Ekologiczni, innowacyjni – oto zwycięzcy konkursu Czysty Biznes 2009

W piątek 6 listopada o godzinie 17.00 na Zamku Królewskim w Niepołomicach k. Krakowa ogłoszono listę laureatów konkursu „Ogólnopolskie Nagrody Czysty Biznes”.

Konkurs organizowany był przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska. Zwycięzcy otrzymali statuetki za najbardziej innowacyjne, ekologiczne rozwiązania, dzięki którym zyskują konkurencyjną przewagę na rynku. Nagrody otrzymali: Promax z Ostrowa Wielkopolskiego, Mexeo z Kędzierzyna-Koźla razem z OSM-Głubczyce, wrocławska firma Lediko, Agencja Artystyczna „Hegemon” ze Złotoryi oraz Komart z Knurowa.

Wyróżnienia w konkursie pod honorowym patronatem Ministra Środowiska, Ministra Gospodarki oraz Ministra Rozwoju Regionalnego otrzymali: Fritar z Tarnowa, Mebloform z Kalwarii Zebrzydowskiej, Madrohut z Krakowa, Kirchoff z Mielca, NPF z Krakowa, Sajsad z Białegostoku, Ośrodek Redyk w Zębie, k. Zakopanego oraz Herbewo z Krakowa.

W tegorocznym konkursie po raz jedenasty przyznano nagrody małym i średnim przedsiębiorcom za najbardziej innowacyjne, ekologiczne rozwiązania, dzięki którym zyskują konkurencyjną przewagę na rynku. W pierwszym etapie wyłoniono 13 finalistów z całej Polski, którzy następnie starli się w finale o nagrody w 5 kategoriach: zarządzanie energią, wodą i odpadami, innowacyjny produkt, innowacyjny proces, produkt i usługa w turystyce oraz wizerunek. 

Wyboru laureatów dokonała kapituła konkursu, w skład której wchodzą m. in. Jerzy Brniak – Prezes Zarządu BP Polska, Henryka Bochniarz – Prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Jan Okulicz – doradca Zarządu Toyota Motor Poland, Beata Adamczyk – Naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej w Departamencie Rozwoju Gospodarki Ministerstwa Gospodarki oraz Monika Dziadkowiec – Dyrektor Generalny Ministerstwa Środowiska. 

Laureaci mogą się pochwalić swoimi osiągnięciami na arenie ogólnoeuropejskiej, biorąc udział w eliminacjach do Europejskich Nagród „Biznes dla Środowiska” przyznawanych przez Komisję Europejską. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska pełni rolę krajowego koordynatora tego konkursu. Partnerem Fundacji w tym przedsięwzięciu jest Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Ceremonii wręczenia nagród na Zamku w Niepołomicach towarzyszyła konferencja „Ekoinnowacje – od pomysłu do biznesu”, w której wzięli udział przedstawiciele Komisji Europejskiej, Ambasady Królestwa Norwegii w Polsce oraz agend rządowych i samorządowych. Ekoinnowacje są istotne dla gospodarki ponieważ oprócz zmniejszenia oddziaływania na środowisko, zwiększają efektywność wykorzystania zasobów naturalnych i konkurencyjność przedsiębiorstw. Szacuje się, że do 2020 roku wartość światowego rynku technologii środowiskowych wzrośnie dwukrotnie i wyniesie bilion euro.

Zwycięskie firmy

Przedsiębiorstwo Promax z Ostrowa Wielkopolskiego, operator sieci telewizji kablowej,  zwyciężyło w kategorii: Zarządzanie wodą, energią i odpadami. Promax postawił w swojej działalności na odnawialne źródła energii. Do ogrzewania i chłodzenia budynku firmy wykorzystywane są pompy ciepła, woda ogrzewana jest poprzez system solarów, a turbiny wiatrowe produkują czystą energię elektryczną. 

„Nasze przedsiębiorstwo konsekwentnie udowadnia, że nawet będąc firmą z branży telewizji kablowej można działać proekologicznie. Naszym zdaniem takie działania nie tylko wpływają pozytywnie na środowisko naturalne, ale także pozwalają w dłuższym okresie czasu zaoszczędzić sporo pieniędzy” – powiedział Wiesław Okrój, współwłaściciel Przedsiębiorstwa Promax. 

Z województwa opolskiego pochodzi nagrodzona w kategorii innowacyjnego procesu firma Mexeo z Kędzierzyna-Koźla, specjalizująca się w przetwórstwie mleka. Firma Mexeo wraz z Okręgową Spółdzielnią Mleczarską-Głubczyce wdrożyła innowacyjną technologię mycia instalacji produkcyjnej w  zakładach spożywczych, która przyczyniła się do redukcji zużycia wody i agresywnych chemikaliów w ściekach. Dodatkową korzyścią jest redukcja kosztów oraz czasu zużywanego na zabiegi higieniczne, co wydłuża efektywny czas produkcji.

„Mamy nadzieję  że dzięki uczestnictwu w konkursie będziemy mogli lepiej promować naszą ofertę, która ma istotną przewagę nad konkurencyjnymi technologiami znacznie bardziej obciążającymi środowisko” – powiedział dr inż. Wiesław Hreczuch, właściciel firmy Mexeo. 

W kategorii innowacyjnego produktu zwyciężyła firma Lediko z Wrocławia, której udało się  zaadaptować technologię LED do stworzenia lamp diodowych przeznaczonych do oświetlenia dróg. Lampy Cleveo są znacznie efektywniejsze od lamp tradycyjnych, dają więcej światła przy znacznie mniejszym zużyciu energii elektrycznej, a ich czas użytkowania mierzony jest w dziesiątkach tysięcy godzin.

„Stosowanie ulicznego oświetlenia diodowego to nie tylko kwestia ekologii, ale również korzyści płynące z obniżenia rachunków, większego prestiżu, większej funkcjonalności i dostosowania parametrów oświetlenia do rzeczywistych potrzeb” – powiedział Adam Wilanowski, wspólnik firmy Lediko.

Agencja Artystyczna „Hegemon” ze Złotoryi święciła triumfy w kategorii: produkt i usługa w turystyce. Nagrodzona firma organizuje m.in. rekonstrukcje średniowiecznych bitew prezentowanych w ramach imprez historycznych, które przyciągają tłumy widzów i przyczyniają się do promocji regionu oraz podniesienia jego walorów turystycznych. 

„Firma została zgłoszona do konkursu Czysty Biznes ze względu na współpracę z Partnerstwem „Kraina Łęgów Odrzańskich”, która zwróciła naszą uwagę na zagadnienia ekologiczne. Mamy nadzieję na wypromowanie poprzez konkurs naszych działań, które promują cały region oraz przyczyniają się do zachowania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego” – powiedział Tomasz Miękus, właściciel Agencji „Hegemon”.

Przedsiębiorstwo Komart z Knurowa zwyciężyło w kategorii: wizerunek. Nagrodzony  projekt „Wczoraj degradacja – dziś rekultywacja” polegał na zagospodarowaniu zdegradowanego, nieeksploatowanego już składowiska odpadów. Spowodowało to znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla oraz innych gazów cieplarnianych do atmosfery. Niezwykłość tego projektu polega na tym, że oprócz przywrócenia wartości przyrodniczej terenu, zadbano również o estetykę składowiska poprzez zakupienie stada kóz afrykańskich, które pasą się na wydzielonej części zrekultywowanego sektora.

Źródło: