Emocje zapisane na kartach płatniczych – MasterCard dla fanów futbolu

Większość banków jeszcze nie ujawnia informacji o zainteresowaniu klientów piłkarskimi kartami. Bank Pekao S.A. poinformował, że do 20 czerwca br. wydał 2400 Srebrnych Kart MasterCard Goal oraz 20132 standardowych kart MasterCard Goal. Z kolei, według danych Banku Handlowego w Warszawie S.A. do 20 czerwca br. do rąk fanów futbolu trafiło 28014 kart z logo tego banku.

O potencjale tego segmentu rynku sporo mówią badania MasterCard, według których piłka nożna jest nadal polskim sportem narodowym. Natomiast z badań telemetrycznych TNS OBOP wynika, że wszystkie trzy mundialowe mecze z udziałem reprezentacji Polski oglądało średnio 8,6 mln osób. Przed telewizorami zasiadło 6 na 10 mężczyzn i 4 na 10 kobiet.

Kart dla siebie mogą szukać zarówno miłośnicy piłkarskich rozgrywek w ramach UEFA jak i FIFA.

W 2005 roku pierwszą limitowaną serię kart MasterCard UEFA Champions League wydał bank PKO BP. W ofercie PKO BP znalazły się wówczas trzy wersje kart kredytowych: błękitne (elektroniczne), srebrne i złote (wypukłe). W listopadzie zeszłego roku PKO Bank Polski, wspólnie z organizacją MasterCard, wprowadził do oferty kolejną piłkarską, jednocześnie pierwszą mundialową kartę kredytową – była to limitowana seria PKO MasterCard 2006 FIFA World Cup™ w wersji złotej, srebrnej i błękitnej. Z tej okazji w marcu do Polski przybył Jurgen Klinsmann, ambasador marki MasterCard i jednocześnie trener trzeciej drużyny ostatnich Mistrzostw Świata FIFA 2006.

Przed Mistrzostwami do rąk fanów futbolu trafiło w sumie 10 programów kart kredytowych, wydanych przez 6 banków. Są to:

Bank BPH z kartą, na której obok logotypów partnerów pojawił się wizerunek kuli ziemskiej umieszczonej, zamiast piłki nożnej, pod nogą piłkarza

Bank Handlowy wydał kartę z dynamicznym obrazkiem lecącej piłki

ING Bank Śląski SA, wydał czarną kartę z wizerunkiem legendy futbolu – Pele i jego podpisem

PKO BP – na karcie tego banku umieszczony został wizerunek najcenniejszego trofeum piłkarskiego – Pucharu Mistrzostw Świata FIFA

Pekao SA z kartą, na której znalazły się: wizerunek piłki wpadającej do siatki i stylizowany napis GOAL

Raiffeisen Bank, w którego przypadku na „mistrzowskiej” karcie pojawił się wizerunek samego trofeum Mistrzostw Świata FIFA oraz stadionu w świetle reflektorów.

Piłkarskie karty kredytowe łączą zamiłowanie do piłki nożnej z wygodą transakcji bezgotówkowych i szybkiego kredytu na karcie oraz bezpieczeństwem. Dodatkowo w okresie mistrzostw świata korzystanie z kart wydanych z tej okazji przez polskie banki dawało użytkownikom możliwość wygrania biletów na mundialowe mecze i wielu innych nagród.

Podobnie jak w Europie Zachodniej swoje karty mają już u nas kluby sportowe. Dominet Bank SA wydał w tym roku aż trzy piłkarskie karty: MasterCard Standard "Wisła Kraków 1906"; MasterCard Standard "Wisła Płock" oraz MasterCard Standard "Moja Piłka Nożna". Dwie pierwsze karty zostały wydane z klubami sportowymi jako karty typu co-branded, a ostatnia to prestiżowa karta kredytowa MasterCard dla wszystkich miłośników piłki nożnej.

Kartę kredytową "WKS Śląsk Wrocław – Wspieramy Sportowe Talenty” w kwietniu wprowadził z kolei do oferty Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Ubiegać się o nią mogą wszyscy pełnoletni miłośnicy wrocławskiego klubu. Warunkiem otrzymania karty są dochody nie mniejsze niż 1000 złotych miesięcznie. Karta pozwala korzystać z okresu bezodsetkowego do 51 dni.

Tak zwane karty co-brandowe, wydawane wspólnie z klubami piłkarskimi dają ich fanom możliwość finansowego wspierania klubu i to wyłącznie dzięki korzystaniu z karty.

W Europie Zachodniej największe kluby piłkarskie wydają własne karty kredytowe nie tylko jako gadżety i wizytówki dla fanów, ale po to by włączyć ich we wspomaganie działań statutowych klubów. Sztandarowym przykładem kooperacji banków, systemów płatniczych i klubów jest liga angielska. Tu swoje karty wydają kluby z Premiership (karty wydane przez 18 klubów w tym Arsenal, Chelsea, Liverpool, Newcastle i inne), zespoły Championship (17 klubów wydających karty, m.in. Leeds, Sheffield Ltd.), kluby ligi szkockiej, a nawet kluby tzw. 1 i 2 dywizji ligi angielskiej.

Piłkarską kartę mają też np. fani narodowych drużyn Anglii i Szwajcarii.