Firma na rynku międzynarodowym a ryzyko walutowe

Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne to dla firm szansa na pozyskanie nowych kontrahentów. Zagrożeniem są jednak wahania kursów walut, które znacznie utrudniają wyliczenie opłacalności biznesu. Sposobem na oszczędności jest kupowanie walut przez internet.

Międzynarodowy biznes

Według danych Ministerstwa Finansów, dla 56 proc. przedsiębiorców sektora MŚP wahania kursowe są głównym czynnikiem utrudniającym rozpoczęcie lub rozszerzenie działalności na międzynarodową skalę. Przedsiębiorcy działający na rynkach zagranicznych muszą sobie radzić ze zmiennymi kursami walut. Jest to szczególnie dotkliwe, jeśli walutą fakturowania jest waluta obca. W tym przypadku wysokość zysku zależy od przelicznika, jaką w danym momencie zaproponuje konkretny bank czy kantor.

Ryzyko kursowe

Różnice w kupnie i sprzedaży waluty odczuwalne są m.in. przedsiębiorców prowadzących  działających na rynku e-commerce. Sklepy internetowe bardzo często sprowadzają towary z zagranicy. W związku z tym kupują je w walucie obowiązującej w konkretnym kraju, natomiast ze swoimi klientami rozliczają się w złotówkach lub innych walutach. W praktyce kurs waluty, w jakiej kupuje się towary ma więc bezpośredni wpływ na zyski ze sprzedaży.

Wymiana walut przez Internet

– Banki i kantory swoją działalność opierają na spreadzie. Kupują waluty taniej, poniżej kursu średniego, aby potem sprzedać je drugiej firmie drożej, powyżej kursu średniego. Spread może sięgać nawet kilkudziesięciu groszy. – mówi Piotr Podrażka, właściciel GieldaWalut.pl

Alternatywą dla wymiany walut w kantorach są platformy społecznościowe. Umożliwiają one ustalenie własnego kursu wymiany. Użytkownik sam decyduje za jaką kwotę chce kupić euro, złotówki, franki, funty czy dolary. Jeśli na platformie pojawi się przeciwstawna oferta, wówczas dochodzi do transakcji.

Dzięki skojarzeniu kupującego ze sprzedającym każda ze stron odnosi korzyści w postaci zaoszczędzonego spreadu. – Dla użytkowników wymieniających duże ilości walut przewidujemy również program rabatowy. Im więcej waluty wymieni dana firma tym mniejszą prowizję zapłaci – dodaje Piotr Podrażka.

Źródło: GieldaWalut.pl