Enterprise 2.0.: korzyści dla firm i użytkowników

W poprzednich artykułach opisaliśmy nowoczesne rozwiązania oparte na Web 2.0 – umożliwiające integrację i zaangażowanie firmowej społeczności w realizację priorytetów biznesowych. Mowa tu o rozwiązaniach multimedialnych, które pozwalają na łatwe „zassanie” dobrych praktyk od top performerów, a także pozwalają na błyskawiczne reagowanie całej firmy na szanse i wyzwania rynkowe.

Korzyści dla Biznesu
 
Jakie są kluczowe korzyści dla różnych grup pracowników w organizacji? Po czym można rozpoznać, że mamy do czynienia z żywą, inspirującą platformą, a nie „półżywym” Intranetem lub posępną bazą wiedzy? Sprawnie działająca sieć społecznościowo-wiedzowa jest dla pracowników narzędziem pierwszego wyboru. Oto, co powinniśmy usłyszeć od pracowników reprezentujących różne grupy w organizacji:

Top-performer: Mam szansę pokazać swoje kompetencje i zaangażowanie na forum całej firmy; buduję i wzmacniam swoją pozycję, a przy okazji uzyskuję możliwość dodatkowej gratyfikacji za swoją szczególną wiedzę i pomysły.


Pracownik z przeciętnymi wynikami:
Gdy czuję, że uzyskałem „wyśrubowane” cele lub po prostu odczuwam trudności z ich realizacją, wiem gdzie szukać konkretnych podpowiedzi i pomysłów. Mam szansę dorównać najlepszym. Mam też wygodną płaszczyznę do bezpośredniego dzielenia się pomysłami i obserwacjami – bez żadnych filtrów i „spowalniaczy”. Wzmacniam swoją pozycję w firmie.

Zarząd, dyrektorzy wyższego szczebla itd.: Mogę ukierunkować energię pracowników na właściwe wyzwania biznesowe; słabsze zespoły dostają szansę na „równanie do najlepszych”, dzięki czemu niweluję koszt utraconych korzyści (wnikający z różnicy pomiędzy top-performerami a resztą zespołu).

Menedżer zespołu:  Mam gotowy bank podpowiedzi i inspiracji dla swoich ludzi: cenny, biznesowy „wsad” do coachingu, do wdrażania nowych pracowników i na spotkania zespołowe.


Pracownik działu wsparcia:
Posiadam mechanizm do szybkiego przechwytywania informacji i inspiracji z terenu; uzyskuję skuteczniejszą i bardziej spójną realizację zadań i celów (dzięki przepływowi opinii wdrożeniowych).
 
Korzyści z punktu widzenia kultury organizacyjnej
 
Jakie są korzyści z takich rozwiązań z punktu widzenia budowania zdrowej kultury organizacyjnej? Oto lista najważniejszych ośmiu korzyści:

 
Warunki konieczne
 
Przypomnijmy, jakie warunki powinno spełniać rozwiązanie, wspierające firmową społeczność 2.0. Przede wszystkim, ludzie czynu nie lubią się bawić w kronikarzy i bibliotekarzy. Niezbędna jest forma multimedialna, atrakcyjna dla użytkowników (jak najmniej tekstu, jak najwięcej obrazu i filmów). Po drugie, platforma musi dotyczyć kwestii, którymi na co dzień żyją ludzie – stąd nacisk na wiedzę rynkową i zdrową czujność biznesową. Aby Intranet nie zamienił się w elektroniczną tablicę ogłoszeń, cała platforma powinna być zorientowana na budowanie przewag konkurencyjnych, wyjście poza świat „miękkich” technik interpersonalnych oraz twardej wiedzy produktowo-systemowej. Po trzecie, przydatne są stałe porcje zewnętrznej wiedzy praktycznej, sprawdzonej „w boju” w innych firmach i w innych branżach. Jeżeli pracownicy mają sięgać po rozwiązania znajdujące się na platformie 2.0, niezbędne jest odejście od teoretycznej „literatury biznesowej”. Przydaje się również możliwość oznaczania określonych praktyk przez menedżerów jako najbardziej adekwatnych biznesowo, a więc rekomendowanych dla całego zespołu. Dzięki temu społeczność firmowa jeszcze bardziej koncentruje się na strategii firmy, a najcenniejsze pomysły nie znikają w czeluściach baz wiedzy.

W ostatnim, czwartym artykule dotyczącym wdrażania rozwiązań opartych na Web 2.0, omówimy sześć najważniejszych pułapek oraz sposoby zabezpieczenia się przed nimi.

Źródło: Wymiatacze.pl