Ericsson: smartfony zmieniają miasta

W nowym badaniu Ericsson ConsumerLab pytano użytkowników smartfonów w São Paulo, Pekinie, Nowym Jorku, Londynie i Tokio o ich zainteresowanie i możliwości rozwoju 18 nowych usług związanych z ważnymi aspektami życia w mieście.

Podczas badań pytano użytkowników smartfonów o ocenę nowych koncepcji usług związanych z obszarami życia miasta, a mianowicie, z których usług są najbardziej zadowoleni – chodziło o dostępność sklepów, restauracji i ośrodków rekreacyjnych. Przykłady nowych usług, to m.in.: cyfrowy instruktor polecający zakupy sytuacyjne w ​​czasie rzeczywistym, menu wyświetlane w telefonie i rezerwacje stolików przez telefon komórkowy, towarzyski przewodnik po restauracjach oraz dostarczanie towarów w dniu zamówienia.

Podczas badań obejmujących nowe koncepcje usług pytano, czy usługa sprawdzania składników potraw w restauracjach jest atrakcyjna: 8% respondentów uważało, że usługa jest dostępna już dziś, 61% oczekiwało, że będzie to normalna usługa dostępna w ciągu trzech lat.

Badanie obejmowało również dziedziny, gdzie użytkownicy wyrażali największe niezadowolenie, a mianowicie: opieka nad dziećmi i osobami starszymi, komunikacja z władzami i usługi związane z ruchem ulicznym. Nowe koncepcje usług obejmują tutaj: sieci opieki społecznej umożliwiające łatwą komunikację z członkami rodziny za pośrednictwem dowolnego urządzenia, kontekstowe miejskie usługi mobilne, które zapewniają informacje udzielane przez władze lokalne i symulator minimalnych podróży dziennych, który optymalizuje kalendarz użytkownika, aby zredukować konieczność podróżowania.

Respondenci odpowiadali również, że szukają lepszych usług i lepszej komunikacji z władzami za pośrednictwem swoich smartfonów., Dodatkowo 10-15% młodych par i rodziców uważa, że usługi ICT w zakresie opieki są dostępne w ich miastach już teraz, podczas gdy 64-68% wierzy, że będą powszechnie dostępne w ciągu trzech lat.

Michael Björn, szef działu badań w Ericsson ConsumerLab, powiedział: „Masowe zapotrzebowanie na nowe usługi ICT może zmienić życie w mieście w ciągu zaledwie trzech lat. Usługi z wykorzystaniem smartfonów w dziedzinie zakupów, jedzenia w restauracjach i poszukiwania rozrywek mogą istotnie zwiększyć zadowolenie ludzi z życia w miastach. Usługi za pośrednictwem smartfonu mogą także zmniejszyć poziom niezadowolenia – istnieją duże oczekiwania odnośnie wprowadzenia tego rodzaju usług na rynek”.

Björn kontynuował: „Wyniki tego badania wskazują, że konsumenci dobrze przyjmą innowacje w wielu dziedzinach związanych z ich codziennym życiem w mieście”.

Ruch uliczny stanowi główne źródło niezadowolenia w miastach, a 47% właścicieli smartfonów w ankiecie wyraziło zainteresowanie osobistym nawigatorem, który zapewniłby najlepsze informacje dotyczące podróżowania wszystkimi środkami transportu wewnętrznego i zewnętrznego – dotyczy to zarówno ruchu pieszego, jak i podróżowania pojazdami.

Prawie połowa (47%) właścicieli smartfonów przewiduje, że operatorzy telefonii komórkowej będą pomocni we wprowadzaniu tych szczególnych usług, choć zazwyczaj uważają, że inicjatywę przejmą odpowiednie branże.

Badanie zostało przeprowadzone w trybie online i zebrano odpowiedzi od 7 500 użytkowników smartfonów. Badanie jest reprezentatywne dla 40 milionów obywateli.

Ericsson