniu miesięczna sprzedaż kredytów gotówkowych po raz pierwszy w historii przekroczyła 100 mln zł. Roczna sprzedaż kredytów wyniosła 886 mln zł i była o 41,5% wyższa niż w 2012 roku. Dynamiczna sprzedaż kredytów gotówkowych spowodowała wzrost ich salda, które wyniosło 1,52 mld zł i było o ponad 28% wyższe niż rok wcześniej. Jednocześnie udzielane przez Bank kredyty charakteryzuje duże bezpieczeństwo. W przypadku Banku Pocztowego jakość portfela kredytowego wyrażona wskaźnikiem NPL wynosi 5,4%, przy 7,7% w całym sektorze bankowym. Suma bilansowa Banku wzrosła o 3,7% r/r do 7,4 mld zł. Bank rozwijał akcję kredytową – wartość wszystkich kredytów i pożyczek brutto na koniec 2013 roku wyniosła 5,2 mld zł (4,7 mld rok wcześniej). Tymczasem wolumen depozytów na koniec grudnia 2013 r. wyniósł 6,2 mld zł (6,3 mld zł w 2012 roku).
W ciągu 12 miesięcy 2013 r. Bank Pocztowy przykładał szczególną wagę do utrzymania wyższych niż zalecane przez Komisję Nadzoru Finansowego poziomów miar adekwatności kapitałowej. Na koniec grudnia 2013 roku współczynnik CAR wyniósł 12,8%, a współczynnik kapitału podstawowego Tier 1 9,5%.
Kluczowe inicjatywy oraz wyróżnienia w minionym roku
Bank Pocztowy we wrześniu zmienił ofertę Pocztowych Kont Standard i Nestor. Dzięki zmianom, Klienci używający kart płatniczych (operacje bezgotówkowe na poziomie 300 zł miesięcznie – Pocztowe Konto Standard i 200 zł – Pocztowe Konto Nestor) zostali zwolnieni z opłat za konto i kartę. Dodatkowo uzyskali dostęp do nieograniczonej liczby bezpłatnych wypłat gotówki w sieci blisko 5000 bankomatów należących do PKO BP, BZ WBK oraz sieci Planet cash4you.
– W ramach nowej oferty poprawiliśmy te elementy, z których Klienci nie byli w pełni zadowoleni i utrzymaliśmy najważniejsze zalety naszych rachunków osobistych. Umożliwiliśmy tym samym aktywnym Klientom korzystanie z rachunku i karty płatniczej za darmo. Z ich dużym uznaniem spotyka się też możliwość opłacania z użyciem konta bankowego wszystkich comiesięcznych rachunków w placówkach Banku Pocztowego i Poczty Polskiej bez prowizji – mówi Tomasz Bogus, Prezes Zarządu Banku Pocztowego. Ponadto Klienci Banku mogą również dokonywać wpłat w czasie rzeczywistym (online) w 4,7 tys. Placówek Poczty Polskiej.
W minionym roku Bank kontynuował program emisji obligacji związany z potrzebą dalszego dywersyfikowania źródeł finansowana działalności. Z dużym sukcesem przeprowadził emisję obligacji zwykłych o wartości 147,85 mln zł, a także trzy emisje obligacji krótkoterminowych o łącznej wartości 140 mln zł.
Rok 2013 był także kontynuacją dynamicznego rozwoju sieci placówek. Na koniec 2013 r. Bank posiadał sieć własną liczącą 295 Placówek oraz Mikrooddziałów. W ciągu roku otwarto 68 Mikrooddziałów. Równolegle Poczta Polska uruchomiła 260 Pocztowych Stref Finansowych.
Efektywna realizacja modelu biznesowego znalazła uznanie wśród ekspertów bankowych. Bank Pocztowy otrzymał 3 nagrody podczas V edycji Banking Forum – jako Najszybciej rozwijający się Bank, Najlepszy Bank w kategorii mały/średni oraz tytuł Menedżera roku dla Prezesa Zarządu. Doceniono również fakt, że Bank dochowywał szczególnej staranności przy komunikacji z rynkiem, tworząc program sprawozdawczości na poziomie zbliżonym do tego, realizowanego przez banki notowane na giełdzie. Jego uhonorowaniem było wyróżnienie za najlepsze sprawozdanie z działalności, w kategorii Banki i instytucje finansowe, w 8. Edycji konkursu The Best Annual Report organizowanego przez Instytut Rachunkowości i Podatków.