EURO podnosi nastroje – wnioski z z badania przedsiębiorstw sektora MŚP w Polsce w II kwartale 2012 r.

Po bardzo słabym początku tego roku, wyniki badania na ten kwartał w obszarze inwestycji oraz nastrojów przedsiębiorców MŚP przynoszą długo oczekiwaną poprawę – wynika z najnowszej edycji badania sektora MŚP prowadzonego co kwartał przez Instytut Keralla Research.

Przedsiębiorcy dobrze prognozują przede wszystkim kondycji swoich własnych firm, spodziewając się znacząco większej sprzedaży i większej skali zamówień. Poprawy sytuacji spodziewa się prawie 40 proc. badanych przedsiębiorców (!). To duży wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji badania, kiedy odsetek optymistów wynosił zaledwie 22,7 proc.

Czy zatem ten kwartał przyniesie przełom w nastrojach small biznesu? Jest szansa, że tak. Wskaźnik KERNA, rejestrujący kierunek nastrojów MŚP, wzrósł o prawie 17 pkt. kwartał do kwartału, a  najbardziej wpłynęły na to pozytywne oceny wobec przyszłości – zarówno gospodarki krajowej jak i własnej firmy. Analitycy Keralla Research zwracają uwagę jednak, że wskaźnik KERNA (ilustrujący nastroje w MŚP) nadal przyjmuje ujemne wartości i obecnie wynosi -57,24 pkt. (skala -100 do +100). Jednak zanotowana zmiana na plus jest prognostykiem odbicia i można ostrożnie przyjąć, że realne są długo oczekiwane lepsze nastroje small biznesu w następnych miesiącach. Ten wzrost optymizmu mogą niestety wstrzymać wydarzenia z ostatniego tygodnia w Grecji, której coraz realniej grozi opuszczenie strefy Euro.

Na ten moment jednak, wzrost wskaźnika KERNA w obszarze kondycji własnej firmy kształtuje poluzowanie gorsetu inwestycyjnego i skłania wielu przedsiębiorców do modyfikowania polityki zakupowej na kolejne 3 miesiące. Kluczowe obszary inwestowania w tym kwartale to inwestycje w maszyny, urządzenia i środki transportu. Z badania Keralla Research wynika, że największy popyt jest zgłaszany przez firmy z województw śląskiego oraz małopolskiego, zajmujące się szeroko rozumianą produkcją (przemysłem).

Notowanej dużej poprawie nastrojów w odniesieniu do własnej firmy, wciąż towarzyszy negatywna ocena makrootoczenia. Przedsiębiorcy najwyraźniej poradzili sobie jednak z tym stanem, bo w miejsce nieustannego cięcia kosztów, zaczęli szukać nowych możliwości sprzedaży. Lepsze nastroje we własnych firmach to efekt m.in. zbliżającego się EURO 2012 i nie tylko chodzi o piłkarskie przeżycia, ale o spodziewany wzrost zamówień i sprzedaży.

W tym kwartale Instytut Keralla odnotował wzrost skłonności do inwestowania. INDEX ZAIR informujący o skali zakupów, czyli klimacie inwestycyjnym w MŚP, w tej edycji badania wzrósł o 4,9 pkt. kw/kw i osiągnął wartość -68,8 pkt. Oznacza to, że small biznes będzie inwestował na podobnym poziomie, jak w drugim półroczu ubiegłego roku. Wciąż będą jednak ostrożne i przemyślane zakupy. Przedsiębiorcy zgromadzili na swoich kontach rekordową – jak podał  Narodowy Bank Polski – sumę oszczędności, zapewniając sobie miesiące przetrwania na wypadek fatalnych scenariuszy, które wciąż wiszą nad europejską gospodarką. Najwyraźniej jednak posiadane oszczędności są na tyle wystarczające, że firmy MŚP zaczynają bardziej przychylnym okiem spoglądać w stronę zakupów. 

Przyglądając się szczegółowym wynikom badania Keralla Research, widać że przyszłość small biznes ocenia wyraźnie lepiej, niż przeszłość.


Przedsiębiorców, którzy negatywnie ocenili kondycję własnej firmy w ostatnim kwartale było aż 39,5 proc. Analizując ten wynik historycznie widzimy, że rok 2011 i pierwszy kwartał b.r. należały do bardzo trudnych w ocenie małych firm. W analogicznym czasie roku ubiegłego o pogorszeniu informowało 30,8 proc. ankietowanych, następnie ten odsetek malał, aby w pierwszym kwartale b.r. znowu osiągnąć tendencję wzrostową.

Pobierz cały raport.

Źródło: Instytut KerallaResearch