Elefanta.pl: Były menedżer Onet.pl uruchomił start-up

Elefanta.pl (nazwę zainspirował wiersz J. Tuwima o zapominalskim Słoniu Trąbalskim) to pierwsza polska linkowarka internetowa, serwis umożliwiający gromadzenie, wymianę i odkrywania interesujących stron. Serwis działa w oparciu o tzw. toolbar, pasek narzędziowy, który instaluje się w przeglądarce internetowej (IE i Firefox). Choć jego aktywacja, nie jest konieczna do korzystania z serwisu, to jednak zalecana przez twórców.

Elefanta.pl, zaledwie kilka dni po starcie, odwiedziło ponad 10 tysięcy internautów – mówi Piotr Krawiec, szef i pomysłodawca serwisu. Co ważne, otrzymaliśmy już pierwsze propozycje od reklamodawców. To dobry prognostyk na przyszłość, bowiem praktycznie nie zdarza się, aby na tym etapie przedsięwzięcia istniało zainteresowanie z ich strony– dodaje szef Elefanta.pl.

Serwis bazuje na idei tzw. social-bookmarkingu, którą zapoczątkował amerykański portal del.icio.us, a potem z sukcesem kontynuował Stumbleupon.com (w maju 2007 r. został kupiony przez eBay za 75 mln USD, mając blisko 3,5 miliona użytkowników). W takich serwisach internauta zapamiętuje linki do ulubionych stron, udostępniając je tym samym wszystkim internautom. Im więcej osób zapisze daną stronę, tym wyższą pozycję ma ona w rankingu.

W podobny sposób działa Elefanta.pl, choć funkcjonalność zwłaszcza w zakresie rekomendowania stron jest rozbudowana. Zarejestrowany w serwisie użytkownik może dodać stronę internetową do jednej z dwudziestu czterech kategorii. Strony można zapisać jako prywatne lub publiczne – widoczne w serwisie Elefanta.pl. Im więcej internautów doda ją do swojego konta w serwisie, tym lepszą ma ona pozycję w rankingu. W celu jeszcze lepszej weryfikacji wartości stron, internauci mogą je oceniać, przyznając od 1 do 5 słoników. Strony zapamiętane przez dużą liczbę użytkowników i wysoko przez nich ocenione, zyskują status rekomendowanych i są polecane internautom. Co ważne, rekomendacje oparte są o indywidualne zainteresowania użytkowników serwisu.

Główną siła serwisu skierowana jest na wykorzystanie ludzkiego potencjału przy tworzeniu rekomendacji. Użytkownicy lepiej od zautomatyzowanych wyszukiwarek wiedzą, które witryny są wartościowe. Jeśli dana strona jest interesująca to zapamięta ją więcej osób, dzięki czemu jej wartość rankingowa rośnie. Wielu internautów „na zachodzie” korzysta z serwisów tego typu, podobnie jak z wyszukiwarek, odnajdując najlepsze strony na interesujące ich tematy.

Jak przystało na dobry serwis Web 2.0, w Elefancie aspekt tworzenia społeczności oraz animowania interakcji wśród użytkowników jest dobrze rozwinięty. Pod każdą stroną prezentowane są osoby, które ją zapamiętały. Dzięki temu użytkownicy mogą poznawać internautów o podobnych zainteresowaniach, nawiązywać z nimi przyjaźnie oraz już wkrótce tworzyć grupy zainteresowań. W serwisie można także odnaleźć użytkowników w oparciu o słowa kluczowe, tzw. Tagi lub kategorie tematyczne.

Serwis ma mieć dwa źródła przychodów: reklama i konta premium. -Elefanta.pl jest doskonałym przykładem projektu, dzięki któremu reklamodawcy mogą sposób w nowatorski dotrzeć do bardzo skrupulatnie zidentyfikowanej i wyselekcjonowanej grupy docelowej – mówi Krawiec. – Dzięki Elefancie marketerzy mogą jeszcze lepiej poznać swoją grupę docelową, mogą np. dowiedzieć się co ludzie, którym chcą powiedzieć o swoim produkcie lub usłudze lubią robić, jakie mają zainteresowania, jak spędzają czas wolny etc. Jeżeli chodzi zaś o formy reklamowe, to będą one ustalane indywidualnie – w zależności od potrzeb klienta. Elefanta.pl w oczywisty sposób nie będzie wykorzystywała form agresywnych, typu: top layer czy interstisial, co nie znaczy „mniej skutecznych”. Dzięki dodatkowej wiedzy o potencjalnych klientach, o której wspominałem, reklamodawcy mogą w skuteczny, a co najważniejsze nieinwazyjny sposób dotrzeć do grupy docelowej – dodaje Krawiec.