Elektroniczna ewidencja gruntów

Być może w niedalekiej przyszłości każdy będzie miał dostęp do elektronicznego systemu ewidencji nieruchomości.

System ten miałby być połączeniem informacji przestrzennej oraz elektronicznej bazy ksiąg wieczystych, która rozpoczęła swoje funkcjonowanie jeszcze w tym roku. Oznaczałoby to zintegrowanie ewidencji gruntów i budynków z księgami wieczystymi w jednej bazie. Nad projektem takiego rozwiązania pracuje obecnie Główny Urząd Geodezji i Kartografii, przygotowując założenia do gruntowej nowelizacji obowiązującego prawa geodezyjnego.

O innowacyjności pomysłu świadczy m.in. fakt, iż obecnie wypisy czy wyrysy z rejestru gruntów są w wielu wypadkach niezbędnymi dokumentami do planowania przestrzennego, ustalania statusu prawnego danej nieruchomości, wymiaru podatków czy też wzięcia kredytu bankowego.

– Ewidencję aktualnie prowadzą w głównej mierze starostwa powiatowe, w niewielkim procencie są to gminy. Wprowadzenie systemu pozyskiwania takich wypisów i wyrysów drogą elektroniczną w znacznej mierze ułatwiłoby proces inwestycyjny oraz przede wszystkim ujednoliciłoby wszystkie dane – mówi Anna Macina z firmy architektonicznej Archeton Sp. z o.o. – Obecnie istnieje zbyt duża ilość ośrodków dysponujących jedynie wersją papierową rejestru gruntów. Utworzenie elektronicznej ewidencji gruntów przyczyni się do przejrzystości statusów prawnych danych nieruchomości i tym samym wyregulowania stanu prawnego wielu działek.

O ile obecnie należy uiszczać w określonych urzędach opłaty za wypisy i wyrysy, o tyle po wprowadzeniu zmian inaczej wyglądać będzie mechanizm dokonywania opłat za korzystanie z elektronicznych danych. Urząd przewiduje także zróżnicowanie opłat w zależności od dalszego sposobu wykorzystania informacji – komercyjnego lub niekomercyjnego.

Źródło: Archeton Sp. z o.o.