Enterprise 2.0.: co decyduje o sukcesie?

W poprzednim artykule pisaliśmy o roli firmowych sieci społecznościowych w pobudzaniu innowacyjności pracowników oraz kreowaniu frajdy ze wspólnej walki o rynek. Typowe bazy wiedzy, drętwe fora i smętne intranetowe „tablice ogłoszeń” z reguły tylko oddalają nas od tego celu. Rozwiązaniem są energetyczne, multimedialne, wewnątrzfirmowe platformy, wsparte licznymi działaniami promującymi i warsztatowymi.

Jak to działa w praktyce? O skuteczności platform opartych na Web 2.0. decydują trzy kluczowe elementy.

Trzy krytyczne warunki sukcesu

1. Energetyczny impuls biznesowy

Wszystko zaczyna się od określonego impulsu biznesowego, który jest istotny zarówno dla szeregowych pracowników, jak i dla Zarządu. Wyobraźmy sobie, że w danej firmie większości pracowników sen z powiek spędza określony cel (np. pozyskanie 10 tysięcy nowych Klientów z sektora MSP). Albo np. konkurent uruchomił wojnę cenową, przed którą szybko i skutecznie trzeba się obronić. Tego typu wyzwanie jest publikowane na platformie 2.0. i staje się iskrą do energetycznej współpracy i wspólnego „lepienia” rozwiązań.
 
2. Zdrowa, nieromantyczna innowacyjność: tworzenie i doskonalenie pomysłów


Pracownicy i zespoły są na różne sposoby skłaniani do dzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie (np. poprzez konkursy, poprzez prestiżowy tytuł eksperta dla najaktywniejszych pracowników itd.). Ważne jest to, że pomysły i dobre praktyki rzadko są publikowane w formie tekstowej (ludzie czynu nie lubią bawić się w kronikarzy). System powinien umożliwiać np. błyskawiczne uruchomienie kamerki internetowej, dzięki której w ciągu 3 minut można przekonująco opowiedzieć o zastosowanych rozwiązaniach. Zarejestrowane pomysły są dostępne on-line dla wszystkich pozostałych użytkowników, którzy mogą je od razu komentować, uzupełniać, a nawet oceniać z pomocą gwiazdek (podobnie, jak ocenia się np. multimedia na YouTube czy książki w sklepach internetowych). Pojawiające się pomysły skłaniają pozostałych pracowników, aby nie pozostawali w tyle i również pochwalili się swoimi rozwiązaniami.
 
3. Wyłanianie i rekomendowanie najlepszych praktyk

System ocen i komentarzy daje możliwość bardzo łatwego wyłonienia pomysłów najczęściej oglądanych, najwyżej ocenianych i najbardziej wartościowych od strony wdrożeniowej. Warto zauważyć, że w społeczności 2.0. wszyscy pracownicy (a więc cała społeczność) są jurorami pomysłów, które mogą im pomóc w realizacji celów. A więc odchodzi się tu od przestarzałego modelu „konkursów na innowacyjność” i abstrakcyjnego, niewidzialnego „jury”, które raz na parę miesięcy się zbiera, aby ocenić pomysły, spływające na skrzynkę mailową. Co więcej, platforma 2.0. daje decydentom możliwość nadania wyróżniającym się praktykom i pomysłom statusu praktyk rekomendowanych. Oznacza to, że w rezultacie określone grupy pracowników będą rozliczane przez menedżerów z ich stosowania.
 
Ruch 24 h na dobę

Warto zauważyć, że wydarzenia na platformach budujących społeczność 2.0. w firmie nie mają charakteru „incydentalnego”. Ruch na nich odbywa się 24 godziny na dobę; pomysły i dobre praktyki są zgłaszane non stop. Pracownicy mogą równolegle dzielić się pomysłami i wątpliwościami dotyczącymi kilku priorytetów biznesowych. Dodatkowo cyklicznie pojawia się porcja rozwiązań i dobrych praktyk z zewnątrz – pochodzących od liderów w innych branżach lub z zagranicy. Owe zewnętrzne praktyki i kejsy są redagowane przez zespół redaktorów i osób opiekujących się tymi platformami.
 
Efektem budowania społeczności 2.0 jest ogólnofirmowy klimat konstruktywnej, biznesowej „zabawy klockami”, czyli elementami cennej wiedzy biznesowej. Każdy pracownik ma poczucie, że ma szansę współtworzyć sukces firmy, coraz lepiej rozumie mechanizmy rządzące rynkiem, poza tym odkrywa radość ze skutecznej walki o rynek – w tym przede wszystkim o serca i portfele Klientów.
 
Inspiracje

Oto najciekawsze książki, które dotyczą wykorzystania siły firmowej społeczności w biznesie:

 
Dorocznie w USA organizowana jest bardzo ciekawa i dynamiczna konferencja poświęcona Enterprise 2.0 (w tym roku odbyła się w czerwcu w Bostonie).
 
W kolejnych dwóch artykułach opiszemy kluczowe korzyści i zastosowania rozwiązań wewnątrzfirmowych, opartych na Web 2.0., a także najczęstsze pułapki i sposoby ich unikania.

Źródło: Wymiatacze.pl