Europejczycy preferują turystykę nadmorską

Europ Assistance wraz z firmą badawczą Ipsos przeprowadziła wiosną 2010 roku badanie w siedmiu krajach europejskich. Badanie to dotyczyło planów wakacyjnych Francuzów, Niemców, Brytyjczyków, Hiszpanów, Włochów, Belgów i Austriaków.

Badanie przeprowadzone zostało metodą telefoniczną na grupie 3500 respondentów. Pytania zadawane Europejczykom dotyczyły ich planów wyjazdowych: kierunku oraz celu wyjazdu, długości pobytu, wielkości budżetu wakacyjnego, formy rezerwacji oraz wpływu kryzysu ekonomicznego na plany urlopowe.

Wśród najbardziej popularnych kierunków wakacyjnych, najczęściej wskazywane były kraje śródziemnomorskie: Włochy (19%), Hiszpania (16%) oraz Francja (16%). .   

Kierunki nadmorskie cieszą się największą popularnością wśród Europejczyków (62% wskazań), szczególnie wśród Włochów (73%). Brytyjczycy planują spędzić wakacje głównie na zwiedzaniu miast (29%). Wyjazd w góry wybierany był  w większości przez Niemców (24%) i Włochów (24%). Największymi fanami wiejskich wakacji zaś są Belgowie i Austriacy (15%).

Prawie połowa (48%) Europejczyków w tym roku spędzi letni  urlop  w swoim kraju. Związane jest to z rozwojem turystyki krajowej, a także wpływem kryzysu ekonomicznego na wielkość budżetu wakacyjnego

Europejczycy podróżują głównie w celach wypoczynkowych (60%). Kolejną formą spędzania  wolnego czasu podczas wakacyjnych wojaży jest  zwiedzanie (38%). Na wakacje wypoczynkowe wybiorą się głównie Belgowie (66%), Brytyjczycy (64%) oraz Hiszpanie (61%). Włosi (56%) i Francuzi (53%) wybiorą się tego lata głównie by zwiedzać miasta oraz poznawać inne kultury.

Największą popularnością wśród Europejczyków cieszą się dwutygodniowe wyjazdy (43%). Na jednotygodniowe wakacje wybierze się 27% ankietowanych, zaś 14% badanych wybierze trzytygodniowe wczasy.

Wakacyjny budżet nadal wydaje się być pod wpływem kryzysu. Jedynie Hiszpania, Wielka Brytania i Francja zwiększyły swój budżet wakacyjny o odpowiednio: 220 €, 142 € i 123 € w stosunku do ubiegłego roku W Niemczech,  Włoszech i Austrii zaś zanotowano mniejszy budżet wakacyjny o odpowiednio:   194 €, 72 € i 55 €. Średni budżet na tegoroczne wakacje to od 1879 € w Hiszpanii do 2372 € w Wielkiej Brytanii. Kryzys ekonomiczny wpływa również na zmianę planów wakacyjnych: zmianę kierunku, długości pobytu lub częstotliwości wyjazdu. Aż 66% badanych przyznało, że w związku z kryzysem, ich plany uległy modyfikacji.

Większość Europejczyków (71%) planuje swoje wakacje z dużym wyprzedzeniem. Szczególnie Belgowie (85%), Niemcy (80%) i Hiszpanie (75%). Na wakacje typu „last minute” decyduje się mniej Europejczyków (28%), przeważnie są to Włosi (38%) i Francuzi (32%).

Europejczycy coraz częściej rezerwują swoje wyjazdy przez Internet. Ta forma wybierana jest przez 53% ankietowanych (3% więcej niż w roku poprzednim, 6% więcej niż w 2008 roku). Internetowe rezerwacje są najbardziej popularne wśród Brytyjczyków (68%) i Francuzów (54%). W obu krajach jest to o 8% wzrost w stosunku do zeszłorocznych wyników. Co czwarty badany Europejczyk zakupi wycieczkę w agencji turystycznej.

Niemal odwrotnie prezentują się wyniki dotyczące zakupu polisy ubezpieczeniowej. Najbardziej popularnym miejscem zakupu polisy turystycznej jest obsługująca badanego firma ubezpieczeniowa lub assistance (59%).  Ubezpieczenie w agencji turystycznej zakupi 23% badanych, zaś z Internetu skorzysta 8% ankietowanych.  Polisy kupione online cieszą się największą popularnością w Wielkiej Brytanii (28%), podobnie jak polisy zakupione w bankach (13%).  

Źródło: Europ Assistance Polska