Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, w najbliższym czasie pracę w Expanderze w charakterze analityka rynków finansowych rozpocznie Magdalena Grzybowska. Do tej pory pracowała na stanowisku maklera w domu maklerskim X-Trade Brokers. Jak się zdążyliśmy dowiedzieć, zna się świetnie na giełdzie, rynku surowców i rynku walutowym. Oprócz wiedzy fachowej, jej niewątpliwą zaletą jest młody wiek i zapewne to, że jest kobietą. Będzie to ją odróżniało w mediach na tle innych analityków. Praktycznie bowiem gdzie nie spojrzeć, tam widać tylko mężczyzn.Tak jak już jakiś czas temu pisaliśmy, analitycy czy główni ekonomiści, to bardzo dobry sposób dla instytucji finansowych, żeby zaistnieć w mediach i w odpowiedni sposób kształtować swój wizerunek. Od dawna taką osobę ma Xelion, od jakiegoś czasu Noble Bank. Teraz przyszedł czas na Expandera. W kolejce jest zatem jeszcze AWD. O swoje gwiazdy walczą też mniejsi doradcy, dlatego i z tej strony należy oczekiwać niedługo jakichś ruchów.
Jako, że działalność medialna tego rodzaju osób totylko część ich pracy, a właściwie dodatek, prawdopodobnie będzie tak również w przypadku Grzybowskiej. Z naszych informacji wynika, że Expander chce się mocno zaangażować produktowo w nowe segmenty rynku. I właśnie do tego będzie chciał wykorzystać wiedzę nowego analityka. Już prawdopodobnie na początku marca Expander ma ponoć zaoferować swój własny produkt inwestycyjny. W odróżnieniu od konkurencji nie będzie to oferta Skandii, Aegonu czy funduszy inwestycyjnych, a swego rodzaju lokata inwestycyjna. Jak nam się udało wstępnie dowiedzieć, w powstanie tego produktu strukturyzowanego, jest prawdopodobnie zaangażowany BRE Bank. W ten sposób Expander chce mocniej zaznaczyć swoją obecność na rynku doradztwa inwestycyjnego – w sumie dobry ruch w czasie, gdy na giełdzie niepewność i huśtawka. Trzeba przyznać, że mamy teraz bardzo ciekawą sytuację na rynku. Lada chwila można się spodziewać przynajmniej zahamowania napływu nowych środków do funduszy na jakiś czas. Do tego dochodzi połączenie większej konkurencji wśród samych pośredników i ogólnej sytuacji na rynku kredytów hipotecznych. Dopóki rósł zarówno rynek kredytów jak i inwestycji, miejsca było pod dostatkiem dla wszystkich. Problemy mogą się pojawić w momencie, gdy coś zacznie się dziać na giełdzie i do góry pójdą stopy procentowe. To będzie prawdziwy chrzest bojowy dla wszystkich pośredników i doradców.
Wygląda na to, że Expander w jakiś sposób się przed tym zabezpieczył. Jak bardzo – przekonamy się już za chwilę. Na razie na topie jest wspólny projekt z nieustannie tracącym rynek SEB i bliźniakami Mroczkami. Można jednak stwierdzić, że rynek szybko dojrzewa. Jeden pośrednik zakłada swój własny bank (w skrócie), inny oferuje własny produkt, skonstruowany razem z zewnętrznym partnerem. Obie firmy wybrały ucieczkę do przodu – każda w trochę innym stylu. Zapewne szybko zobaczymy, który model będzie lepszy. Naszym zdaniem klientów na ich ofertę jest na rynku raczej bardzo dużo.
Nie ma co ukrywać, że osoby, które mają trochę wolnych aktywów, jednak nie aż tyle, żeby móc skorzystać z oferty bankowości prywatnej, mają raczej mały wybór. W przypadku banków rozbudowane doradztwo finansowe z szeroką paletą produktów różnych dostawców ma Citibank i DB PBC. Sytuację ratuje jeszcze Xelion i Noble Bank. Zaletą tego pierwszego jest w pełni funkcjonalny rachunek bankowy z usługą concierge. Z kolei w Noblu, chociaż coś się ociąga z wprowadzeniem chociażby karty kredytowej (żeby nie mówić o bardziej zaawansowanych własnych produktach), oferta depozytowa jest bezkonkurencyjna – zarówno dla złotych jak i walut. Noble teoretycznie oferuje cały wachlarz funduszy, ale tak szerokie zachęcanie do Skandii, jednak trochę nie pasuje do wizerunku bankowości prywatnej. Ale jak to się mówi – co kto lubi. Cały czas czekamy na ofertę AWD. Może się jednak zdarzyć, że zanim się jej doczekamy, to do tego czasu rynek znacznie ucieknie do przodu. Takim znakiem może być właśnie nowa oferta Expandera – zwłaszcza, że ten nowy produkt, to ponoć dopiero początek. W każdym razie można się spodziewać, że najbardziej widoczną zmianą w najbliższym czasie będzie to, że w segmencie analityków rynków finansowych w mediach, będzie znacznie większa konkurencja.