Ferratum Bank: wykorzystamy doświadczenie Ekspres Kasy

Jesteśmy przekonani, że połączenie marki Ferratum Bank z produktem Ekspres Kasa przekona klientów. Możemy zaoferować elastyczność i dostępność, którą znają z Ekspres Kasy z bezpieczeństwem i transparentnością instytucji bankowej – mówi Lea Liigus, CEO Ferratum Banku.


Wojciech Boczoń, PRNews.pl: W Polsce firmy pożyczkowe nie mają dobrej prasy. Czy włączenie Ekspres Kasy do struktur banku nie zaszkodzi marce? Jak zamierzacie przekonać klientów do nowej marki?


Lea Liigus, CEO Ferratum Bank: Podstawą oferty Ekspres Kasy zawsze była przejrzystość i bezpieczeństwo, czego potwierdzeniem są chociażby aktywne uczestnictwo w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych, a także certyfikaty Firmy Przyjaznej Klientowi czy Odpowiedzialnego Pożyczkodawcy Loan Magazine. Chcemy, żeby nasi klienci odpowiedzialnie zaciągali zobowiązania finansowe i czuli się w pełni bezpiecznie korzystając z naszych usług. Powiązanie marki Ferratum Bank z produktem Ekspres Kasa ma na celu dalszą budowę wizerunku firmy rzetelnej i godnej zaufania. Jesteśmy przekonani, że właśnie to, wciąż nietypowe na naszym rynku połączenie przekona klientów. Teraz możemy zaoferować elastyczność i dostępność, którą znają z Ekspres Kasy z bezpieczeństwem i transparentnością instytucji bankowej.

Czy planujecie dużą kampanię reklamową? Na przykład jak Wonga czy Vivus?


W chwili obecnej nie planujemy tego typu działań reklamowych w telewizji. Koncentrujemy się na dotarciu do klienta tam, gdzie jest obecny ze swoimi potrzebami – w Internecie bądź w biurze kredytowym. Prowadzimy szerokie działania promocyjne przede wszystkim w tych kanałach i na nich się koncentrujemy.

Czym Ferratum Bank ma się różnić od innych banków consumer finance działających na naszym rynku?


Znajomość rynku wynikająca z dotychczasowej działalności Ferratum Group w Polsce umożliwia nam szybką reakcję na zmieniające się stale potrzeby klientów, a także aktywne poszukiwanie nowych możliwości. Nasze hasło „More then money to everyone” jest obietnicą – szybkich, prostych, w pełni bezpiecznych usług kredytowych dla wszystkich naszych klientów w Polsce. Zależy nam nie tylko na pożyczaniu pieniędzy, ale chcemy być instytucją oferującą profesjonalne, godne zaufania usługi finansowe, które są maksymalnie dostępne i w pełni dopasowane do aktualnych potrzeb klientów.

Zdajemy sobie sprawę, jak ważna w dzisiejszych czasach jest mobilność, dlatego korzystanie z naszych usług nie wymaga wychodzenia z domu ani załatwiania czasochłonnych formalności. Ta dostępność, szybkość i elastyczność wyróżnia nas na rynku bankowym. Niemniej jednak jeśli Klienci chcą skorzystać z naszego produkty w kanale tradycyjnym, czyli w biurze kredytowym, też mają taką możliwość. Od kilku już lat aktywnie współpracujemy z największymi brokerami w Polsce, którzy skupiają nawet kilka tysięcy biur pośrednictwa finansowego. Dzięki dobrze wypracowanym relacjom z biurami jesteśmy pewni, że nasi klienci otrzymają tam rzetelną i fachową informację o naszych produktach.

Pożyczki w Ekspres Kasie są drogie. Drogie kredyty będą też banku?


Na koszt pożyczki ma wpływ wiele elementów. Musi on pokryć m.in. koszty weryfikacji w zewnętrznych bazach z których korzystamy, obsługę klienta, utrzymanie systemu informatycznego i wiele innych opłat związanych z ryzykiem czy pozyskaniem nowych klientów. W cenie pożyczki zawiera się także jej szybkość i dostępność.

Koszty te są podobne przy pożyczkach Ekspres Kasy i Ferratum Bank. Pożyczki Ferratum Bank będą udzielane też na dłuższy okres – od okresu kredytowania jest w dużej mierze uzależniona cena usługi.

Jak w praktyce będzie wyglądał proces badania zdolności kredytowej klienta? Czy wykorzystacie BIK i inne bazy? Skąd bank będzie wiedział, czy klient nie jest przekredytowany?


W chwili obecnej korzystamy z usług BIG-ów i w najbliższym czasie planujemy również podłączenie BIK do procesu badania zdolności kredytowej. Należy zwrócić uwagę na jeden istotny aspekt. Jesteśmy na rynku polskim już od 2005 roku i posiadamy już sporą bazę danych o naszych klientach. Dzięki temu nasze własne mechanizmy scoringowe zapewniają nam odpowiedni poziom ryzyka.

Będą specjalne oferty dla klientów Ekspres Kasy?


Stale przygotowujemy oferty dla naszych dotychczasowych klientów. Korzyści z dobrej historii kredytowej są tutaj obopólne. Dla nas możliwość oferowania produktów dotychczasowym Klientom wpływa na minimalizowanie ryzyka kredytowego. Z kolei klienci mogą liczyć na jeszcze szybszą obsługę ich wniosku oraz wyższe kwoty pożyczki.

Przed Świętami przygotowaliśmy specjalną promocję w postaci bonów Sodexo o wartości 50 zł dla każdego pożyczkobiorcy, który między 18 listopada a 20 grudnia zdecyduje się na pożyczkę Ekspres Kasy. Aby otrzymać bon, należy przede wszystkim dokonać spłaty pożyczki zgodnie z harmonogramem spłaty. Chcemy w ten sposób zachęcić nowych klientów do skorzystania z naszych usług, a dodatkowe pieniądze w postaci bonu 50 zł na pewno się przydadzą w okresie wzmożonych wydatków związanych ze świętami.

Czy obok pożyczek pojawią się też inne produkty? Na przykład karty kredytowe, kredyty długoterminowe?


Na rynku jest wiele możliwości wzrostu gospodarczego, które systematycznie i w zorganizowany sposób identyfikujemy. Rozszerzenie oferty przełoży się na sukces firmy, o ile podejdzie się do tego ostrożnie i w dobrze przemyślany sposób.

Rozwój był zawsze podstawowym celem Grupy Ferratum. Ferratum Bank powstał w dużej mierze właśnie po to, by umożliwić Grupie jej dalszy, międzynarodowy wzrost. W najbliższym czasie chcemy skupić się na rozwoju obszarów, w których już się sprawdziliśmy, mamy doświadczenie i wiedzę. Wraz z wprowadzeniem Ferratum Banku zaoferowaliśmy naszym klientom nową pożyczkę na kwotę do 2000 zł na 12 miesięcy. Możliwe, że wraz z umocnieniem pozycji banku w branży consumer finanse w Polsce rozważymy oferowanie innych produktów bankowych. Związane to może być również z dalszą strategią wzrostu Grupy.

Jaki będzie główny kanał sprzedaży?


Produkty Ferratum Bank są sprzedawane w kanale online oraz w sieci biur kredytowych na terenie całego kraju, z którymi do tej pory współpracowaliśmy. Proces wnioskowania i podpisywania umowy online będzie wyglądał tak, jak do tej pory. Klient zapoznaje się z regulaminem i umową umieszczonymi na naszej stronie, wypełnia formularz i wysyła wniosek. W ciągu 15 minut dostaje decyzję dotyczącą przyznania pożyczki. Po zatwierdzeniu aplikacji dokonujemy przelewu na rachunek bankowy klienta. Zanim to nastąpi klient musi potwierdzić swój rachunek bankowy poprzez przelew 1 grosza z własnego konta na nasze.

Bank nie będzie miał sieci własnych placówek w Polsce. Funkcjonuje zaś tutaj biuro wspierające Ferratum Bank, gdzie znajduje się m.in. Dział Obsługi Klientów, który pozostaje w ciągłej dyspozycji polskich klientów Ferratum Bank. Polski oddział odpowiada także za wiele spraw związanych z administracją i fakturami.

Oferta Ferratum Bank będzie dostępna w tych samych kanałach, w których do tej pory oferowane były usługi Ekspres Kasy. Nasze pożyczki będą sprzedawane online poprzez strony internetowe www.ekspreskasa.pl oraz www.ferratum.pl oraz offline u pośredników kredytowych, z którymi stale współpracuje Ferratum.

Ile osób pracuje w polskim oddziale banku?


Ferratum Bank w Polsce działa na zasadzie paszportu europejskiego. Co to w praktyce oznacza? Podczas powstawania jednolitego europejskiego rynku w sektorze usług, przepisy prawa stworzone przez UE zapewniają, że spółka utworzona w jednym kraju może sprzedawać swoje usługi w innym kraju. Bank, który dostosowuje się do wspólnych przepisów UE, ale jest utworzony w jakimś innym państwie członkowskim może, po spełnieniu określonych reguł, zacząć oferować swoje usługi w innym państwie członkowskim. Grupa Ferratum spełniła wszelkie wymogi postawione przez maltański odpowiednik KNF-u (Malta Financial Services Authority – MFSA), przeszła długotrwały proces przyznawania licencji, otrzymała ją i teraz możemy sprzedawać produkty pod szyldem Ferratum Banku. Licencja bankowa otrzymana na Malcie umożliwia więc Ferratum Bank dostarczanie usług finansowych bezpośrednio z Malty do Polski.

Część zadań związanych z obsługą klientów będzie podejmowanych za pośrednictwem pracowników w Polsce – jak wcześniej wspomniałam w Polsce będzie funkcjonowała jednostka wspierająca Ferratum Bank. W tym momencie łączna liczba pracowników banku w Polsce to 35 osób.

Dziękuję za rozmowę.

Wojciech Boczoń