Fashion Trend – IIBR o modzie i popularnych markach

Marki znane, popularne i kupowane
Zgodnie z wynikami styczniowego badania Fashion Trend realizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, najbardziej popularnymi markami odzieżowymi wśród młodych ludzi są marki sportowe. W rankingu popularności marek odzieżowych (Brand Popularity Index), powstałym na podstawie wskaźników znajomości i zakupów marek, na pierwszym miejscu znalazły się Adidas, Puma i Nike. Ich znajomość deklaruje ponad 90 proc. badanych, a ponad 60 proc. przyznaje, że kupiła przynajmniej raz jakikolwiek produkt tych marek.

Na zakupach
Dla młodych osób strój to element umożliwiający wyróżnienie się z otoczenia – ponad połowa badanych osób przyznaje, że ma swój własny, oryginalny styl ubierania się. Jak wynika z raportu Fashion Trend, ponad ¾ badanych w wieku 15-35 lat kupuje ubrania przynajmniej raz w miesiącu, a 20 proc. co najmniej raz w tygodniu. Na zakupy młodzi Polacy wybierają najczęściej centra handlowe oraz znajdujące się poza nimi sklepy firmowe. Na zakup ubrań w internecie decyduje się wciąż niewiele osób (15,2 proc.), co zapewne związane jest z niemożnością sprawdzenia jakości produktu oraz jego przymierzenia.

W szafie
Kupując ubrania, młodzi ludzie zwracają uwagę przede wszystkim na ich wygodę. Jednak i w tym przypadku można zaobserwować pewne różnice ze względu na płeć badanych – dla kobiet ważne jest również to, aby ich ubrania były modne oraz pomagały im wyróżniać się z otoczenia. Z kolei mężczyźni częściej niż kobiety wybierają rzeczy trwałe i wysokiej jakości. Względy praktyczne przeważają również w kwestii kolorystyki stroju. Na topie wciąż pozostaje czerń – ubrania w tym kolorze nosiło w ostatnim czasie niemal 70 proc. kobiet i mężczyzn. Natomiast hit sezonu jesienno-zimowego, brąz, jest kolorem obecnym w garderobie co drugiej badanej kobiety.

Stylowo
Preferencje dotyczące odzieży sprowadzają się do czterech podstawowych wymiarów. Są to oprócz wygody również trwałość połączona z wysoką jakością, progresywność rozumiana jako zgodność z najnowszymi trendami oraz elegancja. Wymiary te określają style ubioru młodych ludzi oraz jednocześnie pozwalają na wyodrębnienie segmentów marek odzieżowych dostępnych na rynku.

Oferta rynkowa producentów odzieży odzwierciedla gusta i preferencje nabywców – mówi Maciej Milewski z Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych Fakt, że w rankingu popularności marek prowadzą marki odzieży sportowej jest jednocześnie potwierdzeniem, że młodzi ludzie cenią sobie przede wszystkim wygodę.