Wiele firm nie wyobraża sobie normalnego funkcjonowania bez komputera, drukarki oraz innych urządzeń telekomunikacyjnych. Przedsiębiorcy stają więc prze wyborem: kupić nowy sprzęt, czy może skorzystać z leasingu?
O tym, czym jest leasing operacyjny IT i jakie ma zalety rozmawiamy z Ritą Maciąg, Sales Manager w firmie CSI Leasing.
Na czym polega leasing operacyjny technologii, czy jest on często stosowany w Polskich firmach?
Bardzo szeroki temat, ale rozumiem, że chodzi o spozycjonowanie leasingu operacyjnego w stosunku do znanego na polskim rynku leasingu finansowego. Podstawowa kwestia związana z leasingiem operacyjnym to pytanie, czy aby używać IT trzeba koniecznie być właścicielem sprzętu. To jest zasadnicza różnica między leasingiem operacyjnym i finansowym. W leasingu finansowym klient podpisuje tzw. zobowiązanie wykupu za określoną wartość na koniec okresu leasingu.
W leasingu operacyjnym klient ma otwarte 3 opcje, z których może skorzystać gdy leasing dobiega końca:
- może wykupić użytkowany sprzęt za wartość rynkową,
- może zwrócić dotychczas użytkowany sprzęt i podpisać nową umowę na nowy sprzęt,
- może przedłużyć dotychczasową umowę.
Co ważne, decyzje mogą być podejmowane niezależnie co do każdej jednostki sprzętu. Gdy umowa dobiega końca możemy podjąć decyzję, że na przykład serwery wykupujemy, na urządzenia telekomunikacyjne przedłużamy umowę, a desktopy oddajemy i podpisujemy umowę leasingu na nowe. Ponadto z leasingiem operacyjnym związane są usługi pozafinansowe takie jak:
- kasowanie danych,
- utylizacja starego sprzętu zgodne z regulacjami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska,
- monitorowanie bieżących umów leasingowych.
Udział leasingu IT to niespełna 2 proc. Z czego może wynikać tak mała popularność leasingu IT w Polsce?
Leasing IT jest nowym produktem na polskim rynku, chociaż leasing jako forma finansowania innych inwestycji (transport, maszyny, nieruchomości) jest w Polsce popularny. Niespełna 2% udział leasingu IT w ogólnej liczbie leasingowanych dóbr wynika prawdopodobnie z braku świadomości na rynku, że taka oferta jest dostępna.
Jakie są korzyści finansowe i technologiczne leasingu IT dla małego przedsiębiorcy?
Korzyści dotyczą każdego przedsiębiorcy, zarówno małego jak i dużego.
Korzyści technologiczne:
- Zapewnienie użytkownikom dostępu do najnowszej technologii.
- Monitorowanie stanu umów leasingowych przez leasingodawcę oraz zapewnienie klientowi dostępu do informacji on-line.
- Możliwość modernizacji technologii w trakcie trwania okresu leasingu, w miarę zmieniających się potrzeb.
- Prosty sposób na utylizację zużytego sprzętu – zwrot do leasingodawcy.
Korzyści finansowe:
- Zmniejszenie ogólnych kosztów utrzymania.
- Ułatwienie zarządzanie przepływem gotówki i budżetami.
- Oszczędność kapitału obrotowego oraz linii kredytowych.
- Wyeliminowanie odpisów księgowych pod koniec okresu wykorzystania sprzętu.
- Płatności leasingowe mogą w 100% stanowić koszt uzyskania przychodu, jako koszt operacyjny.
- Środki trwałe nie pojawiają się w bilansie firmy
O czym powinien pamiętać przedsiębiorca z sektora MSP, który chce skorzystać z leasingu IT? Czy są jakieś niespodzianki?
Filozofia naszej firmy zakłada, że klient podpisując z nami umowę wie absolutnie wszystko co może lub musi się wydarzyć w trakcie oraz po okresie leasingu, nie ma tu miejsca na żadne niespodzianki.
Z jakimi dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorcy wiąże się ta usługa?
Z usługą, o której rozmawiamy nie wiążą się żadne dodatkowe koszty.
CSI Leasing nie pobiera opłat wstępnych, prowizji od postawienia kredytu do dyspozycji klienta, ani żadnych opłat na zakończenie okresu leasingu. Jedyna opłata, którą klient wnosi to miesięczna rata.
Operacje związane z utylizacją sprzętu dokonywane są zgodnie z europejską dyrektywą WEEE. Jeśli natomiast klient wymaga procedur wykraczających poza tę dyrektywę, wówczas możemy przedyskutować dostępne opcje.
Co jest najbardziej korzystne dla przedsiębiorcy: leasing operacyjny, leasing finansowy czy zakup sprzętu?
Każdy klient sam buduje swoją strategię nabywania sprzętu, ale według nas oczywiście leasing operacyjny jest najbardziej korzystną formą. Tempo rozwoju technologicznego jest obecnie tak szybkie, że elastyczność i bezpieczeństwo związane z leasingiem operacyjnym wydają się być bardzo atrakcyjną propozycją.
Co to jest pułapka amortyzacyjna i jak sobie z nią poradzić?
Wyobraźmy sobie sytuację gdy klient kupuje sprzęt na własność lub podpisuje umowę leasingu finansowego. W obu sytuacjach musi dokonywać odpisów amortyzacyjnych. Jeśli w założonym okresie amortyzacji pojawi się konieczność wymiany sprzętu na nowszy technologicznie wówczas powstaje problem co zrobić z dotychczas użytkowanym sprzętem. Sytuacja taka wiąże się z reguły z koniecznością pokazania strat w księgowości, ponieważ umowę leasingu finansowego można wypowiedzieć ale trzeba liczyć się z karami przewidzianymi w umowie, natomiast sprzęt który jest własnością klienta można próbować sprzedać na rynku wtórnym, choć z reguły ze stratą, lub odstawić do magazynu kontynuując odpisy amortyzacyjne aż do końca założonego okresu.
Praktyka pokazuje, że w takich sytuacjach większość klientów decyduje się na użytkowanie sprzętu do końca okresu amortyzacji, co często jest przyczyną obniżenia produktywności lub niezadowolenia użytkowników. Efekt jest taki, że klient podejmuje decyzje technologiczne w oparciu o wymagania księgowości.
Jak wygląda proces zwrotu sprzętu poleasingowego w tym przypadku (np. kwestia ochrony danych)?
Pod koniec okresu leasingu, jeżeli klient decyduje się na oddanie sprzętu, sprzęt zostaje zgromadzony w jednym miejscu, z którego CSI go odbiera, upewniwszy się, że wszystkie urządzenia zostały sprawdzone i wyczyszczone. Sprzęt ten zostanie sprzedany na rynku wtórnym.
Istnieje także możliwość wykasowania zawartości dysków przez wyspecjalizowanych pracowników CSI w obecności klienta. Otrzymuje on także certyfikat z możliwością weryfikacji, stanowiący dowód usunięcia danych ze wszystkich dysków oraz innych nośników przetworzonych przez firmę. Sprzęt, który nie będzie nadawał się do ponownego wprowadzenia na rynek, zostanie poddany profesjonalnej utylizacji.
CSI będzie dbać o cały proces logistyczny, tzn. klient jedynie przygotowuje sprzęt w centralnym punkcie odbioru, a CSI zabierze sprzęt na własny koszt. Zapewniamy naszym klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa transportu, oferując na życzenie klienta zamykane pojemniki dla komputerów stacjonarnych, laptopów, dysków i innych nośników. W ciągu 3 dni roboczych od momentu odbioru sprzętu klient otrzymuje raport zawierający dane dotyczące:
- producentów, rodzajów i modeli nabytego sprzętu,
- numerów seryjnych,
- negocjowalnej ceny zakupu.
Sprzęt, który nie zostanie ponownie wprowadzony na rynek zostanie w sposób profesjonalny zniszczony.
A jak wygląda późniejsza utylizacja tego sprzętu? Kto jest za to odpowiedzialny?
Za utylizację sprzętu odpowiedzialne jest CSI Leasing. Klient nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z tą operacją. CSI Life Cycle Technology posiada odpowiednią logistykę, infrastrukturę i specjalistów w tym zakresie. Co warto podkreślić, usługę taką adresujemy nie tylko do Klientów, którzy mają podpisane umowy leasingowe z CSI leasing, ale do wszystkich, którzy mają problem ze starym sprzętem IT.
Co by Pani poradziła przedsiębiorcy: zakup używanego sprzętu po wygaśnięciu umowy, czy wejście w nową umowę leasingu?
Oczywiście wejście w nową umowę leasingu. Zakup używanego sprzętu jest całkowicie niezgodny z podstawowymi założeniami leasingu operacyjnego oraz korzyściami z niego wynikającymi. Pamiętajmy, że kupując sprzęt po okresie leasingu „kupujemy” szereg zobowiązań takich jak wzrost kosztów utrzymania oraz konieczność zadbania o prawidłowy przebieg utylizacji. Dodatkowo nasza firma specjalizuje się głównie w leasingu sprzętu IT, a w tej dziedzinie postęp technologiczny następuje bardzo szybko. Warto jest więc mieć możliwość pracy na najnowszym sprzęcie, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia produktywności, o zadowoleniu klientów i pracowników nie wspomnę.
Dziękuję za rozmowę.
Źródło: Bankier.pl