„Efektywność oddziału banku detalicznego jako czynnik przewagi konkurencyjnej” – patronat Bankier.pl

Czy sieć oddziałów bankowych może stanowić trwałą przewagę konkurencyjną?

Osiągane przez banki wyniki finansowe, zależą – z jednej strony – od potencjału jakim bank dysponuje, wielkości sieci dystrybucji, a z drugiej – od sposobu realizacji strategii, liczby klientów, od jakości zarządzania, innowacyjności procesów, od orientacji rynkowej banku, jego marki, kapitału ludzkiego. Są to podstawowe parametry świadczące o pozycji i potencjale konkurencyjnym banku. Jednak z faktu posiadania większej ilości zasobów nie wynika bardziej korzystna pozycja rynkowa. Przewaga konkurencyjna banku detalicznego zależy w dużej mierze od sposobu zarządzania siecią oddziałów. Niniejsza książka odpowiada na pytanie, w jaki sposób zarządzać siecią oddziałów banku detalicznego, tak aby jak najlepiej wykorzystać te czynniki które decydują o przewadze konkurencyjnej banku w zakresie posiadanej sieci oddziałów.

Kiedy sieć oddziałów staje się trwałą przewagą konkurencyjną?

Przewaga konkurencyjna bywa definiowana i interpretowana bardzo różnie. Najogólniej biorąc, można ją określić jako unikalną pozycję przedsiębiorstwa w sektorze w stosunku do konkurentów lub też jako zdolności lub okoliczności dające bankowi przewagę nad rywalami. Chcąc osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną banku, należy rozwinąć takie procesy biznesowe, które pozwolą na wysoką efektywność związaną z umiejętnym zarządzaniem zasobami. Dotyczy to zwłaszcza efektywności mierzonej na poziomie oddziału bankowego, gdzie zużywane są fizyczne i finansowe zasoby oraz tworzony jest wynik finansowy. W przypadku dużego banku detalicznego tylko efektywna sieć oddziałów może być źródłem przewagi konkurencyjnej, tzn. sieć złożona z takich oddziałów, które potrafią lepiej wykorzystać swoje zasoby przy zachowaniu wysokiej jakości.

W jaki sposób mierzyć efektywność oddziałów banku detalicznego?

Dzisiaj w bankowości panuje zgoda, że efektywność oddziału banku detalicznego powinna być mierzona równolegle, zarówno w obszarze przeprowadzanych operacji, jak również w obszarze wyniku tych operacji (wymiar finansowy). Dlatego w książce została rozdzielona perspektywa oceny efektywności operacyjnej i finansowej. Efektywność operacyjna mierzy działalność oddziału wyłącznie w wymiarze ilościowym. Ocena efektywności operacyjnej umożliwia wnioskowanie o strukturze zużywanych w oddziale zasobów. Efektywność finansowa dostarcza informacji na temat osiąganych wyników w ujęciu pieniężnym.

Jakie metody są najlepsze do pomiaru efektywności oddziałów banku detalicznego?

Oddział bankowy jest jednostką korzystającą z wielu rodzajów zasobów, takich jak np. pracownicy, powierzchnia oddziału, bankomaty, stanowiska kasowe, itp. i równocześnie oferującą bardzo szeroki asortyment produktów np. kredyty hipoteczne, karty kredytowe, rachunki bieżące, produkty oszczędnościowe, itp. Stworzenie kompleksowej miary efektywności w tak złożonym modelu biznesowym nie jest rzeczą łatwą. Zastosowanie standardowych narzędzi analizy może prowadzić do błędnych pomiarów i nietrafionych wniosków. Autorzy w książce prezentują autorską metodę badania efektywności oddziałów banku detalicznego bazującą z jednej strony na doświadczeniu w zarządzaniu siecią oddziałów, a z drugiej strony na najnowszych osiągnięciach modelowania ekonometrycznego w zakresie analiz porównawczych (tzw. benchmarkingu). Autorzy również przedstawiają usystematyzowane podejście do badania efektywności oddziałów. W niniejszej książce Czytelnik znajdzie informacje w jaki sposób definiować efektywność, jak ją mierzyć, które metody statystyczne najlepiej sprawdzają się w przypadku banków działających w Polsce oraz jak można wykorzystać wyniki badań w praktyce. Przykładem praktycznego zastosowania wyników jest zaprezentowana w książce „Mapa efektywności”, która jest narzędziem umożliwiającym identyfikację najlepszych praktyk oraz wskazanie na przyczyny różnic w efektywności poszczególnych oddziałów.

Czy prezentowane metody oceny efektywności można wykorzystać poza bankowością?

Przedstawiona metoda jest na tyle uniwersalną procedurą, że na jej podstawie można dokonywać pomiaru efektywności praktycznie każdego typu przedsiębiorstwa, które charakteryzuje się wielowymiarową technologią produkcji i oddziałową strukturą sprzedaży. Książka jest adresowana do praktyków gospodarczych wykorzystujących informacje dotyczące efektywności w zarządzaniu, a także do studentów oraz pracowników naukowych zajmujących się badaniami ekonometrycznymi w zakresie efektywności instytucji finansowych i doskonalenia metod pomiaru efektywności.