Już nie tylko finanse odgrywają kluczową rolę w instytucjach finansowych. Na równi stawiane są dziś kwestie niefinansowe, których wdrażanie, a także raportowanie obejmie wkrótce wiele firm na rynku. Rzetelna edukacja, wsparcie merytoryczne i transparentność w świecie finansów powinny być nade wszystko priorytetem w kontekście działań ESG wobec wszystkich konsumentów na polskim rynku. Jakie wyzwania i cele powinny postawić sobie firmy z sektora finansowego, by zaopiekować wszystkie aspekty obejmujące środowisko, obszary społeczne i ład korporacyjny?
Rośnie świadomość finansowa Polaków. W 2022 r. blisko 30% badanych pozytywnie oceniło swoją wiedzę w zakresie wiedzy finansowej i ekonomicznej. To duża zmiana – wobec 12% z 2021 r. Ponadto blisko 6 na 10 Polaków twierdzi, że zwiększyła się ich gotowość do długoterminowego oszczędzania lub inwestowania, na co wskazuje badanie „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2022” wydane przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW.
Jedną z naczelnych sił napędowych tych pozytywnych zmian jest fokus instytucji finansowych na edukowanie, rzetelne informowanie konsumentów w tematach finansów, inwestycji, zadłużeń, ryzyk i potencjalnych wyzwań. Takie działania z poszanowaniem i pogłębianiem świadomości odbiorcy w konsekwencji buduje rynek klientów odpornych na oszustwa, wyłudzenia, cyberprzestępczość. Co więcej, firmy, które przyjęły taką strategię, też budują zaufanie wśród klientów, stają się partnerem. I właśnie taki kierunek rozwoju przyjęło również ERIF i dziś akcentuje znaczenie tego typu działań wśród swoich partnerów, czyli wśród innych instytucji z sektora finansowego.
Nie tylko finanse
Raportowanie działań finansowych jest oczywistością w biznesie. Raportowanie niefinansowe jeszcze nie. Trwa proces transformacji, którego celem jest zrównanie znaczenia działań finansowych i niefinansowych przedsiębiorstw, a to oznacza potężne zmiany i rozłożenie ciężaru koncentracji już nie tylko na wynikach finansowych, ale także na wpływ środowiskowy, znaczenie społeczne-socjalne, jak również ład wewnątrzorganizacyjny.
– Naszym celem jest minimalizacja negatywnego wpływu na ekosystemy poprzez podejmowanie działań na rzecz ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju. Dbamy też o budowanie świadomości ESG u naszych pracowników. Wspieramy różnorodność i równość w miejscu pracy, tworząc motywujące środowisko, w którym każdy może rozwijać swoje umiejętności. Fundamentami strategii ESG ERIF jest przejrzystość, uczciwość oraz zgodność z najwyższymi standardami etycznymi i prawnymi – mówi Piotr Badura, prezes ERIF BIG oraz wiceprezes CRIF Polska.
Takie holistyczne podejście nie tylko pozwala firmie na rozwój, ale również realnie wpływa na świat, otoczenie i klimat, w którym funkcjonujemy. Wzajemne wspieranie się biznesu na drodze do rozszerzenia ESG jest bardzo ważne, jeszcze ważniejsza jest dbałość o dobro zarówno pracowników, ich rodzin, jak również klientów.
Na zielono
Jednym z trzech podstawowych obszarów ESG jest dbałość o środowisko i świadomość śladu węglowego oraz minimalizowanie negatywnego oddziaływania firmy na planetę. ERIF BIG świadomy swojego wpływu na środowisko podejmuje szereg działań, których zadaniem jest redukowanie negatywnych skutków śladu węglowego, w tym m.in., aktywna segregacja odpadów, ograniczenie zużycia papieru, digitalizacja materiałów, ograniczenie podróży służbowych czy bazowanie na ekologicznych/biodegradowalnych surowcach w przypadku produkcji gadżetów reklamowych.
– Jednym z podstawowych atrybutów siedziby ERIF BIG w Warszawie jest posiadanie przez budynek, w którym znajduje się nasze biuro, certyfikatu BREEAM International In-Use: Commercial na poziomie „Excellent” z wynikiem 70,4%. Natomiast biurowiec, w którym mieści się wrocławska siedziba firmy, posiada certyfikat LEED Core & Shell na poziomie Platinum, który potwierdza spełnienie najwyższych standardów zrównoważonego budownictwa. Obie przestrzenie ERIF są miejscami przyjaznymi pracownikom, skoncentrowane na wygodzie i ich zdrowiu – podkreśla Piotr Badura.
Systemy mające na celu oszczędzanie wody, lampy LED – ograniczające zużycie prądu, dbałość o odpowiednią temperaturę, czystość powietrza czy ograniczenie plastiku m.in. za sprawą redukcji plastikowych butelek z przestrzeni firmy, pozwalają na wzniesienie jej na wyższy poziom dbałości środowiskowej.
Widzieć więcej
Najważniejszym aspektem ESG z perspektywy ERIF BIG są ludzie, zatem szczególnie zaopiekowany jest obszar społeczny. W tym zakresie firma podejmuje i inspiruje inne biznesy do szeregu działań m.in.:
- prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie finansów – kierowanych do różnych grup docelowych,
- uczestnictwo w wydarzeniach w obrębie tematyki zrównoważonego rozwoju,
- prowadzenie webinarów i szkoleń, podcastów dot. zrównoważonej pracy, ekologii,
- aktywne zachęcanie pracowników do proponowania własnych inicjatyw wspierających obszar ESG.
Ponadto firma oferując szereg benefitów – koncentruje się na pełnym i holistycznym rozwoju swoich pracowników i ich rodzin. Przez podejmowane działania zaopiekowane są również dwie inne ważne potrzeby – potrzeba bezpieczeństwa i potrzeba rozwoju fizycznego.
– Główną problematyką na której koncentrujemy naszą uwagę w obszarze społecznym są działania edukacyjne. Szczególny nacisk kładziemy na edukację i szerzenie wiedzy wśród społeczeństwa na tematy finansów, zarządzania budżetem, długów czy windykacji. ERIF włącza się w obchody takich inicjatyw jak Dzień Bez Długów, Dzień Informacji Pozytywnej, Dzień Praw Konsumenta. Takimi działaniami chcemy podkreślić wagę tych tematów i zwiększać świadomość społeczeństwa, by m.in. uchronić przed problemami finansowymi lub potencjalnym oszustwem – mówi prezes ERIF BIG.
W portfolio produktów ERIF są także takie, mające na celu ochronę przed oszustwem. Za sprawą np. monitoringu informacji gospodarczych, klienci zyskują szansę reakcji w momencie, gdy następuje próba dokonania przestępstwa.
Akcent biznesowy
Ostatnim obszarem w ramach ESG wspieranym przez ERIF jest obszar ładu biznesowego. W ramach tych działań ERIF prężnie działa na rzecz doskonałej organizacji swojej pracy i funkcjonowania firmy. Będąc członkiem Związku Przedsiębiorstw Finansowych – zachęca i wspiera inne podmioty do dołączenia do tej inicjatywy, która propaguje m.in. etykę, wysoką jakość w branży finansowej, czy przestrzeganie dobrych praktyk.
Źródło: ERIF