Firmy chcą oddzielić opłaty bankowe od kosztów doradztwa

Badanie przeprowadzone na zlecenie Alliance & Leicester Commercial Bank wykazało, że podczas gdy 70% firm poszukiwała usług doradczych na zewnątrz, mniej niż jedna na dziesięć spośród nich (7%) zwracała się o poradę do swojego banku. Więcej niż połowa wszystkich firm (53%) korzysta z porad księgowego, ponad jedna czwarta (28%) polega na innych zawodowych doradcach natomiast 10% firm zwraca się z tym do organizacji biznesowych lub grup doradztwa.

Prawie połowa wszystkich firm (49%) wybrałaby konto bankowe z niskimi opłatami bieżącymi, ale z osobną dodatkową opłatą za eksperckie doradztwo finansowe, natomiast blisko jednej trzeciej (32%) chodzi jedynie o tanie konto.

Ankieta przeprowadzona wśród 750 przedsiębiorstw, spośród których 82% korzysta z usług banków „wielkiej czwórki”, pokazała, że znaczna większość (71%) korzysta w banku jedynie z doradztwa finansowego, a tylko jedna na dziesięć (11%) oczekuje bardziej specjalistycznych porad.

Ponadto badanie to wykazało, że dobre relacje z klientami są przez biznesmenów cenione znacznie bardziej, niż doradztwo czy korzystne oprocentowanie.

– Niektóre banki oferujące konta dla firm próbują znęcić klientów dodatkowymi usługami i doradztwem, jednakże z naszego badania jasno wynika, że wielu właścicieli oczekuje jedynie banku z niskimi opłatami bieżącymi i ewentualnymi dodatkowymi za doradztwo – mówi Alex Smith, dyrektor produktowy w Alliance & Leicester Commercial Bank.

– Banki tradycyjnie obsługujące przedsiębiorstwa nie różnicują opłat. Wymagają płacenia takiej samej kwoty niezależnie od tego, czy klient korzysta z ich dodatkowych usług, czy nie. Oznacza to, że wielu spośród ich klientów ostatecznie płaci za te usługi poprzez niższe oprocentowanie kredytów i wyższe bieżące opłaty, jednak nie dostają nic w zamian – dodaje Smith.

– Nie wszystkie konta firmowe są identyczne, dlatego doradzałbym właścicielom przedsiębiorstw upewnienie się, że oferowane warunki odpowiadają ich potrzebom – dodaje także.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Alliance & Leicester Commercial Bank w lutym 2005 przez Survey Lab. Wzięło w nim udział 750 firm z całej Wielkiej Brytanii.