eService testuje nowy limit transakcji niewymagających PIN i zaczyna wprowadzać go na swoich terminalach

Organizacje płatnicze VISA, Mastercard i Diners Club poinformowały o wydaniu zgody na zwiększenie do 100 zł limitu transakcji niewymagających autoryzacji za pomocą PIN. Kolejny krok, to modyfikacja systemów płatniczych obsługiwanych przez agentów rozliczeniowych oraz banki – wydawców kart płatniczych.

fot. Shutterstock

Z uwagi na istotne znaczenie płatności bezgotówkowych dla ograniczania możliwości rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2, udostępnienie nowych limitów transakcji bez PIN jest dla eService jednym z najwyższych priorytetów. Pierwsze terminale eService będą gotowe w ciągu 1 – 2 dni.

Transakcje płatnicze, których można dokonać metodą zbliżeniową, czyli bez fizycznego kontaktu karty płatniczej lub telefonu z terminalem płatniczym są jednym z elementów profilaktyki przeciwdziałania rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2. Do chwili obecnej, transakcje tego typu, o wartości nie przekraczającej 50 zł były zwolnione z konieczności autoryzowania za pomocą PIN, wpisywanego zazwyczaj na klawiaturze terminala płatniczego lub współpracującego z nim „pinpada” (dodatkowe urządzenia służące do podawania kodu PIN, podłączone do terminala lub systemu kasowego). Podniesienie do 100 zł limitu kwotowego transakcji bez PIN, zmniejszy zdecydowanie liczbę transakcji wymagających kontaktu z terminalem. Największy polski agent rozliczeniowy, eService, podjął już działania by niezwłocznie udostępni nowe limity na terminalach w sieciach handlowych i na stacjach benzynowych. Aktualnie, trwają testy zaktualizowanego oprogramowania, a w najbliższych dniach nowe limity powinny być już dostępne w pierwszych placówkach, w których realizowana jest największa liczba transakcji w przedziale 50 – 100 zł.

Udostępnienie płacącym nowego limitu wymaga zmian m.in. w niektórych systemach sprzedażowych połączonych z systemami płatniczymi. Ważnym czynnikiem warunkującym możliwość skorzystania z podwyższonego limitu są także zmiany w systemach banków – wydawców kart płatniczych. W przypadku niektórych kart może się okazać, że do płacenia z nowym limitem konieczna będzie aktualizacja oprogramowania na karcie.

Wprowadzenie podwyższonego limitu transakcji bez PIN nie zmienia zasad wynikających z regulacji europejskich – PSD2. Oznacza to, że nawet w przypadku transakcji na kwotę znacznie niższą niż obowiązujący limit, w niektórych przypadkach może pojawić się konieczność podania PIN, jako dodatkowej formy autoryzacji zwiększającej bezpieczeństwo obrotu bezgotówkowego.

Aktualna sytuacja wynikająca z ogłoszenia w kraju stanu zagrożenia epidemicznego sprawia, że znaczna część terminali płatniczych znajdujących się w zamkniętych sklepach i lokalach jest wyłączona. Oznacza to, że wykonanie aktualizacji wszystkich urządzeń będzie możliwe dopiero po ich ponownym uruchomieniu, co wpływa również na czas udostępnienia nowego oprogramowania.

Mimo niestandardowej sytuacji, w jakiej będzie wdrażana zmiana limitów, eService działa bez żadnych zakłóceń i jest w pełni przygotowany do niezbędnych działań z zachowaniem najwyższych standardów jakości, bezpieczeństwa i ciągłości usług.

Źródło: eService