Europejskie firmy pocztowe nawołują do całkowitej liberalizacji rynku w roku 2009 oraz modernizacji usług pocztowych

Połączone działania czterech spółek pocztowych są odpowiedzią na przygotowywaną przez Komisję trzecią Dyrektywę Pocztową Unii Europejskiej. Jeszcze przed końcem 2006 roku spodziewane są konkretne propozycje Komisji Europejskiej dotyczące przyszłych regulacji sektora pocztowego. Inicjatywa koncentruje się więc na skłonieniu Komisji Europejskiej do wsparcia propozycji roku 2009 jako ostatecznej daty całkowitego uwolnienia rynku. Określenie terminu ostatecznego stwarza bowiem mocne podstawy dla zwiększenia różnorodności i innowacyjności produktów i usług pocztowych oraz podniesienia wydajności świadczenia tych usług. Na początku lat 90. stopniowa i kontrolowana liberalizacja rynku pozwoliła na płynne przestawianie się w kierunku konkurencyjności w wielu krajach członkowskich Unii Europejskiej. Takie podejście zaowocowało znacznym polepszeniem jakości i efektywności. Z tego względu, zgodnie z opinią firm-inicjatorów, dalsze odkładanie w czasie przemian na rynku jest niecelowe.

Analogicznie jak w przypadku otwarcia rynku pocztowego, opóźniona jest również modernizacja podstawowych usług pocztowych. Usługi te należy dostosować do współczesnych wymogów w zakresie komunikacji. Elektroniczne środki komunikacji takie, jak telefonia komórkowa, poczta elektroniczna, Internet i SMSy całkowicie zmieniły zachowania w zakresie komunikacji. Co więcej, klienci biznesowi, których udział w rynku pocztowym szacuje się na prawie 85%, nie potrzebują już tradycyjnej poczty, ponieważ są lepiej obsługiwani przez otwarty, konkurencyjny rynek. Z tego powodu podstawowe usługi pocztowe powinny zostać dostosowane do obsługi osób prywatnych oraz sektora małych przedsiębiorstw.