Finansowanie floty samochodowej

Leasing jest coraz bardziej popularnym sposobem finansowania floty samochodowej. Do najważniejszych korzyści, jakie odnoszą klienci sięgający po leasing, niezmiennie należy możliwość zaliczenia miesięcznych rat leasingowych w koszty uzyskania przychodu, uwolnienia własnych środków finansowych oraz poprawa płynności finansowej firmy.


Należy pamiętać, że decydując się na usługę leasingu czy wynajmu długoterminowego najważniejsze jest zdefiniowanie własnych potrzeb i dopiero na ich podstawie wybranie optymalnych warunków finansowania. Jak wybrać najlepszą dla firmy ofertę?

Używaj, zamiast mieć


Świat ewoluuje w kierunku swobody w mobilności, czyli korzystania z pojazdów jako funkcjonalnych narzędzi, a nie traktowania ich jako inwestycji. Oznacza to, że nie trzeba posiadać samochodu, aby móc go używać. Wystarczy mieć do dyspozycji auto i wraz ze zmianą swoich upodobań, oczekiwań czy celów – co pewien czas wymieniać je na nowe. Trend ten jest coraz silniejszy w krajach zachodniej Europy, zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Na przykład w Hanowerze w Niemczech – w ramach Quick Car, czyli programu marki Volkswagen – kierowca wsiada do przygotowanego wcześniej na parkingu samochodu i po przejechaniu planowanej trasy zostawia go w innym, uzgodnionym miejscu. Płaci więc niewielką kwotę wyłącznie za używanie auta. Na polskim rynku podobne rozwiązania z pewnością również się pojawią.

Leasing z wysokim wykupem


Założenia swobody w mobilności znajdują wyraz także w produktach finansowych: wystarczy zapłacić za korzystanie z samochodu, bez konieczności bycia jego właścicielem. Dostępnym i wygodnym rozwiązaniem dla firm jest usługa leasingu z wysokim wykupem (z wysoką wartością końcową, czyli rezydualną). Produkt ten wydaje się być idealny dla przedsiębiorstw, które planują samodzielne zarządzanie flotą samochodową, ale przy zewnętrznym finansowaniu pojazdów i przeniesieniu ryzyka ich wartości końcowej na finansującego. W leasingu z wysokim wykupem miesięczna rata leasingowa jest wówczas dużo niższa w porównaniu z popularnym w Polsce leasingiem z niską, jednoprocentową wartością końcową, ponieważ korzystający spłaca jedynie rzeczywistą utratę wartości aut, a nie ich całą wartość. Kolejną zaletą leasingu
z wysoką wartością rezydualną jest komfortowe zakończenie umowy leasingu: przedsiębiorca zwraca auta firmie leasingowej i nie musi angażować się w czasochłonny i nieraz skomplikowany proces sprzedaży samochodów na rynku wtórnym.

Jakie finansowanie jest najbardziej opłacalne dla firm?


Jeżeli przedsiębiorca planuje użytkować samochody przez okres dłuższy niż 5 lat, serwisować je we własnym zakresie i zaangażować swój czas i zasoby przy odsprzedaży floty, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie zakup aut za gotówkę lub skorzystanie z leasingu z 1% wartością końcową. Wybór między tymi formami finansowania zależy od sytuacji konkretnej firmy, jej potrzeb związanych z odliczeniami od podatku, amortyzacją itp. Należy pamiętać, że w tym przypadku koszty związane z obsługą floty powyżej 5 lat stają się bardzo wysokie i często nie mają ekonomicznego uzasadnienia.

Koszty finansowania samochodu o wartości 60 000 zł netto, na okres 36 miesięcy, przy rocznym limicie przebiegu 40 000 km i 0% wpłaty własnej. Wszystkie kwoty netto.
Zakup za gotówkę Leasing z 1% wartością końcową Leasing z wysoką wartością końcową
Miesięczna rata 1 730,92 zł 1 155,69 zł
Ograniczenie liczby km Nie Nie Tak (40 000 km rocznie)
Tarcza podatkowa w okresie 3 lat (przy 23% VAT i 19% podatku dochodowego) – zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT do odliczenia: 6 900 zł. Podatek dochodowy: 7 626 zł.
Razem: 14 526 zł.
VAT do odliczenia: 7 235 zł.
VAT do odliczenia (wykup): 69 zł. Podatek dochodowy: 13 328,14 zł.
Razem: 20 632,14 zł.
VAT do odliczenia:
4 784,55 zł.
Podatek dochodowy: 8 813,99 zł.
Razem: 13 598,54 zł
Koszt rzeczywisty transakcji w okresie 3 lat 25 613,40 zł (amortyzacja – efekt tarczy podatkowej). 49 584,98 zł (suma rat brutto + wykup – efekt tarczy podatkowej). 32 790,85 zł (suma rat brutto – efekt tarczy podatkowej).
Sprzedaż pojazdu po okresie 3 lat Przez użytkownika – za ok. 24 000 zł; sprzedaż jest przychodem dla firmy. Przez użytkownika – za ok. 24 000 zł; sprzedaż jest przychodem dla firmy. Obowiązek firmy leasingowej, która jest w stanie sprzedać auto za ok. 29 000 zł.
Koszt utraconych korzyści, np. inwestycji w rozwój firmy Tak Większa możliwość inwestowania środków finansowych niż przy zakupie gotówkowym. Większa możliwość inwestowania środków niż przy zakupie gotówkowym i leasingu z 1% wartością końcową.
Koszty administracyjne
i personalne związane ze sprzedażą samochodu
Brak
Ryzyko wartości końcowej Ponosi użytkownik. Ponosi użytkownik. Ponosi firma leasingowa.

Firma z flotą 30-60 pojazdów Firma CFM
Koszt roboczogodziny 110-200 zł (w zależności od regionu) 159 zł (jednolita stawka w całym kraju)
Rabat na materiały 5% 10%
Rabat na robociznę 5% 20%

Jeżeli polityka flotowa firmy zakłada częstą wymianę samochodów na nowe (co 3-5 lat), bez konieczności angażowania się w ich późniejszą sprzedaż, wówczas korzystnym produktem jest leasing z wysoką wartością końcową. Płacąc niskie raty rozłożone w czasie, przedsiębiorstwo osiąga najniższy koszt utraconych korzyści. Uzyskuje jednocześnie wolne środki finansowe, które przy zakupie za gotówkę zostałyby na lata zamrożone, a przy leasingu z niskim wykupem byłyby znacznie niższe. Dostęp do własnych środków pozwala firmom na zainwestowanie w bieżącą działalność lub rozwój biznesu.

A może warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?

Wynajem długoterminowy, zwany również Full Service Leasingiem to produkt oparty na leasingu z wysoką wartością rezydualną. Obejmuje on jednak nie tylko finansowanie pojazdów, ale i pełen katalog usług zarządzania samochodami, czyli outsourcing firmowej floty.


W zakresie finansowania wynajem długoterminowy oferuje firmom korzyści podobne do zalet leasingu z wysokim wykupem (w powyższym tekście: Finansowanie floty samochodowej). W równej miesięcznej racie klienci otrzymują także usługi dodatkowe: serwisowanie i naprawy mechaniczne, zakup, przechowywanie i wymianę opon, usługi assistance, samochód zastępczy, ubezpieczenia i likwidację szkód.

Co ważne, miesięczna rata jest takiej samej wysokości na początku okresu leasingu, gdy koszty związane z obsługą samochodu są relatywnie niskie, jak i pod koniec okresu leasingu, kiedy takie nakłady są dużo wyższe. Warto także podkreślić, że firma oferująca wynajem długoterminowy (firma CFM, czyli Car Fleet Management) w przypadku kosztów i warunków realizacji każdej z usług dodatkowych korzysta z efektu skali: negocjuje dla wielu swoich klientów, jest więc w stanie uzyskać niższe ceny u dostawców usług
i przenieść część tych rabatów na klienta.

Kiedy warto skorzystać z wynajmu długoterminowego?


Oszczędności we flocie, w której wprowadzono usługę wynajmu, zapewne nie osiągną kilkudziesięciu procent w porównaniu do samodzielnego zarządzania, jednak kilka-kilkanaście procent to całkiem realna wartość. Wynajem warto rozważyć, jeżeli firmie zależy na obniżeniu kosztów na wszystkich etapach – od zakupu pojazdów, przez ich 3-5-letnią eksploatację, do zakończenia umowy i wymiany floty na nową. To rozwiązanie pozwala klientom, między innymi, na zminimalizowanie nakładu pracy w administracji, delegowanie na firmę CFM odpowiedzialności za ryzyka związane z utrzymaniem, funkcjonowaniem
i mobilnością floty oraz obniżenie kosztów (w tym serwisowych) po okresie gwarancji.

Symulacja kosztów serwisowych dla samochodu z segmentu D, z silnikiem diesla, przy okresie 36 miesięcy i limicie przebiegu 40 000 km rocznie.


Poniższe zestawienie przedstawia różnicę w kosztach, jakie ponosi firma z parkiem pojazdów liczącym 30-60 samochodów, w porównaniu z nakładami ponoszonymi przez firmę CFM. W zakres czynności wchodzą wszystkie przewidziane przez producenta przeglądy, wymiany płynów i oleju, wymiana piór wycieraczek, klocków hamulcowych, tarcz hamulcowych i elementów zawieszenia.

Firma z flotą 30-60 pojazdów Firma CFM
Koszt roboczogodziny 110-200 zł (w zależności od regionu) 159 zł (jednolita stawka w całym kraju)
Rabat na materiały 5% 10%
Rabat na robociznę 5% 20%

*opracowanie własne Volkswagen Leasing, na podstawie analizy realnych kosztów

W przypadku zarządzania flotą przez firmę CFM, która serwisuje samochody w autoryzowanych stacjach obsługi, w większości przypadków ponoszone przez klienta koszty będą niższe – głównie ze względu na większe rabaty uzyskane przez firmę CFM od ASO. Dodatkowo firmy wynajmu korzystają z zaawansowanych i stale aktualizowanych systemów kontroli kosztów, które pozwalają na bardziej skrupulatną analizę wydatków flotowych niż przy samodzielnym zarządzaniu samochodami.

W wykonywanych we własnym zakresie kalkulacjach zawsze warto dodać rezerwę na poczet napraw, które mogą być niezbędne po okresie gwarancji. Jeśli firma zdecyduje się na usługę CFM i użytkuje samochody zgodnie z zasadami normatywnego zużycia, to niespodziewane naprawy nie generują dla klienta żadnych kosztów, ponieważ pokrywa je miesięczna rata za serwis i naprawy.

Którą usługę leasingu wybrać przy finansowaniu floty firmowej?


Na rynku istnieje wiele produktów leasingowych, w dużej mierze dowolnie konfigurowalnych i często „szytych na miarę” oczekiwań użytkowników służbowych pojazdów. Przed podjęciem ostatecznej decyzji powinni oni dokonać gruntownej analizy swoich potrzeb flotowych i zdefiniować cele, które firmowe auta mają realizować. Warto wtedy współpracować z partnerem, który dysponuje wieloletnim know-how
i wesprze przedsiębiorcę jako profesjonalny doradca w biznesie.

Bartłomiej Siuchniński

Kierownik Działu Sprzedaży Flotowej Volkswagen Leasing