W ostatnich miesiącach dużo mówi się o wzroście zainteresowania usługami firm windykacyjnych. A oto co na ten temat mówi Małgorzata Bożek, Dyrektor Handlowy firmy windykacyjnej z Krakowa – EULEO.
Norbert Hadzewicz: Czy wzrosła ilość zleceń jakie otrzymują Państwo w tym roku?
Małgorzata Bożek: Zwiększone zainteresowanie usługami EULEO zauważalne było już od połowy 2008 roku, wtedy kiedy zaczęły pojawiać się pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego. Nasi Klienci – reagując na wydłużanie terminów płatności czy w ostateczności jej brak – zwłaszcza reprezentujący branże: transportową, elektrotechniczną oraz instalacyjno-sanitarną, korzystali z naszej pomocy w o wiele większym zakresie niż w pierwszej połowie 2008 roku. Początek 2009 to kontynuacja tego trendu. Firmy – szybciej decydują się na działania zewnętrznego windykatora. Ilość zleceń przekazywanych do EULEO jest około 30 % wyższa niż w pierwszej połowie 2008 roku. Zmienia się nie tylko ilość zleceń, ale także czas, w którym wierzyciel podejmuje działania. Klienci EULEO nauczyli się, że im szybciej podejmują działania tym szansa na odzyskanie długu jest większa .
NH: A jak wygląda sytuacja w poszczególnych branżach?
MB: Zmianie uległy także branże najbardziej zainteresowane naszymi usługami i w pierwszym kwartale były to: stalowa, która do tej pory była branżą wysokiej kultury finansowej, spożywcza , obuwnicza oraz nadal elektrotechniczna i instalacyjno-sanitarna (zwłaszcza w sektorach powiązanych z obsługą inwestycji budowlanych). Oczywiście Klienci EULEO korzystają nie tylko z windykacji i nie tylko ilość zleceń odzyskiwania należności uległa potrojeniu – bardzo zwiększyła się także ilość zleceń monitoringu należności bieżących. Zapotrzebowanie na usługi windykacyjne gwałtownie rośnie na przestrzeni ostatniego półrocza. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z usług EULEO, ponieważ nie muszą budować własnych komórek windykacyjno-prawnych i zatrudniać dodatkowego personelu.
NH: Czy oprócz windykacji warto korzystać z innych usług zabezpieczających należności?
MB: Oczywiście – od prawie ośmiu lat pomagamy naszym Klientom kompleksowo i uświadamiamy, że tylko systematyczne i zdecydowane działania mogą przynieść efekty. Na początek polecamy badanie wiarygodności kontrahenta, i to nie tylko przed podjęciem współpracy ,ale także w trakcie jej trwania – służą temu przede wszystkim raporty gospodarcze, możliwość skorzystania z informacji o wypłacalności kontrahentów (utworzone na bazie naszych kilkuletnich doświadczeń). Informacja zawsze miała wartość, obecnie umiejętność wyszukiwania informacji, zwłaszcza finansowych oraz zdolność jej analizowania ma znaczenie niebagatelne.
Kolejnym – coraz częściej docenianym i wykorzystywanym – sposobem jest wspomniany już wyżej monitoring należności, który polega na przypominaniu kontrahentom o konieczności dokonania zapłaty za faktury. Najważniejszą zaletą tej usługi jest szybszy (o około 30 %) i regularny spływ należności, co w obecnych czasach – odcięcia od zewnętrznego kredytowania spowodowanego polityką banków – jest bardzo ważne w każdym przedsiębiorstwie. Dziś firmy dłużej muszą czekać na swoje pieniądze, a jednocześnie z reguły nie mogą sobie tego rekompensować kredytem obrotowym, dlatego analitycy spodziewają się utrzymania sytuacji niepewności i zagrożenia utratą płynności finansowej w wielu firmach. Zwłaszcza w tych zajmujących się produkcją artykułów metalowych i maszyn, artykułów wyposażenia wnętrz i budowlanych oraz w transporcie.
NH: A co mogą zrobić firmy we własnym zakresie?
MB: W sytuacji dekoniunktury gospodarczej i gorszej sytuacji finansowej wielu firm, pracodawcy zapominają, że siłą organizacji – szczególnie w obecnych, gorszych czasach – są jej pracownicy. To na wyróżniających się pracownikach i ich potencjale opiera się bowiem zarówno bieżąca działalność operacyjna, jak i budowanie planów naprawczych. EULEO pamięta o tym i dlatego, zwłaszcza teraz przypominamy naszym klientom, jak ważny jest dobrze przeszkolony pracownik. Proponowane przez nas szkolenie „BEZPIECZNE WIERZYTELNOŚCI” to nie tylko solidna porcja teoretycznej wiedzy z zakresu zabezpieczania kontraktów, badania wiarygodności firm, wyszukiwania i analizowania informacji gospodarczych, ale także warsztaty prowadzone przez doświadczonego negocjatora i trenera, kierownika działu windykacji EULEO. Na szkoleniach uczymy jak profesjonalnie radzić sobie z wymówkami i kłamstwami zadłużonych klientów, powiemy jak unikać popełnienia najważniejszych błędów, które zachęcają klientów do unikania płatności. Taka wiedza będzie na pewno przydatna wszystkim, którzy zechcą z niej skorzystać, bo kryzys wg wielu analityków dopiero przed nami.
NH: Dziękuję za rozmowę.
Norbert Hadzewicz
Źródło: EULEO