Finansowi giganci Polski i Europy – wyniki European Trusted Brands 2011

PKO Bank Polski, ING Bank Śląski, ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, Visa i Mastercard – oto zwycięzcy tegorocznej edycji badania European Trusted Brands.

W kategorii Bank, Złote Godło zdobyła marka PKO Bank Polski, Godło Kryształowe – ING Bank Śląski. PKO Bank Polski wybrało blisko 30% ankietowanych, z czego dość liczną grupę stanowiły osoby żyjące w liczniejszym niż jednoosobowym gospodarstwie domowym, ale bez dzieci w wieku do lat 15. Respondenci uznali PKO Bank Polski za markę wysokiej klasy i praktyczną.

ING Bank Śląski częściej wybierały kobiety, a także osoby posiadające większe niż jednoosobowe gospodarstwo domowe z dziećmi. Marka ING Bank Śląski otrzymała bardzo wysokie oceny za jakość i stosunek wartości do ceny, natomiast za wizerunek i zrozumienie potrzeb klienta oceny wyższe niż marki konkurencyjne.

W kategorii Fundusz inwestycyjny rywali pokonała marka ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych zdobywając zarówno Złote, jak i Kryształowe Godło.

Prawie 24 % badanych wskazało markę ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych jako godną zaufania. Marka ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych została bardzo wysoko oceniana zarówno za jakość i wizerunek, jak i stosunek wartości do ceny oraz zrozumienie potrzeb klienta. Jest też częściej niż inne marki uznawana za praktyczną oraz aktywną społecznie. Marka ING Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych ceniona jest również za długie tradycje oraz określana jako modna.

W kategorii Karta płatnicza Złote Godło zdobyła marka Visa, Godło Kryształowe marka MasterCard.

Visa jest zdecydowanym liderem. Wybrał ją niemal co drugi ankietowany. Marka w Polsce zwyciężyła po raz jedenasty. W Europie Visa nagrodzona została w 14 z 16 krajów uczestniczących w sondażu European Trusted Brands.

Natomiast marka MasterCard jest wyżej niż pozostałe marki oceniana za wizerunek, stosunek wartości do ceny i jakość. MasterCard jest postrzegana jako marka wysokiej klasy. Często kojarzy się ją z marką wspierającą sztukę oraz przyjazną w użyciu.

Wyniki badania European Trusted Brands są podstawą do przyznania nagród – Złotego i Kryształowego Godła, przy czym zdobycie jednej statuetki nie wyklucza możliwości otrzymania drugiej. Złote Godło to nagroda w kategorii ilościowej, w której respondenci spontanicznie wskazują Najbardziej Godną Zaufania Markę. Kryształowe Godła, przyznawane są w kategorii jakościowej, w której marki oceniane są przez badanych według 4 kryteriów: jakości, stosunku wartości do ceny, silnego wizerunku oraz zrozumienia potrzeb klienta.

European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufania do wielu innych aspektów życia.

Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna – jedenasta już edycja badania – została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja i Węgry oraz po raz pierwszy Chorwacja i Słowenia. Wzięło w niej udział 33 005 respondentów.

Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub ankiety pocztowej w okresie sierpień – październik 2010 r. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

Źródło: Euro RSCG Sensors